Komunikaty PR

Co dalej z tramwajem na Górkę Narodową?

2020-05-03  |  10:30

Historia tramwaju mającego połączyć pętlę na Krowodrzy Górce z Górką Narodową jest długa i skomplikowana. Temat trwa od lat, a w momencie, kiedy było już blisko do jego finalizacji, zapanowała epidemia koronawirusa. W kontekście tego pada zatem pytanie: co dalej z tramwajem na Górkę Narodową?

Władze Krakowa utrzymują, że trwająca obecnie sytuacja nie będzie przeszkodą dla lokalnej inwestycji, która jest realizowana od ponad dziesięciu lat. Taka wersja była prezentowana przez przedstawicieli Miasta w lokalnych mediach jeszcze pod koniec marca. Jak wygląda sytuacja dzisiaj? Czy rzeczywiście istnieje możliwość, aby decyzja ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) została wydana w maju, a prace ruszyły jeszcze przed wakacjami?

Optymistyczne scenariusze vs. realne terminy

Zdaniem Dariusza Partyki, Radnego Dzielnicy IV Prądnik Biały odpowiadającego za infrastrukturę komunikacyjną, sytuacja jest dość skomplikowana. – W mojej opinii Miasto stara się kreować zbyt optymistyczny obraz projektu, zakładając, że teraz już absolutnie wszystko pójdzie bez żadnych problemów – mówi Dariusz Partyka. – Osobiście wolałbym, tak jak pewnie większość mieszkańców, aby padła w końcu jakaś realna gwarancja terminu wbicia łopaty, choćby miało się to wydarzyć za rok czy za dwa lata. Chciałbym, żeby przestano w końcu zakładać wyłącznie optymistyczne scenariusze, na zasadzie „jeśli wszystko pójdzie dobrze, wtedy inwestycja rozpocznie się przed wakacjami”. A co, jeśli będzie inaczej? Kiedy inwestycja zacznie być realizowana? W przypadku tak dużych projektów trzeba po prostu brać pod uwagę wszystkie czynniki i możliwe scenariusze. A tych jest naprawdę bardzo wiele – tłumaczy Dariusz Partyka.

Szybkie rozpoczęcie budowy nadal możliwe

Po sugestii Radnego Dzielnicy skontaktowaliśmy się z rzecznikiem Zarządu Inwestycji Miejskich, Janem Machowskim. Zadaliśmy mu to ważne, z perspektywy mieszkańców Prądnika Białego, pytanie. Czy miasto utrzymuje, że wbicie łopaty pod inwestycję związaną z tramwajem na Górkę Narodową przed wakacjami jest nadal możliwe?

Rzecznik ZIM, Jan Machowski, twierdzi, że rozpoczęcie budowy jest nadal realne. – Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak dalej potoczy się sytuacja z COVID-19, a co się z tym wiąże – z dalszym utrzymaniem stanu „zamrożenia” procesów ekonomicznych i administracyjnych. Największym zagrożeniem dla realizacji tego zadania są obecnie terminy procedur administracyjnych, które z uwagi na pandemię nie postępują w sposób, w jaki działoby się to w normalnych czasach – tłumaczy Jan Machowski.

Zdaniem rzecznika, na tę chwilę Miasto nie bierze pod uwagę utraty unijnej dotacji na ten cel. Przypomnijmy, że chodzi o ponad 151 mln zł dofinansowania, a więc o blisko połowę całej zakładanej kwoty inwestycji. – Na bieżąco współpracujemy z instytucjami nadzorującymi udzielone Gminie dofinansowanie i wypracowujemy działania zaradcze związane z ewentualnymi opóźnieniami. Miasto może wnioskować o maksymalne wydłużenie realizacji projektu do końca 2023 roku. To wtedy kończy się okres rozliczania wydatków w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Patrząc na to z tej strony mamy więc margines bezpieczeństwa.

Jan Machowski zwraca również uwagę na to, że podobne do Polski spowolnienie i związany z tym brak wydatkowania środków unijnych, notowane są obecnie we wszystkich krajach UE. Zdaniem rzecznika należy zatem oczekiwać, że instytucje unijne podejmą kompleksowe decyzje dotyczące kwestii wydatkowania środków dla wszystkich beneficjentów.

Tramwaj zyskuje czas

Zważywszy na przedłużenie terminu rozliczenia projektu do końca 2023 roku, a także biorąc pod uwagę 2-letni czas na jego realizację, Miasto rzeczywiście zyskuje pewien komfort, a inwestycja wydaje się być niezagrożona. Jeśli jednak procedury będą przedłużać się tak, jak miało to miejsce do tej pory, to koniec 2023 roku bardzo szybko może stać się terminem dość napiętym. To z kolei odbije się na jakości inwestycji, a już na pewno na skali utrudnień dla mieszkańców. Koszt społeczny z oczywistych względów nie będzie mógł być wtedy brany pod uwagę.

Radny Dariusz Partyka, wyraża również nadzieję, że ZIM zdaje sobie sprawę z tego, że rozliczenie środków do końca 2023 roku oznacza, że same prace budowlane będą musiały zakończyć się odpowiednio wcześniej. Tak, aby następnie przygotować końcowy wniosek rozliczeniowy.

Na tę chwilę jest jeszcze czas potrzebny na realizację szybkiego tramwaju na Górkę Narodową, jednak w przypadku inwestycji, na którą mieszkańcy czekają już od tylu lat, warto byłoby, aby Miasto patrzyło na sytuację realnie. Konieczna jest otwarta komunikacja, oparta o fakty i harmonogramy, a nie wyłącznie optymistyczne perspektywy.

Zważywszy na fakt, że nawet jeśli koronawirus wpłynie na przesunięcie daty rozpoczęcia budowy tramwaju, to przełoży się również na zmianę daty rozliczania unijnych środków przeznaczonych na tę inwestycję. Zatem nadzieja na to, że w końcu uda się mieszkańcom pojechać tramwajem na Górkę Narodową, wydaje się być uzasadniona.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce Biuro prasowe
2025-02-06 | 15:20

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Sieć MOYA zakończyła 2024 rok, osiągając liczbę 500 stacji paliw w całej Polsce. 6 lutego, podczas uroczystego otwarcia nowo wybudowanej stacji własnej, świętowano to wyjątkowe
Infrastruktura Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!
2024-12-20 | 10:00

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Inwestorzy dotrzymali obietnicy i tuż przed Świętami Bożego Narodzenia oddany został do użytkowania łącznik ulicy Suwak i ulicy Cybernetyki na warszawskim Służewcu. Oznacza to, że
Infrastruktura Modernizacje w branży wod-kan
2024-11-28 | 01:00

Modernizacje w branży wod-kan

Koszty utrzymania i rozwoju infrastruktury, coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ekologii i bezpieczeństwa, a nawet problemy z dostępnością personelu – to najbardziej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.