Komunikaty PR

Cele finansowe w dobie wysokiej inflacji, czy są możliwe? Porady na Nowy Rok

2023-01-17  |  10:30
Biuro prasowe

Nowy rok to świetny moment by postawić przed sobą nowe wyzwania i cele. Wśród planów noworocznych najczęściej dominują te o charakterze finansowym. Często przyjmujemy określone zamiary służące oszczędzaniu i dbaniu o budżet domowy. Wielu z nas na pewno nie raz obrało sobie cel, który już w połowie roku przestał być osiągalny. Warto zadbać o to, by postanowienia noworoczne były mierzalne i w zasięgu ręki. Obranie celu finansowego wiąże się nie tylko z zaplanowaniem efektu końcowego. To cały proces wytrwałego i skrupulatnego dążenia do niego. Jak zaplanować rok pod względem finansowym, by nie zrezygnować z nich po pięciu minutach? Jak należy działać, żeby noworoczne postanowienia wytrwały 365 dni?

Co do zasady, cel to nic innego jak obrany punkt w czasie wyznaczający mierzalne założenia. Dzięki bezwzględnemu dążeniu do niego, świadomemu i skutecznemu działaniu staje się on realny. Chcąc osiągnąć dany cel warto zbadać czy jest on wykonalny i możliwy do osiągnięcia. Postanowienia powinny być zakładane tak, aby były zgodne z naszym samopoczuciem i zdrowiem, nie nadwyrężały naszych możliwości fizycznych i były motywujące do ich zrealizowania. Dlaczego z początkiem roku na siłowniach widać tłumy ćwiczących, a po kilku miesiącach ta frekwencja spada? Źródła problemu należy szukać w nieprecyzyjnym określeniu celu i braku samodyscypliny. Postanowienia z natury są trudne i wyzywające. Zmiana nawyków, wdrożenie nowych zachowań i konsekwencja w dążeniu do celu to niezwykle wymagające aspekty noworocznych postanowień. Szczególnym wyzwaniem jest określenie celu finansowego.

Jakie powinny być cele finansowe?

Przed postawieniem sobie celu finansowego, należy zwrócić uwagę na kondycję materialną w jakiej się znajdujemy.

- Cele finansowe zależą od indywidualnej sytuacji człowieka. Po pierwsze powinny być one mierzalne i adekwatne do naszych możliwości. Ważne jest określenie konkretnej kwoty, do której dążymy. Przyjęło się, że słowo oszczędzanie ma pejoratywny wydźwięk, gdyż kojarzy nam się z odmawianiem sobie czegoś. Chcąc oszczędzać, warto określić konkretną kwotę i zadać sobie pytanie czego tak naprawdę chcemy - twierdzi Marta Kobińska, dyrektor finansowa Bravecare oraz autorka bloga o finansach „Bezpieczna Finansowo”.

Motywacja do oszczędzania wynika ze szczerych chęci i pragnienia zebrania konkretnej kwoty. Wiedząc na co zbieramy pieniądze i do czego dążymy, istnieje większa szansa, że postanowienie noworoczne utrzyma się przez cały rok. Cele finansowe co do zasady powinny być osiągalne i mieścić się w granicach rozsądku ludzkiego. Ważnym jest przelanie ich na papier. Dobrze zdefiniowany i spisany cel na kartce pozwala urealnić wizję i utwierdzić siebie w przekonaniu, że pragniemy oszczędzać.

Oszczędzanie w cieniu inflacji - czy to możliwe?

Mając na uwadze nadchodzący rok znajdujący się w cieniu inflacji, warto rozpocząć świadome wydawanie pieniędzy i racjonalnie rozporządzać budżetem domowym. Patrząc na wzrastające ceny na półkach sklepów, można mieć obiekcje co do oszczędzania. Podejmując jednak przemyślane i rozsądne decyzje, jesteśmy w stanie założyć sobie cele finansowe na początku roku i krok po kroku do nich dążyć.

- Ważną kwestią jest świadomość z jakiego punktu startujemy. Nie warto rzucać się na głęboką wodę w tak niepewnych czasach. Oszczędzanie może zacząć się od zmian nawyków i zbierania drobnych, ale konkretnie określonych kwot. Dodatkowo, powinniśmy baczniej zwracać uwagę na to, na co wydajemy najczęściej pieniądze. Zrobienie prywatnej inwentaryzacji jest kluczowe przy świadomym oszczędzaniu. – dodaje Marta Kobińska.

W momencie spisania swoich wydatków, wiemy na co możemy sobie pozwolić i które ruchy podczas wydawania pieniędzy są zupełnie niepotrzebne. Ostrożne i przemyślane rozporządzanie budżetem domowym stanowi pierwszy krok do podjęcia celu finansowego, takiego by był mierzalny i osiągalny.

 

Marta Kobińska – autorka bezpiecznafinansowo.pl, którego stworzyła dla kobiet, chcących czerpać zadowolenie ze swojego życia. Trenerka mentalna kobiet, mentorka, coach, autorka i entuzjastka życia na własnych warunkach. Na co dzień zajmuje się edukacją finansową i dzieli ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym w księgowości i finansach.  Aktualnie członek Zarządu i dyrektor finansowa w międzynarodowym holdingu Bravecare. Prywatnie szczęśliwa kobieta, matka i posiadaczka 5 kotów syberyjskich i psa.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r. Biuro prasowe
2025-04-28 | 06:00

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Ceny ubezpieczeń na świecie spadły średnio o 3% w pierwszym kwartale 2025 roku, po spadku o 2% w Q4 2024 r., co oznacza trzeci z rzędu kwartalny spadek po siedmiu
Finanse Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
2025-04-21 | 06:00

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?

Na polskim rynku finansowym pojawiają się coraz to nowsze możliwości pozyskiwania dodatkowych środków na różne cele. Wśród nich najpopularniejsze stają się pożyczki
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2025-03-24 | 13:30

Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Polska scena fintechowa dynamicznie się rozwija, a lokalne firmy technologii finansowej coraz śmielej wkraczają na rynki międzynarodowe. Współpraca Walletto Fintech Poland z Fintech Poland otwiera nowe możliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów

Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.

Firma

Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.

Ochrona środowiska

Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.