Komunikaty PR

Co złodzieje kradną przed świętami? Na czele listy odzież i akcesoria

2024-10-23  |  10:14
Biuro prasowe

Kradzieże w sklepach detalicznych to problem, który szczególnie dotyka branżę mody obejmującą odzież, akcesoria i obuwie. Według badań opublikowanych w raporcie Retail Security Survey[1], produkty z kategorii odzieżowej są jednymi z najczęściej kradzionych towarów w sklepach na całym świecie. W samych Stanach Zjednoczonych, straty wynikające z kradzieży wynoszą ponad 120 miliardów dolarów rocznie, a na liście najczęściej kradzionych produktów znajdują się właśnie ubrania, obuwie i akcesoria modowe.[2] Nadchodzący okres świąteczny – a co za tym idzie – większa liczba konsumentów w sklepach sprawi, że w najbliższym okresie liczba nieuczciwych klientów odwiedzających sklepy odzieżowe może wzrosnąć. To niestety generuje straty i wpływa na zyski sklepów.

 

Najczęściej kradzione kategorie towarów

Według danych z raportu TAPA EMEA[3] – odzież i akcesoria modowe stanowią jedną z najczęściej kradzionych grup produktów, tuż obok kosmetyków i elektroniki. Sklepy detaliczne, zwłaszcza te w centrach handlowych, regularnie doświadczają strat wynikających z kradzieży tej grupy towarów. Najpopularniejszymi kradzionymi przedmiotami z kategorii „odzież” są ubrania sportowe, dżinsy czy koszulki, a wśród akcesoriów dominują torebki, plecaki i czapki.[4] Dla przykładu w 2023 roku brytyjski rynek odnotował straty sięgające 7,9 miliarda funtów z powodu kradzieży ze sklepów i magazynów, a znaczną część tych strat przypisuje się branży odzieżowej.

Raport Retail Research[5] również wskazuje, że kategoria „apparel” (odzież) jest wyjątkowo podatna na kradzieże ze względu na łatwość schowania małych produktów oraz ich wysoką wartość rynkową. Towary te mogą być szybko sprzedawane na rynku wtórnym, co czyni je atrakcyjnym celem dla złodziei. W Polsce odnotowuje się podobny trend – w 2023 roku liczba kradzieży w sklepach detalicznych wzrosła o 22,2% wobec 2022 r. i aż o 45% względem 2021 r.[6] Choć dane z początku 2024 r. mówią o pierwszym od dawna spadku kradzieży, to eksperci nie mają złudzeń – przez wyhamowanie inflacji spadła raczej kradzież najtańszych artykułów pierwszej potrzeby. Nie przekłada się to jednak na spadek ogólnej wartości skradzionych towarów.[7] W naszym kraju rekordy popularności biją również platformy umożliwiające sprzedaż odzieży z drugiej ręki, gdzie wśród zdecydowanej większości rzetelnych ofert, łatwiej ukryć towary pochodzące z kradzieży.

 

Technologią w nieuczciwych konsumentów

W odpowiedzi na te wyzwania, sklepy odzieżowe coraz częściej wdrażają systemy RFID, które oferują zaawansowaną ochronę przed kradzieżami. Bramki RFID umożliwiają automatyczne monitorowanie towarów wyposażonych w specjalne, cyfrowe tagi, co znacznie ułatwia kontrolę nad asortymentem w sklepie. Dzięki tej technologii właściciele mogą natychmiast wykryć próbę wyniesienia towaru bez zapłaty, a także monitorować przepływ towarów w sklepie i magazynie. Całkowicie zautomatyzowany system antykradzieżowy pokazuje swoje przewagi szczególnie podczas jesiennego szczytu zakupowego. W sklepach pełnych klientów, którzy chcą nabyć prezenty świąteczne, obsługa koncentruje się na zapewnieniu jak najlepszych doświadczeń zakupowych konsumentom oraz na zminimalizowaniu czasu obsługi – pracownicy nie są w stanie dodatkowo pilnować klientów. RFID działa jednak cały czas i w dyskretny, w pełni zautomatyzowany oraz bardzo skuteczny sposób zapobiega sklepowym kradzieżom.

- Główną korzyścią wdrożenia RFID w branży modowej jest, nie tylko wysoce skuteczne ograniczenie strat, ale również optymalizacja procesów magazynowych. Automatyczna inwentaryzacja pozwala na szybkie aktualizowanie stanów magazynowych, co minimalizuje ryzyko braków na półkach i zapewnia lepsze zarządzanie asortymentem. W przypadku sklepów odzieżowych, gdzie moda zmienia się dynamicznie, sprawna reakcja na zmiany stanów magazynowych jest kluczowa dla utrzymania płynności sprzedaży – komentuje Michał Wesołowski, Strategic Account Manager w Checkpoint Systems Polska, dostawcy rozwiązań RFID.

 

Doświadczenia konsumenta na pierwszym planie

Dzięki zastosowaniu RFID w sklepach odzieżowych procesy kasowe mogą zostać znacząco przyspieszone. Tagi RFID umożliwiają błyskawiczne skanowanie wielu produktów jednocześnie, co skraca czas obsługi klienta. W erze, w której wygoda i szybka obsługa są kluczowe w utrzymaniu lojalności klientów, technologia RFID staje się nieodzownym elementem nowoczesnych sklepów odzieżowych. Ma to szczególne znaczenie w okresach, w których rośnie sprzedaż. Konsumenci, którzy nie muszą stać w długiej kolejce do kasy, marnując tym samym swój czas, z pewnością wyjdą ze sklepu bardziej zadowoleni i chętniej do niego wrócą w przyszłości.

 

Podsumowanie

Technologia RFID to innowacyjne narzędzie, które nie tylko chroni przed kradzieżami, ale również optymalizuje procesy w sklepach detalicznych. Branża modowa, która jest narażona na szczególnie duże straty wynikające z kradzieży odzieży, obuwia i akcesoriów, może dzięki RFID skutecznie zabezpieczać swoje towary, poprawiając jednocześnie efektywność operacyjną. Inwestycja w RFID przynosi wymierne korzyści, od zwiększonego bezpieczeństwa, aż po usprawnienie procesów magazynowych i kasowych, co czyni tę technologię kluczowym elementem strategii ochrony i rozwoju sklepów odzieżowych.

 


[1] https://cdn.nrf.com/sites/default/files/2023-09/NRF_National_Retail_Security_Survey_2023.pdf

[2] [2] https://capitaloneshopping.com/research/shoplifting-statistics/

[3] https://tapaemea.org/news/retail-risk-new-report-highlights-7-9-billion-of-losses-in-2023-from-uk-warehouses-distribution-centres-and-stores/

[4] https://capitaloneshopping.com/research/shoplifting-statistics/

[5] https://www.retailresearch.org/shoplifters.html

[6] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967

[7] https://polskieradio24.pl/artykul/3406388,spadla-liczba-kradziezy-w-sklepach-eksperci-zgodni-statystyki-kgp-nie-oddaja-rzeczywistosci

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Grupa Wittchen uruchomiła trzeci salon w Rumunii Biuro prasowe
2024-10-28 | 09:30

Grupa Wittchen uruchomiła trzeci salon w Rumunii

Grupa Wittchen, specjalizująca się w sprzedaży galanterii skórzanej, akcesoriów podróżnych i obuwia z segmentu premium, uruchomiła trzeci salon stacjonarny
Handel 4 największe błędy popełniane przy ekspansji na nowe rynki w sektorze B2C
2024-10-25 | 15:49

4 największe błędy popełniane przy ekspansji na nowe rynki w sektorze B2C

Powodzenie w ekspansji marek sektora B2C na nowych rynkach wymaga czegoś więcej, niż tylko otwarcia sklepów w nowych lokalizacjach. Jakie błędy firmy najczęściej popełniają w
Handel Szkoda czasu na nieefektywne rozwiązania w e-sklepach – kiedy czas na migrację?
2024-10-24 | 09:45

Szkoda czasu na nieefektywne rozwiązania w e-sklepach – kiedy czas na migrację?

Przeniesienie sklepu internetowego na nową platformę to strategiczna decyzja, która może znacznie przyspieszyć rozwój e-commerce. Jednak kwestie migracji budzą wątpliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Ochrona środowiska

Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii

Mimo że magazyny energii potaniały w ciągu ostatniego roku aż czterokrotnie, to przedsiębiorcy wciąż są przekonani, że to bardzo kosztowna inwestycja. Eksperci podkreślają, że przy dobrej optymalizacji produkcji i zużycia energii zwrot z takiej inwestycji można osiągnąć już w ciągu dwóch lat od instalacji. Prognozowanie szczytowej produkcji i zużycia ułatwiane jest przez narzędzia sztucznej inteligencji. Inwestowanie w zieloną energię stanie się w najbliższych latach dla dużych przedsiębiorców koniecznością, ściśle związaną z wdrażaniem unijnej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.

DlaWas.info

Firma

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspomaga pracę firm. Nie zawsze jest to bezpieczne

Adaptacja rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji w firmach jest coraz większa, ale przedsiębiorstwa muszą przyłożyć większą wagę do jej wykorzystywania w sposób świadomy i bezpieczny. – Dość powszechnym zjawiskiem w korporacjach jest obecnie tzw. Shadow AI, czyli wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji i narzędzi zewnętrznych dostawców do wspomagania pracy. Natomiast często odbywa się to bez wiedzy i świadomości działu IT – mówi Przemysław Biel z Synology Poland. To powoduje, że pracownicy często nieświadomie wysyłają prywatne dane firmy do zewnętrznego podmiotu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.