CSR w branży reklamowej. Jakie działania powinny podejmować firmy?
Corporate Social Responsibility - odgrywa coraz ważniejszą rolę w biznesie, w branży reklamowej również. Reklama ma znaczący wpływ na społeczeństwo, kształtuje przekazy i wpływa na kulturę masową. Istotne jest, aby podejmować odpowiedzialne działania, które przyczynią się do pozytywnych zmian społecznych, środowiskowych i ekonomicznych. A jakie to działania?
Corporate Social Responsibility (CSR) to koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, która zakłada, że poza samym celem osiągania zysku, firmy powinny brać pod uwagę także aspekty ekonomiczne swojej działalności i to jaki wpływ wywierają na społeczeństwo i środowisko.
CSR to trend, który zdobywa w Polsce coraz większą popularność
Jeszcze do niedawna Polacy nie znali pojęć CSR, czy ESG. Jak wynika z najnowszych badań[1], obecnie ponad połowa konsumentów, gdy wybiera usługę lub produkt - bierze pod uwagę to, czy przedsiębiorstwo podejmuje działania z tego obszaru. O CSR najczęściej pytają osoby młode w wieku od 23 do 35 lat. Ponadto, Polacy są skłonni płacić więcej za produkty ekologiczne i przyjazne planecie, a przestrzeganie przez firmy zasad CSR jest ważne dla ponad 66% z nas.
– Trendy proekologiczne w reklamie widoczne są od dawna. Dane jasno pokazują, że mamy do czynienia ze świadomym konsumentem, który wie, czego chce i czego szuka. Wybiera towary produkowane z poszanowaniem środowiska naturalnego. Jeśli dana firma chce być postrzegana jako ekologiczna musi zadbać o wiele aspektów: od jakości produktów, po sposób wytwarzania i pakowania, a także zwracać uwagę na formę reklamowania i na to, z kim współpracuje.– uważa Robert Dąbrowski, CEO Recevent.
Reklama drukowana w sposób ekologiczny
Firmy reklamowe powinny wybierać materiały, które nie mają negatywnego wpływu na środowisko, warto postawić na te biodegradowalne, nadające się do recyklingu lub pochodzące z odnawialnych źródeł energii.
Ważne jest, by zrezygnować z toksycznego druku solwentowego. W branży reklamowej, solwent jest często używany w procesach druku i produkcji reklam, ale jego stosowanie może prowadzić do negatywnych skutków dla zdrowia pracowników i otoczenia. Toksyczne działanie niektórych tuszy to realne zagrożenie dla osób, które mają bezpośredni kontakt z tymi substancjami podczas produkcji.
– Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, co jako branża reklamowa możemy zrobić. Odpowiedź zdawała się być prosta, choć wciąż mało popularna - zamieniliśmy solwent na tusze wodne. Te są nieszkodliwe dla środowiska, nie mają toksycznych rozpuszczalników, ale dają doskonałą trwałość wydruków. I co najważniejsze, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia pracowników – dodaje Dąbrowski.
Niestety nadal wiele firm stosuje greenwashing, czyli przedstawia swoje działania jako bardziej ekologiczne lub zrównoważone, niż są w rzeczywistości. Aż 50 proc. pracowników przyznaje, że ich firmy wykorzystywały greenwashing – tak wskazują badania Google Cloud.
Jak jeszcze realizować działania z obszaru CSR?
Zdaniem ekspertów konieczne jest posiadanie innowacyjnego parku maszynowego, oszczędzanie wody i energii, a także postawienie na odnawialne źródła energii takie jak np. fotowoltaika.
Ponadto firmy reklamowe mogą zachęcić pracowników do wspierania ich działań. Programy dla nich, w tym szeroko rozumiany employer branding, są niezwykle istotnym narzędziem w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ważnym narzędziem CSR są kampanie społeczne – mogą się w nie angażować firmy reklamowe, ale nie tylko. Poprzez czynny udział w promowanie społecznie ważnych tematów, przedsiębiorstwa mogą wywierać pozytywny wpływ na społeczeństwo. Ważne, aby kampanie współgrały z wartościami firmy i niosły za sobą autentyczny przekaz.
CSR daje firmom możliwość angażowania się w społeczne i ekologiczne inicjatywy, co przyczynia się do budowania ich pozytywnego wizerunku i zaufania społecznego. Kampanie społeczne, programy dla pracowników, rezygnacja z toksycznych substancji w procesie produkcji, to tylko przykłady rozwiązań, które pozwalają firmom działać w odpowiedzialny i zrównoważony sposób.
[1] UCE RESEARCH dla Gazety Wyborczej

Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.