Czeski przemysł budowlany osiągnął rekordowe wyniki przed wybuchem pandemii

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Szacuje się, że w Czechach w latach 2018-2019 aktywność budowlana znacznie wzrosła, zwłaszcza w segmencie budowy budynków, co zwiększyło CAGR produkcji budowlanej o około 11% w ostatnich latach. Jednak zgodnie z prognozami zawartymi w raporcie PMR “Impact of coronavirus epidemic on construction market in the Czech Republic 2020. Scenarios and growth forecasts”, w 2020 r. spodziewany jest spadek produkcji.
Od II kwartału 2019 r. wzrost czeskiego przemysłu budowlanego znacznie zwolnił. Oficjalne dane wskazują, że produkcja budowlana w Czechach wzrosła realnie o prawie 3% w 2019 roku, po wzroście o ponad 9% rok wcześniej. Ponadto, wzrost o 5,6% odnotowany w pierwszych dwóch miesiącach 2020 r. nie był optymistyczny, ponieważ został osiągnięty dzięki niskiej bazie, czyli prawie 2% spadku odnotowanym w okresie styczeń-luty 2019 r. W ostatnich kwartałach branża została osłabiona przede wszystkim przez budownictwo niemieszkaniowe, podczas gdy budownictwo mieszkaniowe utrzymuje się na najwyższym poziomie od 2008 roku.
Zauważalny punkt zwrotny dla wskaźnika koniunktury branży budowlanej w Czechach był widoczny w pierwszym kwartale 2018 roku. W związku z oczekiwanym ożywieniem inwestycji w budownictwie inżynieryjnym i przyspieszeniem wzrostu projektów mieszkaniowych, wskaźnik ten odnotował znaczną poprawę. Ta pozytywna tendencja utrzymywała się w 2018 r. i 2019 r., jednakże w 2020 r. ulegnie znacznemu pogorszeniu, w szczególności przez przewidywane spowolnienie działalności w budownictwie mieszkaniowym. Wpływ na spodziewaną recesję będą miały także trudności z obniżaniem wynagrodzeń w budownictwie z powodu niedoboru siły roboczej, co ostatecznie będzie miało negatywny wpływ na marże zysku.
<wykres>
Według PMR do kluczowych czynników, które w ostatnim czasie przyczyniły się do wzrostu aktywności budowlanej w Czechach, należą rosnące dochody osobiste, stale niskie oprocentowanie kredytów hipotecznych oraz dynamicznie rozwijające się inwestycje w środki trwałe, napędzane przez rekordowo niskie stopy depozytowe i odsetkowe, wraz ze wzrostem kwoty środków unijnych wypłacanych zgodnie z unijnymi programami finansowania na lata 2014-2020.
Od 2017 r. największy wzrost aktywności budowlanej w kraju odnotowano w budownictwie mieszkaniowym. Zdrowe warunki makroekonomiczne, odzwierciedlone w szybszym wzroście indywidualnej siły nabywczej i rekordowo niskim oprocentowaniu kredytów hipotecznych, przyczyniły się przede wszystkim do silnego ożywienia na rynku budownictwa mieszkaniowego w ostatnich kilku latach. W 2019 r. w całym kraju oddano do użytku 36 419 mieszkań, co stanowi najwyższy wynik od 2010 r. i o 13% wynik gorszy od rekordowego poziomu osiągniętego w 2007 r.
<wykres>
W 2020 r. branża nieruchomości handlowych w Czechach będzie nadal w niewielkim stopniu wspierać budownictwo niemieszkaniowe. Rozwój sytuacji na rynku nieruchomości handlowych prawdopodobnie będzie nadal nieznaczny, wynika z szacunków PMR. Rynek centrów handlowych jest stosunkowo nasycony, a deweloperzy stali się niezwykle ostrożni w kwestii nowych inwestycji. Szacuje się, że każde z czterech największych miast w kraju może pochwalić się ponad 630 m² powierzchni centrów handlowych na 1000 mieszkańców, co znacznie przewyższa analogiczne dane obserwowane w wielu innych miastach UE. Ponadto działalność związana z budową centrów handlowych będzie utrudniona przez niewielką liczbę dużych aglomeracji miejskich w Czechach.
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Vitalie Iambla
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.