Biznes winiarski troszczy się o środowisko naturalne. Proekologiczne działania t
Jak wynika z raportu niefinansowego firmy AMBRA zajmującej się produkcją win, zmiany środowiskowe zachodzące w wyniku globalnego ocieplenia klimatu mogą wpłynąć na brak możliwości uprawy winorośli w tradycyjnych regionach winiarskich. To niewątpliwie przyniesie skutki w postaci zmniejszenia dostępności produktów i wzrostu ich cen. Dlatego też firma odpowiada na największe problemy środowiska naturalnego, jakimi według badania wykonanego na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska są zanieczyszczenie powietrza (59%), problem odpadów (50%) i problemy z wodą (34%).
Spółki Grupy AMBRA w zakresie proekologicznej odpowiedzialności biznesu dążą do systematycznego zmniejszania negatywnego wpływu ich działalności na środowisko.
- Oszczędzamy zasoby, głównie wodę i energię. Zauważyliśmy, że do wyprodukowania jednej butelki produktu, czyli wina zużywamy 3,2 litra wody. Postanowiliśmy sobie ambitny cel, by zmniejszyć poziom zużycia wody o 40% do roku 2024/2025. W roku finansowym 2021/2022 obniżyliśmy go o 7,1%, co daje efekt w postaci zużycia jedynie 2,6 litra wody na jednostkę wyrobu. Osiągnęliśmy to głównie dzięki instalacji CIP („cleaning-in-place” - centralna stacja mycia), która została wdrożona w zakładzie produkcyjnym w Woli Dużej” – komentuje Robert Ogór, prezes Zarządu Grupy AMBRA – „Naszym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 40% do 2025 roku. W tym zakresie mamy znaczące sukcesy dzięki inwestycjom pozwalającym na ograniczenie zużycia energii i zwiększenie ilości energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych” – dodaje.
W 2022 roku spółka zmniejszyła emisję CO2e w zakresach („scope”) 1 i 2 o 20,3% w porównaniu z poprzednim rokiem obrotowym. Ponadto zwiększyła udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych z 7,3% do 16,2% w roku 2021/2022. Udało się to dzięki nabyciu energii elektrycznej pochodzącej w całości z odnawialnych źródeł energii (woda, wiatr, słońce). Znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w zakresie działań ekologicznych ma również budowa farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW, która zaspokoi ok. 30% zapotrzebowania Winiarni w Woli Dużej oraz elektryfikacja floty samochodowej i transportu wewnątrz zakładowego poprzez zastąpienie 34 samochodami elektrycznymi i 11 wózkami widłowymi dotychczas używanych pojazdów spalinowych.
- „Ważnym proekologicznym celem jest dla nas zmniejszenie do 2024/2025 r. ilości wytwarzanych odpadów na jedną butelkę o 20%. W tym celu szkolimy naszych pracowników odpowiedzialnych za wdrażanie nowych produktów z zasad ekoprojektowania i zasad związanych z gospodarką obiegu zamkniętego. W ciągu dwóch lat wprowadzimy 100% odpowiednio oznaczonych opakowań nadających się do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania” – komentuje prezes Ogór.
Działanie na rzecz środowiska to przejaw odpowiedzialności za wspólne dobro. Proekologiczne inicjatywy grupy AMBRA nie ograniczają się jedynie do zmian w zakładach produkcyjnych. Kolejny projekt wdrożony w celu skompensowania pozostałych emisji gazów cieplarnianych nie pokrytych zakupem zielonej energii i elektryfikacją floty, przyniósł efekt w postaci zaabsorbowania z atmosfery 500 ton CO2e (ekwiwalentu dwutlenku węgla). AMBRA zaangażowała się w przywracanie 1 500 hektarów pierwotnego lasu w rumuńskich Karpatach w paśmie górskim Retezat-Godeanu-Tarcu, w którym znajduje się jeden z ostatnich dziewiczych lasów w Europie. Projekt ten wpływa również pozytywnie na bioróżnorodność Karpat i umożliwia rozwój 90 endemicznych gatunków roślin, 55 gatunków ssaków i 185 gatunków ptaków.
Proekologiczne działania biznesu są przejawem odpowiedzialności, gdy noszą znamiona długofalowej polityki firmy. W Grupie AMBRA decyzje biznesowe są podejmowane z uwzględnieniem skutków wpływu na środowisko i w oparciu o systematyczny pomiar obciążenia środowiska. Dodatkowo AMBRA do końca 2023 roku planuje przystąpienie do International Wineries for Climate Action („IWCA”) – inicjatywy powołanej przez międzynarodowych liderów produkcji winiarskiej – Torres i Jackson Family Wines, której misją jest prowadzenie wspólnych działań na rzecz dekarbonizacji sektora wina na poziomie globalnym. Członkowie organizacji zadeklarowali zeroemisyjność do 2050 r. Dbanie o środowisko i przeciwdziałanie efektowi cieplarnianemu to dbanie o nasz wspólny interes, jakim jest jakość życia na Ziemi.

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.