Co złodzieje kradną przed świętami? Na czele listy odzież i akcesoria
Kradzieże w sklepach detalicznych to problem, który szczególnie dotyka branżę mody obejmującą odzież, akcesoria i obuwie. Według badań opublikowanych w raporcie Retail Security Survey[1], produkty z kategorii odzieżowej są jednymi z najczęściej kradzionych towarów w sklepach na całym świecie. W samych Stanach Zjednoczonych, straty wynikające z kradzieży wynoszą ponad 120 miliardów dolarów rocznie, a na liście najczęściej kradzionych produktów znajdują się właśnie ubrania, obuwie i akcesoria modowe.[2] Nadchodzący okres świąteczny – a co za tym idzie – większa liczba konsumentów w sklepach sprawi, że w najbliższym okresie liczba nieuczciwych klientów odwiedzających sklepy odzieżowe może wzrosnąć. To niestety generuje straty i wpływa na zyski sklepów.
Najczęściej kradzione kategorie towarów
Według danych z raportu TAPA EMEA[3] – odzież i akcesoria modowe stanowią jedną z najczęściej kradzionych grup produktów, tuż obok kosmetyków i elektroniki. Sklepy detaliczne, zwłaszcza te w centrach handlowych, regularnie doświadczają strat wynikających z kradzieży tej grupy towarów. Najpopularniejszymi kradzionymi przedmiotami z kategorii „odzież” są ubrania sportowe, dżinsy czy koszulki, a wśród akcesoriów dominują torebki, plecaki i czapki.[4] Dla przykładu w 2023 roku brytyjski rynek odnotował straty sięgające 7,9 miliarda funtów z powodu kradzieży ze sklepów i magazynów, a znaczną część tych strat przypisuje się branży odzieżowej.
Raport Retail Research[5] również wskazuje, że kategoria „apparel” (odzież) jest wyjątkowo podatna na kradzieże ze względu na łatwość schowania małych produktów oraz ich wysoką wartość rynkową. Towary te mogą być szybko sprzedawane na rynku wtórnym, co czyni je atrakcyjnym celem dla złodziei. W Polsce odnotowuje się podobny trend – w 2023 roku liczba kradzieży w sklepach detalicznych wzrosła o 22,2% wobec 2022 r. i aż o 45% względem 2021 r.[6] Choć dane z początku 2024 r. mówią o pierwszym od dawna spadku kradzieży, to eksperci nie mają złudzeń – przez wyhamowanie inflacji spadła raczej kradzież najtańszych artykułów pierwszej potrzeby. Nie przekłada się to jednak na spadek ogólnej wartości skradzionych towarów.[7] W naszym kraju rekordy popularności biją również platformy umożliwiające sprzedaż odzieży z drugiej ręki, gdzie wśród zdecydowanej większości rzetelnych ofert, łatwiej ukryć towary pochodzące z kradzieży.
Technologią w nieuczciwych konsumentów
W odpowiedzi na te wyzwania, sklepy odzieżowe coraz częściej wdrażają systemy RFID, które oferują zaawansowaną ochronę przed kradzieżami. Bramki RFID umożliwiają automatyczne monitorowanie towarów wyposażonych w specjalne, cyfrowe tagi, co znacznie ułatwia kontrolę nad asortymentem w sklepie. Dzięki tej technologii właściciele mogą natychmiast wykryć próbę wyniesienia towaru bez zapłaty, a także monitorować przepływ towarów w sklepie i magazynie. Całkowicie zautomatyzowany system antykradzieżowy pokazuje swoje przewagi szczególnie podczas jesiennego szczytu zakupowego. W sklepach pełnych klientów, którzy chcą nabyć prezenty świąteczne, obsługa koncentruje się na zapewnieniu jak najlepszych doświadczeń zakupowych konsumentom oraz na zminimalizowaniu czasu obsługi – pracownicy nie są w stanie dodatkowo pilnować klientów. RFID działa jednak cały czas i w dyskretny, w pełni zautomatyzowany oraz bardzo skuteczny sposób zapobiega sklepowym kradzieżom.
- Główną korzyścią wdrożenia RFID w branży modowej jest, nie tylko wysoce skuteczne ograniczenie strat, ale również optymalizacja procesów magazynowych. Automatyczna inwentaryzacja pozwala na szybkie aktualizowanie stanów magazynowych, co minimalizuje ryzyko braków na półkach i zapewnia lepsze zarządzanie asortymentem. W przypadku sklepów odzieżowych, gdzie moda zmienia się dynamicznie, sprawna reakcja na zmiany stanów magazynowych jest kluczowa dla utrzymania płynności sprzedaży – komentuje Michał Wesołowski, Strategic Account Manager w Checkpoint Systems Polska, dostawcy rozwiązań RFID.
Doświadczenia konsumenta na pierwszym planie
Dzięki zastosowaniu RFID w sklepach odzieżowych procesy kasowe mogą zostać znacząco przyspieszone. Tagi RFID umożliwiają błyskawiczne skanowanie wielu produktów jednocześnie, co skraca czas obsługi klienta. W erze, w której wygoda i szybka obsługa są kluczowe w utrzymaniu lojalności klientów, technologia RFID staje się nieodzownym elementem nowoczesnych sklepów odzieżowych. Ma to szczególne znaczenie w okresach, w których rośnie sprzedaż. Konsumenci, którzy nie muszą stać w długiej kolejce do kasy, marnując tym samym swój czas, z pewnością wyjdą ze sklepu bardziej zadowoleni i chętniej do niego wrócą w przyszłości.
Podsumowanie
Technologia RFID to innowacyjne narzędzie, które nie tylko chroni przed kradzieżami, ale również optymalizuje procesy w sklepach detalicznych. Branża modowa, która jest narażona na szczególnie duże straty wynikające z kradzieży odzieży, obuwia i akcesoriów, może dzięki RFID skutecznie zabezpieczać swoje towary, poprawiając jednocześnie efektywność operacyjną. Inwestycja w RFID przynosi wymierne korzyści, od zwiększonego bezpieczeństwa, aż po usprawnienie procesów magazynowych i kasowych, co czyni tę technologię kluczowym elementem strategii ochrony i rozwoju sklepów odzieżowych.
[1] https://cdn.nrf.com/sites/default/files/2023-09/NRF_National_Retail_Security_Survey_2023.pdf
[2] [2] https://capitaloneshopping.com/research/shoplifting-statistics/
[3] https://tapaemea.org/news/retail-risk-new-report-highlights-7-9-billion-of-losses-in-2023-from-uk-warehouses-distribution-centres-and-stores/
[4] https://capitaloneshopping.com/research/shoplifting-statistics/
[5] https://www.retailresearch.org/shoplifters.html
[6] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967
[7] https://polskieradio24.pl/artykul/3406388,spadla-liczba-kradziezy-w-sklepach-eksperci-zgodni-statystyki-kgp-nie-oddaja-rzeczywistosci

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.