Co 10. franczyzobiorca Żabki ma ponad 50 lat
20 października przypada Europejski Dzień Seniora. Dzisiejsi seniorzy to coraz częściej osoby aktywne w wielu obszarach, w tym w życiu zawodowym. Udowadniają to także prowadząc własne biznesy – osoby w wieku 50+ stanowią obecnie 11 proc. franczyzobiorców działających pod szyldem Żabki, jest ich 994. Najstarszy przedsiębiorca w sieci skończył 78 lat.
Wielu seniorów chce być aktywnych zawodowo, dlatego odkładają swoją decyzję o przejściu na emeryturę. Wraz z wydłużeniem długości życia i społecznymi zmianami na przestrzeni ostatnich lat, coraz więcej osób starszych spędza aktywnie czas – uprawia sporty, realizuje pasje, spotyka się z przyjaciółmi, podróżuje czy dokształca się na Uniwersytetach Trzeciego Wieku. Wielu z nich stawia na aktywność w życiu zawodowym, w tym rozwija własne biznesy. Jak wskazują dane GUS, w przypadku osób w wieku 55–59/64 współczynnik aktywności zawodowej w 2021 r. wynosił 69,2 proc., zaś dla osób 60/65–89 lat – 9,1 proc.[1] Aktualnie osoby w wieku 50+ stanowią 11 proc. wszystkich franczyzobiorców w sieci Żabka. Biznes pod szyldem Żabki prowadzi 994 przedsiębiorców w wieku 50+, a liczba osób w tym przedziale wiekowym systematycznie rośnie – pod koniec 2020 r. z siecią współpracowało ich 711, a w grudniu 2017 r. 521.
– Z siecią Żabka związana jestem od 24 lat. Poza własnym biznesem pracowałam też jako nauczycielka w szkole. Obecnie, już jako emerytka, nadal kontynuuję prowadzenie sklepu Żabka w Rzeszowie. Pomimo wieku nie zamierzam rezygnować. Lubię to, co robię, osiedlowi klienci przyzwyczaili się do mnie, a kontakt z nimi to dla mnie przyjemność. Będę kontynuować działalność, dopóki starczy mi sił – podkreśla Alina Woźniak, franczyzobiorczyni sklepu Żabka z Rzeszowa.
Tacy przedsiębiorcy są ważnym ogniwem rynku i gospodarki, mając długoletnie doświadczenie nie tylko zawodowe, ale i osobiste. Charakteryzują ich rozwinięte umiejętności miękkie – otwartość i relacyjność. Są skrupulatni, otwarci na naukę i rozsądnie podchodzą do działalności. Dobrze radzą sobie także z biznesie franczyzowym Żabki. Chętnie dzielą się wiedzą w sieci i dają wartościowe rady młodszym stażem przedsiębiorcom.
W kolejnych latach osoby starsze będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w gospodarce. Jak wskazują bowiem prognozy GUS, liczba ludności powyżej 60. roku życia ma w Polsce wzrosnąć w 2030 r. do 10,8 mln, zaś w 2050 r. ma wynieść 13,7 mln.[2]
Ryszard Jurecki, franczyzobiorca sklepu Żabka z Krakowa zaznacza: – Każdy wiek jest dobry na prowadzenie własnego biznesu, jeśli tylko pozwala na to zdrowie. Działam pod szyldem Żabki od 2003 r., wcześniej również miałem swoją działalność. Przez te 20 lat współpracy z siecią dołożyłem swoją cegiełkę do jej rozwoju, uczestnicząc w tworzeniu różnych systemów i proponując liczne inicjatywy, z których wiele zostało wdrożonych w życie. Dzięki swojej wiedzy i życiowemu doświadczeniu, także osoby starsze są dużą wartością dodaną w sieci. Poza prowadzeniem sklepu, byłem też członkiem organu reprezentującego franczyzobiorców Żabki, tj. Rady Franczyzobiorców, zaś obecnie działam w ramach Komitetu przy Radzie Franczyzobiorców. Poleciłem ten biznes wielu przyjaciołom i kolegom, którzy poszli w moje ślady.
Franczyzowy model biznesu jest dla wielu osób po 50. r.ż. dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem, opierającym się na współpracy ze sprawdzonym partnerem, który od samego początku oferuje przedsiębiorcom szerokie wsparcie. W przypadku Żabki mogą liczyć m.in. na gotowy - wyposażony i zatowarowany - sklep, bezpłatne szkolenia z różnych obszarów, w tym kadr, IT, finansów czy sprzedaży, zaplecze logistyczne i marketingowe, ubezpieczenie „Polisę na biznes”, nowoczesne rozwiązania technologiczne, które usprawniają ich biznes czy opiekę dedykowanych przedstawicieli sieci, w tym Partnerów ds. sprzedaży.
Europejski Dzień Seniora zwraca uwagę na społeczne postrzeganie osób starszych i znaczenie realizacji działań nakierowanych na zapewnienie im godnego życia, w tym dostępu do życia społecznego, kulturalnego i opieki medycznej, a także promocji różnych form ich aktywizacji.
[1]Polska w Liczbach: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/14/15/1/polska_w_liczbach_2022_pl_int_15.06.pdf
[2] https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/6002/2/4/1/sytuacja_osob_starszych_w_polsce_w_2021_r.pdf

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.