Corolla numerem 1 na świecie. Toyota najpopularniejszą marką
W 2020 roku Toyota Corolla już po raz kolejny zajęła pierwsze miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się samochodów na świecie. Tuż na nią znalazła się kolejna Toyota – RAV4 awansowało na drugie miejsce dzięki wzrostowi sprzedaży pomimo pandemii. Trzecie miejsce zajęła Honda CR-V. Wśród marek motoryzacyjnych dominuje Toyota, a wśród producentów – Volkswagen. Tak wynika z danych opublikowanych przez portal analityczny focus2move.com.
Sześć japońskich aut w Top 10 światowych bestsellerów
Toyota Corolla zakończyła kolejny rok jako lider światowego rynku ze sprzedażą 1 134 262 samochodów (-8,8%). Na drugim miejscu znalazła się Toyota RAV4, jeden z niewielu modeli, które odnotowały wzrost w tym trudnym roku, ze sprzedażą na poziomie 971 516 aut (+1,9%). Podium zamyka Honda CR-V dzięki 705 651 sprzedanym egzemplarzom (-13,2%), wyprzedzając Hondę Civic ze sprzedażą 697 945 aut (-16,3%) i Volkswagena Tiguan, który zanotował 607 121 aut dostarczonych klientom (-18,8%).
Na szóstą pozycję awansowała z 7. miejsca trzecia Toyota w pierwszej dziesiątce – sedan Camry, który trafił do 592 648 kierowców (-13.2%). Duży sukces odniósł Nissan Sylphy, który po sprzedaniu 544 376 egzemplarzy (+14,4%) awansował o 7 miejsc. Volkswagen Golf spadł z 6. na 8. miejsce z wynikiem 492 262 aut (-28.6%). Dwa ostatnie miejsca zajęły Volkswagen Lavida z wynikiem 463 804 aut (-13%) Hyundai Tucson z rezultatem 462 110 samochodów (-14.6%), który spadł o jedną pozycję.
Liderzy segmentów
Corolla (1 134 262 aut) jest oczywiście najpopularniejszym autem kompaktowym, a tuż za nią w tym segmencie znalazła się Honda Civic z wynikiem 674 086 aut. Samochody Toyoty zdominowały też dwa inne segmenty. RAV4 (971 516 aut) jest najpopularniejszym SUV-em na świecie, a Toyota Camry (592 648 aut) sprzedała się najlepiej ze wszystkich samochodów średniej wielkości. W segmencie A pierwsze miejsce zajęło Suzuki Spacia (142 126 aut), a w segmencie B Volkswagen Polo (426 565 aut), za którym znalazła się Toyota Yaris (378 918 aut).
Wśród pojazdów luksusowych najwyższą sprzedaż zanotował Mercedes Klasy E (330 459 aut), a najpopularniejszym samochodem sportowym jest Ford Mustang (92 408 aut). Wśród pick-upów najlepiej poradził sobie Ford F-Series (968 179 egz.), a najchętniej wybieranym minivanem jest chiński Wuling Hongguang (292 934 egz.), za którym znalazła się Honda Odyssey (149 065 egz.).
Toyota najpopularniejszą marką na świecie
Toyota jest nie tylko najczęściej wybieraną marką samochodową na świecie, ale też należy do marek, które najlepiej poradziły sobie w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Stosunkowo nieduże spadki zanotowały także Kia, Mercedes i BMW. Toyota sprzedała 8,06 miliona samochodów (-12,2%), zyskując 10,1% udziału w rynku i zwiększając swoją przewagę nad Volkswagenem. Toyota zajmuje pierwsze miejsce nieprzerwanie od 2010 roku. W latach 2016 i 2017 udział Toyoty w rynku wynosił około 9,2%, zaś w 2019 roku osiągnął poziom 10%.
Volkswagen utrzymał w ubiegłym roku drugą pozycję, lecz stracił 0,4% udziału w rynku do poziomu 7,1% po sprzedaniu 5,73 miliona aut (-16,8%). Honda awansowała na 3. pozycję z wynikiem 4,33 miliona aut (-14,1%), wyprzedzając Forda (-18.3%) który zanotował 4,18 miliona egzemplarzy. W pierwszej dziesiątce znalazły się także Nissan (3,80 mln aut, -19,5%), Hyundai (3,71 mln aut, -15,22%), Chevrolet, który zanotował największy spadek w tym gronie aż o 22,4% (2,96 mln aut), Kia (2,69 mln aut, -4,6%), a także Mercedes (2,43 mln aut
-8,4%) i BMW (2,05 mln aut, -8,4%). Największy wzrost sprzedaży w 2020 roku stał się udziałem Tesli, która dostarczyła klientom 538 038 aut, zyskując 46,2% i awansując na 39. pozycję.
Najwięksi producenci
Rok 2020 na pozycji największego producenta samochodów zakończył Volkswagen Group z 11,6-procentowym udziałem w rynku (9,31 mln aut, -14.5%). Drugie miejsce zajęła Toyota Group z udziałem 11.1% (8,90 mln aut, -12%). Trzeci jest koncern Renault Nissan Alliance z wynikiem 7,95 mln sprzedanych aut (-20,5%), a na czwartym miejscu znalazł się Hyundai-Kia, który stracił tylko 10,4% sprzedaży, dostarczając klientom 6,52 mln aut. General Motors utrzymał w 2020 roku 5. pozycję, sprzedając 6,26 mln aut, o 13,2% mniej niż rok wcześniej.
Drugą piątkę największych producentów otwierają Honda Motor (4,5 mln aut, -14.1%) i Ford Group (4,15 mln egz., -18.3%). FCA i PSA, które wkrótce stworzą koncern Stellantis, zajmują kolejno 8. i 9. miejsce z wynikami 3,90 mln aut (-16,8%) oraz 2,91 mln samochodów (-22%). Po połączeniu w styczniu 2021 roku Stellantis prawdopodobnie stanie się czwartym największym producentem aut na świecie. Na 10. miejscu figuruje Mercedes Daimler, który sprzedał 2,55 miliona samochodów, o 12,2% mniej niż w 2019 roku.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.