Brak możliwości kupna auta za gotówkę? Limity płatności stworzą nowe problemy
W styczniu 2022 r. było o blisko 30% mniej dostępnych ofert samochodów używanych niż w analogicznym okresie w 2020 r. – wynika z danych autobaza.pl. Brak ofert pojazdów na rynku wtórnym może okazać się niejedynym problemem kupujących. Rośnie także cena samochodów „z drugiej ręki”, która coraz częściej przekracza 20 tys. złotych za egzemplarz. Co więcej, nowe przepisy związane z limitami płatności gotówką mogą utrudnić kupno samochodu, a także rodzić spory na linii przedsiębiorca-kupujący. W związku z wieloma trudnościami nabycia wymarzonego samochodu, warto zadbać o jego dokładne sprawdzenie, tym bardziej że na rynku coraz łatwiej o pojazd z “nieciekawą historią”.
Problemy z płatnością gotówką
Z danych autobaza.pl wynika, że w 2021 r. zanotowano przyrost liczby samochodów o blisko 10%, za które trzeba zapłacić od 25 do 50 tys. złotych. Co więcej, liczba aut z przedziału cenowego 50-100 tys. zł wzrosła o 22%, a pojazdów droższych niż 100 tys. zł przybyło o ponad jedną trzecią.
Wzrost cen w tych przedziałach sprawia, że po wprowadzeniu nowych przepisów może być ciężej kupić samochód za gotówkę lub nawet w ten sposób opłacić część transakcji. Od 2023 r. ma zostać wprowadzony limit płatności gotówkowych do 20 tys. złotych pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami indywidualnymi – powyżej tej kwoty niezbędne będzie uregulowanie rachunku za pomocą przelewu bankowego.
Nowe przepisy miały wejść już w tym roku, jednak nastąpiła zmiana i dopiero od 2023 r. gotówką nie zapłacimy za samochód wart ponad 20 tys. złotych. Wprowadzone modyfikacje mogą utrudnić zakup pojazdu każdemu z nas, jednak widzimy także komplikacje dla przedsiębiorców. Za pobranie części zapłaty w gotówce, przy cenie przekraczającej 20 tys. złotych, zapłacą oni podwójny podatek – wyjaśnia Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. To może powodować komplikacje w transakcji pomiędzy np. komisem samochodowym a konsumentem – dodaje.
W Polsce większość samochodów na rynku wtórnym kupowanych jest za gotówkę i według prognoz, w 2022 r. liczba ta zwiększy się z 65% do 79% w porównaniu z 2021 r. – wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego przez Volkswagen Financial Services. Jednocześnie w tym przypadku spadło zainteresowanie tradycyjnym kredytem (z 18% do 12%).
Więcej wadliwych samochodów
Potencjalni kupcy na rynku samochodów używanych pomimo rosnących cen powinni zwrócić uwagę na fakt, że wraz z cenami nie rośnie jakość. Coraz częściej możemy trafić na starsze i mniej sprawne modele pojazdów.
Sprawdzajmy przeszłość używanych samochodów – na podstawie numeru VIN możemy dowiedzieć się wielu istotnych kwestii, które mogą zadecydować o tym czy wydamy swoje zaoszczędzone pieniądze w dobry sposób. Warto przypomnieć niedawne sytuacje, jak np. obrazki sprowadzanych z Niemiec aut, które nie powinny już być dopuszczone do ruchu, ponieważ zostały uszkodzone w wyniku powodzi – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Wielu potencjalnych nabywców zwraca największą uwagę na cenę zapominając, że najważniejszym kryterium, które należy brać pod uwagę jest stan techniczny. Proces weryfikacji stanu samochodu należy zacząć od dostępnych na rynku baz danych oferujących szczegółowe i międzynarodowe raporty historii pojazdów, jak np. autobaza.pl. Można również skorzystać z państwowej bazy CEPIK, która da nam pierwsze wskazówki na temat wybranego egzemplarza. Jednak warto wiedzieć, że w wygenerowanym raporcie z CEPIK są uwzględnione tylko i wyłącznie auta zarejestrowane w Polsce, a dane uzupełniane podczas obowiązkowych przeglądów technicznych, nie są dodatkowo weryfikowane.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.