Komunikaty PR

Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive

2024-06-12  |  08:00
Biuro prasowe

Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), wraz ze swoimi partnerami coraz śmielej wkracza w przemysł motoryzacyjny. Coboty stają się pożądanym uzupełnieniem tradycyjnych robotów przemysłowych, a dzięki nowym technologiom, jak AI, wspierają przejście fabryk w stronę Przemysłu 4.0.

Na zamku Topacz pod Wrocławiem, gdzie znajduje się również Muzeum Motoryzacji, odbyło się spotkanie specjalistów automatyzacji z przemysłu motoryzacyjnego zorganizowane przez Universal Robots oraz jego partnerów - Drim Robotics, inbolt, Scanway, Schmalz Polska, SCHUNK Polska. W niemal 100-osobowym gronie dyskutowano na tematy związane z rozwojem branży i zmianach, które przed nią stoją. Omówiono problemy z pozyskaniem nowych pracowników, a także wpływ robotyzacji na cały sektor produkcyjny.

Demografia, brak rąk do pracy, nowe technologie

W trakcie Automotive Cobot Day przewijały się trzy główne kwestie: trudności ze znalezieniem pracowników do prac monotonnych, ale jednocześnie wymagających zachowania czasów cyklu i wysokiej jakości, zmieniającą się struktura demograficzna społeczeństwa oraz gwałtowny postęp technologiczny.

Automatyzacja branży motoryzacyjnej jest kołem zamachowym Przemysłu 4.0 w Polsce.  
– Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki co piąty robot przemysłowy zainstalowany w krajowych fabrykach wspiera produkcję pojazdów. Gęstość automatyzacji w Polsce w 2022 roku wynosiła 71, co oznacza, że tyle robotów przypadało na 10000 pracowników. Natomiast w sektorze automotive było to już 259 – powiedział Daniel Niepsuj, Area Sales Manager na Polskę, Czechy, Słowację i kraje bałtyckie w Universal Robots. – Cieszy również wyraźny wzrost liczby instalowanych nowych robotów. W 2022 roku przybyło ich w przemyśle motoryzacyjnym aż 417, co było najlepszym wynikiem ze wszystkich branż w kraju– dodał Daniel Niepsuj.

Powtarzalne zadanie? Dla cobota – idealnie

Przedstawiciele BOS Automotive z Tychów, Bosch Automotive z Wrocławia i ZF Steering Systems Poland z Czechowic-Dziedzic na przykładach wdrożeń ze swoich zakładów wskazywali obszary, gdzie roboty współpracujące mogą wspomóc produkcję. Szczególnie sprawdzają się w aplikacjach związanych z powtarzalnymi zajęciami.

– Zrobotyzowanie stanowiska czyszczenia rur pozwoliło nam na wyeliminowanie monotonnej pracy operatorów, zmniejszenie ryzyka błędów oraz podniesienie efektywności produkcji rolet bagażnika. Wybraliśmy cobota od Universal Robots ze względu na jego łatwość obsługi i bezpieczeństwo. Dzięki profesjonalnemu wsparciu Drim Robotics, projekt został zrealizowany elastycznie i szybko, spełniając nasze potrzeby. Po udanym wdrożeniu pierwszego cobota, planujemy dalszą robotyzację innych procesów, analizując możliwości techniczne i potencjalne korzyści ekonomiczne z inwestycji – mówi Krzysztof Duda, Kaizen Manager w BOS Automotive Products Polska.

- Od lat nasza lokalizacja rozwija się w bardzo dynamiczny sposób, stając się kompleksowym centrum kompetencyjnym i fabryką opartą na rozwiązaniach Przemysłu 4.0. Jednym z nich jest wdrożenie cobotów, które stały się integralną częścią naszego zespołu, przejmując rutynowe i monotonne zadania od naszych pracowników. Dział techniczny opracował i ustandaryzował metodę szybkiej implementacji tzw. One Box Solution, dzięki której coboty mogą być szybko podłączane i komunikowane z każdą maszyną w naszym zakładzie – mówi Piotr Berhausen, kierownik działu technicznego w Bosch Wrocław. – Czynnikami, które decydują o automatyzacji stanowiska pracy są ergonomia i bezpieczeństwo pracownika. Jeszcze rok temu pracę, którą dziś wykonują roboty współpracujące, wykonywał człowiek. Dziś maszyny nieprzerwanie pracują podczas trzech zmian produkcji, pakując komponenty, a nasi pracownicy mają więcej przestrzeni na bardziej zaawansowane zadania – dodaje.

- Coboty w ZF Steering Systems Poland zajmują się załadunkiem i rozładunkiem maszyn produkcyjnych. Za wdrożeniem stało dążenie do podniesienia ergonomii oraz poprawy bezpieczeństwa w trudnych środowiskowo obszarach. Dodatkowo uzyskaliśmy wzrost jakości dzięki zwiększeniu powtarzalności – mówi Piotr Drabczyk, Zastępca Dyrektora Zakładu, Dyrektor Operacyjny w ZF Steering Systems Poland. – Automatyzacja cobotami pomaga nam być bardziej konkurencyjnymi w wymagającej branży motoryzacyjnej – podsumowuje.

Apetyt rośnie w miarę automatyzowania

Przemysł motoryzacyjny jest silnie kojarzony z automatyzacją procesów, lecz głównie dużymi robotami przemysłowymi. Sytuacja ta stopniowo się zmienia na rzecz robotyzacji współpracującej. Często o wdrożeniu automatyzacji cobotami decyduje pozytywne doświadczenie innej fabryki w danej grupie. Tak było w przypadku ZF Steering Systems Poland.

- Na coboty UR zdecydowaliśmy się zachęceni doświadczeniami siostrzanego zakładu w Niemczech. Do tej pory w naszych placówkach w Bielsku-Białej i Czechowicach-Dziedzicach korzystaliśmy z robotów przemysłowych, których wdrożenie wymagało udziału integratora. Natomiast w przypadku cobotów instalacją i uruchomieniem mogli się zająć – po odpowiednim przeszkoleniu – nasi pracownicy. Obecnie działa u nas 8 cobotów, a kolejnych 5 zostanie uruchomionych w najbliższych dniach. I to nie koniec – mówi Piotr Drabczyk. – W zakładzie wzrosła efektywność produkcji, bo coboty pracują z pełną wydajnością w trakcie przerw produkcyjnych i przy wymianach zmian, a pracownicy zyskali nowe kompetencje, które przydadzą się również w przyszłości – dodaje Drabczyk.

Elastyczność jest kluczowa

Jedną z głównych zalet cobotów jest ich elastyczność: mogą być montowane w dowolnej orientacji, po ocenie ryzyka mogą być umieszczane obok ludzi bez ogrodzeń ochronnych i z powodzeniem wykonywać wiele różnych zadań.

- Podczas spotkania nasi partnerzy przedstawili wiele ciekawych zastosowań cobotów, które mogą być wdrożone w przemyśle motoryzacyjnym: kontrolę jakości z zastosowaniem systemu wizyjnego, głowicę zmieniającą efektory, która pozwala na szybsze wykonywanie zadań montażowych, rozpoznawanie detalu silnika w oparciu o sztuczną inteligencję, montaż robota na platformie mobilnej, która porusza się równolegle do linii produkcyjnej, zgrzewanie punktowe karoserii – wylicza Niepsuj. – Potrzeba jest matką wynalazków, a powtarzalne, brudne lub niebezpieczne zadanie może stać się impulsem dla nowego zastosowania cobota – dodaje.

O Universal Robots 

Universal Robots jest wiodącym producentem robotów współpracujących (cobotów) wykorzystywanych w wielu branżach oraz w edukacji. Założona w 2005 roku i mająca siedzibę w Odense, w Danii, firma Universal Robots dąży do stworzenia świata, w którym ludzie pracują z robotami, a nie jak roboty. Jej misja jest prosta: Automatyzacja dla każdego. Wszędzie.
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie komercyjnego cobota w 2008 roku, Universal Robots rozwinął portfolio produktów o szerokim zasięgu i ładowności oraz sprzedał ponad 75 000 cobotów na całym świecie. Wokół technologii cobotów rozwinął się rozległy ekosystem tworzący innowacje, Zapewniający klientom wybór spośród szerokiej gamy komponentów, zestawów i rozwiązań dostosowanych do każdego zastosowania.

Więcej informacji na stronie: www.universal-robots.com

Kontakt dla mediów:

Dorota Prochowicz, Omega Communication,
dprochowicz@communication.pl, +48 728 433 401

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów Biuro prasowe
2024-06-24 | 14:00

Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów

Toyota Leasing ogłasza wprowadzenie aplikacji mobilnej Portalu Klienta, dostępnej na systemy Android i iOS. Pierwsza tego typu aplikacja na polskim rynku, umożliwia łatwy i wygodny dostęp do
Motoryzacja Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
2024-06-19 | 09:10

Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA

Zespół Goodyear Racing EMEA uzyskał najwyższą, 3-gwiazdkową ocenę w programie akredytacji środowiskowej FIA. Wyróżnienie to przyznano za długoterminowe plany
Motoryzacja Ponad 7200 opon, 100 techników i inżynierów – Goodyear gotowy na Le Mans
2024-06-11 | 14:45

Ponad 7200 opon, 100 techników i inżynierów – Goodyear gotowy na Le Mans

Tegoroczny wyścig  Le Mans będzie największym przedsięwzięciem dla Goodyear od czasu powrotu marki do motorsportu w 2020 roku. Producent jest wyłącznym dostawcą opon dla klasy LMGT3,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi

Prawie połowa polskich turystów podróżujących do Czech obiera za cel stolicę tego kraju. Chociaż w ostatnich latach chętniej podróżujemy do innych regionów naszego południowego sąsiada, wciąż wiele miejsc i atrakcji pozostaje nieodkrytych przez Polaków. Czesi chcą to zmienić i ruszają z dwiema kampaniami promocyjnymi skierowanymi do polskich turystów, które mają pokazać nieco inne Czechy, niż do tej pory znaliśmy. Potencjał jest, bo Polacy już dziś stanowią trzecią najliczniejszą grupę gości zagranicznych na czeskim rynku.

Firma

Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania

Prawie 3/4 polskich start-upów, które rozwijają innowacje w medycynie, nawiązuje współpracę z placówkami medycznymi – pokazuje nowy raport „Top Disruptors in Healthcare 2024”. Wynika z niego też, że największym wyzwaniem dla młodych, innowacyjnych spółek wciąż pozostaje znalezienie inwestora i pozyskanie finansowania. Szansą dla start-upów może się okazać międzynarodowy program eco-Disruptive, prowadzony przez Bupa, właściciela Grupy LUX MED. Obok 200 tys. funtów nagrody finansowej zwycięski start-up może liczyć w nim również na wsparcie doradcze, możliwość dalszego rozwoju swojego produktu bądź usługi oraz szansę zadebiutowania na zagranicznych rynkach.

Ochrona środowiska

Małe i średnie firmy dopiero zapoznają się z tematyką zrównoważonego rozwoju. Oczekiwania ze strony dużych kontrahentów wymuszą na nich szybsze działania

Czynniki ESG, związane ze zrównoważonym rozwojem, odgrywają coraz ważniejszą rolę w działalności firm, bez których zaangażowania niewiele da się zdziałać w kwestii łagodzenia skutków zmian klimatu i zanieczyszczenia środowiska. W Polsce słyszało o nich już 3/4 dużych i 2/3 średnich firm, ale w praktyce długofalową strategię działań w tym obszarze ma o wiele mniej podmiotów. Rodzime przedsiębiorstwa przywiązują też zdecydowanie większą wagę do celów społecznych niż środowiskowych. Jednak unijne regulacje, które wejdą w życie w przyszłym roku, wymuszą poprawę na tym polu, chociaż będą one dotyczyć w pierwszej kolejności dużych podmiotów. One będą z kolei wymagać tego od swoich mniejszych kontrahentów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.