Czeski przemysł budowlany osiągnął rekordowe wyniki przed wybuchem pandemii

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Szacuje się, że w Czechach w latach 2018-2019 aktywność budowlana znacznie wzrosła, zwłaszcza w segmencie budowy budynków, co zwiększyło CAGR produkcji budowlanej o około 11% w ostatnich latach. Jednak zgodnie z prognozami zawartymi w raporcie PMR “Impact of coronavirus epidemic on construction market in the Czech Republic 2020. Scenarios and growth forecasts”, w 2020 r. spodziewany jest spadek produkcji.
Od II kwartału 2019 r. wzrost czeskiego przemysłu budowlanego znacznie zwolnił. Oficjalne dane wskazują, że produkcja budowlana w Czechach wzrosła realnie o prawie 3% w 2019 roku, po wzroście o ponad 9% rok wcześniej. Ponadto, wzrost o 5,6% odnotowany w pierwszych dwóch miesiącach 2020 r. nie był optymistyczny, ponieważ został osiągnięty dzięki niskiej bazie, czyli prawie 2% spadku odnotowanym w okresie styczeń-luty 2019 r. W ostatnich kwartałach branża została osłabiona przede wszystkim przez budownictwo niemieszkaniowe, podczas gdy budownictwo mieszkaniowe utrzymuje się na najwyższym poziomie od 2008 roku.
Zauważalny punkt zwrotny dla wskaźnika koniunktury branży budowlanej w Czechach był widoczny w pierwszym kwartale 2018 roku. W związku z oczekiwanym ożywieniem inwestycji w budownictwie inżynieryjnym i przyspieszeniem wzrostu projektów mieszkaniowych, wskaźnik ten odnotował znaczną poprawę. Ta pozytywna tendencja utrzymywała się w 2018 r. i 2019 r., jednakże w 2020 r. ulegnie znacznemu pogorszeniu, w szczególności przez przewidywane spowolnienie działalności w budownictwie mieszkaniowym. Wpływ na spodziewaną recesję będą miały także trudności z obniżaniem wynagrodzeń w budownictwie z powodu niedoboru siły roboczej, co ostatecznie będzie miało negatywny wpływ na marże zysku.
<wykres>
Według PMR do kluczowych czynników, które w ostatnim czasie przyczyniły się do wzrostu aktywności budowlanej w Czechach, należą rosnące dochody osobiste, stale niskie oprocentowanie kredytów hipotecznych oraz dynamicznie rozwijające się inwestycje w środki trwałe, napędzane przez rekordowo niskie stopy depozytowe i odsetkowe, wraz ze wzrostem kwoty środków unijnych wypłacanych zgodnie z unijnymi programami finansowania na lata 2014-2020.
Od 2017 r. największy wzrost aktywności budowlanej w kraju odnotowano w budownictwie mieszkaniowym. Zdrowe warunki makroekonomiczne, odzwierciedlone w szybszym wzroście indywidualnej siły nabywczej i rekordowo niskim oprocentowaniu kredytów hipotecznych, przyczyniły się przede wszystkim do silnego ożywienia na rynku budownictwa mieszkaniowego w ostatnich kilku latach. W 2019 r. w całym kraju oddano do użytku 36 419 mieszkań, co stanowi najwyższy wynik od 2010 r. i o 13% wynik gorszy od rekordowego poziomu osiągniętego w 2007 r.
<wykres>
W 2020 r. branża nieruchomości handlowych w Czechach będzie nadal w niewielkim stopniu wspierać budownictwo niemieszkaniowe. Rozwój sytuacji na rynku nieruchomości handlowych prawdopodobnie będzie nadal nieznaczny, wynika z szacunków PMR. Rynek centrów handlowych jest stosunkowo nasycony, a deweloperzy stali się niezwykle ostrożni w kwestii nowych inwestycji. Szacuje się, że każde z czterech największych miast w kraju może pochwalić się ponad 630 m² powierzchni centrów handlowych na 1000 mieszkańców, co znacznie przewyższa analogiczne dane obserwowane w wielu innych miastach UE. Ponadto działalność związana z budową centrów handlowych będzie utrudniona przez niewielką liczbę dużych aglomeracji miejskich w Czechach.
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Vitalie Iambla
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.