Komunikaty PR

Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive

2024-06-12  |  08:00
Biuro prasowe

Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), wraz ze swoimi partnerami coraz śmielej wkracza w przemysł motoryzacyjny. Coboty stają się pożądanym uzupełnieniem tradycyjnych robotów przemysłowych, a dzięki nowym technologiom, jak AI, wspierają przejście fabryk w stronę Przemysłu 4.0.

Na zamku Topacz pod Wrocławiem, gdzie znajduje się również Muzeum Motoryzacji, odbyło się spotkanie specjalistów automatyzacji z przemysłu motoryzacyjnego zorganizowane przez Universal Robots oraz jego partnerów - Drim Robotics, inbolt, Scanway, Schmalz Polska, SCHUNK Polska. W niemal 100-osobowym gronie dyskutowano na tematy związane z rozwojem branży i zmianach, które przed nią stoją. Omówiono problemy z pozyskaniem nowych pracowników, a także wpływ robotyzacji na cały sektor produkcyjny.

Demografia, brak rąk do pracy, nowe technologie

W trakcie Automotive Cobot Day przewijały się trzy główne kwestie: trudności ze znalezieniem pracowników do prac monotonnych, ale jednocześnie wymagających zachowania czasów cyklu i wysokiej jakości, zmieniającą się struktura demograficzna społeczeństwa oraz gwałtowny postęp technologiczny.

Automatyzacja branży motoryzacyjnej jest kołem zamachowym Przemysłu 4.0 w Polsce.  
– Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki co piąty robot przemysłowy zainstalowany w krajowych fabrykach wspiera produkcję pojazdów. Gęstość automatyzacji w Polsce w 2022 roku wynosiła 71, co oznacza, że tyle robotów przypadało na 10000 pracowników. Natomiast w sektorze automotive było to już 259 – powiedział Daniel Niepsuj, Area Sales Manager na Polskę, Czechy, Słowację i kraje bałtyckie w Universal Robots. – Cieszy również wyraźny wzrost liczby instalowanych nowych robotów. W 2022 roku przybyło ich w przemyśle motoryzacyjnym aż 417, co było najlepszym wynikiem ze wszystkich branż w kraju– dodał Daniel Niepsuj.

Powtarzalne zadanie? Dla cobota – idealnie

Przedstawiciele BOS Automotive z Tychów, Bosch Automotive z Wrocławia i ZF Steering Systems Poland z Czechowic-Dziedzic na przykładach wdrożeń ze swoich zakładów wskazywali obszary, gdzie roboty współpracujące mogą wspomóc produkcję. Szczególnie sprawdzają się w aplikacjach związanych z powtarzalnymi zajęciami.

– Zrobotyzowanie stanowiska czyszczenia rur pozwoliło nam na wyeliminowanie monotonnej pracy operatorów, zmniejszenie ryzyka błędów oraz podniesienie efektywności produkcji rolet bagażnika. Wybraliśmy cobota od Universal Robots ze względu na jego łatwość obsługi i bezpieczeństwo. Dzięki profesjonalnemu wsparciu Drim Robotics, projekt został zrealizowany elastycznie i szybko, spełniając nasze potrzeby. Po udanym wdrożeniu pierwszego cobota, planujemy dalszą robotyzację innych procesów, analizując możliwości techniczne i potencjalne korzyści ekonomiczne z inwestycji – mówi Krzysztof Duda, Kaizen Manager w BOS Automotive Products Polska.

- Od lat nasza lokalizacja rozwija się w bardzo dynamiczny sposób, stając się kompleksowym centrum kompetencyjnym i fabryką opartą na rozwiązaniach Przemysłu 4.0. Jednym z nich jest wdrożenie cobotów, które stały się integralną częścią naszego zespołu, przejmując rutynowe i monotonne zadania od naszych pracowników. Dział techniczny opracował i ustandaryzował metodę szybkiej implementacji tzw. One Box Solution, dzięki której coboty mogą być szybko podłączane i komunikowane z każdą maszyną w naszym zakładzie – mówi Piotr Berhausen, kierownik działu technicznego w Bosch Wrocław. – Czynnikami, które decydują o automatyzacji stanowiska pracy są ergonomia i bezpieczeństwo pracownika. Jeszcze rok temu pracę, którą dziś wykonują roboty współpracujące, wykonywał człowiek. Dziś maszyny nieprzerwanie pracują podczas trzech zmian produkcji, pakując komponenty, a nasi pracownicy mają więcej przestrzeni na bardziej zaawansowane zadania – dodaje.

- Coboty w ZF Steering Systems Poland zajmują się załadunkiem i rozładunkiem maszyn produkcyjnych. Za wdrożeniem stało dążenie do podniesienia ergonomii oraz poprawy bezpieczeństwa w trudnych środowiskowo obszarach. Dodatkowo uzyskaliśmy wzrost jakości dzięki zwiększeniu powtarzalności – mówi Piotr Drabczyk, Zastępca Dyrektora Zakładu, Dyrektor Operacyjny w ZF Steering Systems Poland. – Automatyzacja cobotami pomaga nam być bardziej konkurencyjnymi w wymagającej branży motoryzacyjnej – podsumowuje.

Apetyt rośnie w miarę automatyzowania

Przemysł motoryzacyjny jest silnie kojarzony z automatyzacją procesów, lecz głównie dużymi robotami przemysłowymi. Sytuacja ta stopniowo się zmienia na rzecz robotyzacji współpracującej. Często o wdrożeniu automatyzacji cobotami decyduje pozytywne doświadczenie innej fabryki w danej grupie. Tak było w przypadku ZF Steering Systems Poland.

- Na coboty UR zdecydowaliśmy się zachęceni doświadczeniami siostrzanego zakładu w Niemczech. Do tej pory w naszych placówkach w Bielsku-Białej i Czechowicach-Dziedzicach korzystaliśmy z robotów przemysłowych, których wdrożenie wymagało udziału integratora. Natomiast w przypadku cobotów instalacją i uruchomieniem mogli się zająć – po odpowiednim przeszkoleniu – nasi pracownicy. Obecnie działa u nas 8 cobotów, a kolejnych 5 zostanie uruchomionych w najbliższych dniach. I to nie koniec – mówi Piotr Drabczyk. – W zakładzie wzrosła efektywność produkcji, bo coboty pracują z pełną wydajnością w trakcie przerw produkcyjnych i przy wymianach zmian, a pracownicy zyskali nowe kompetencje, które przydadzą się również w przyszłości – dodaje Drabczyk.

Elastyczność jest kluczowa

Jedną z głównych zalet cobotów jest ich elastyczność: mogą być montowane w dowolnej orientacji, po ocenie ryzyka mogą być umieszczane obok ludzi bez ogrodzeń ochronnych i z powodzeniem wykonywać wiele różnych zadań.

- Podczas spotkania nasi partnerzy przedstawili wiele ciekawych zastosowań cobotów, które mogą być wdrożone w przemyśle motoryzacyjnym: kontrolę jakości z zastosowaniem systemu wizyjnego, głowicę zmieniającą efektory, która pozwala na szybsze wykonywanie zadań montażowych, rozpoznawanie detalu silnika w oparciu o sztuczną inteligencję, montaż robota na platformie mobilnej, która porusza się równolegle do linii produkcyjnej, zgrzewanie punktowe karoserii – wylicza Niepsuj. – Potrzeba jest matką wynalazków, a powtarzalne, brudne lub niebezpieczne zadanie może stać się impulsem dla nowego zastosowania cobota – dodaje.

O Universal Robots 

Universal Robots jest wiodącym producentem robotów współpracujących (cobotów) wykorzystywanych w wielu branżach oraz w edukacji. Założona w 2005 roku i mająca siedzibę w Odense, w Danii, firma Universal Robots dąży do stworzenia świata, w którym ludzie pracują z robotami, a nie jak roboty. Jej misja jest prosta: Automatyzacja dla każdego. Wszędzie.
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie komercyjnego cobota w 2008 roku, Universal Robots rozwinął portfolio produktów o szerokim zasięgu i ładowności oraz sprzedał ponad 75 000 cobotów na całym świecie. Wokół technologii cobotów rozwinął się rozległy ekosystem tworzący innowacje, Zapewniający klientom wybór spośród szerokiej gamy komponentów, zestawów i rozwiązań dostosowanych do każdego zastosowania.

Więcej informacji na stronie: www.universal-robots.com

Kontakt dla mediów:

Dorota Prochowicz, Omega Communication,
dprochowicz@communication.pl, +48 728 433 401

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.