Cztery globalne trendy w rekrutacji, które podbiją 2021 rok
Pandemia COVID-19 radykalnie zmieniła rynek pracy nie tylko pod względem struktury zatrudnienia, ale również rekrutacji i wykorzystywanych przez nią narzędzi. Konieczność ograniczania kontaktów społecznych dała jednak przestrzeń do szerokiego wykorzystania nowych technologii, które z ciekawych innowacji szybko zyskały status nowego standardu. Eksperci szacują jednak, że cyfrowe rozwiązania wykorzystywane w 2020 roku zostaną na dłużej, a pandemia jedynie gwałtownie przyspieszyła proces spodziewanych na rynku zmian. Dlatego w nadchodzącym roku dalej upowszechniać się bedą trendy, które dopiero teraz pierwszy raz wykorzystano na taką skalę.
REKRUTACJA ONLINE
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez platformę LinkedIn, aż 81 proc. rekruterów deklaruje, że utrzyma formę zdalnej rekrutacji również po światowej pandemii COVID-19, a nawet dla 70 proc. ankietowanych całkowicie wirtualny proces stał się już nowym standardem. Eksperci uważają, że dalej upowszechniać się będzie zjawisko, w ramach którego nowo zatrudniona osoba pierwszy raz pojawia się w biurze dopiero wraz z rozpoczęciem pracy. Pandemia i towarzyszący jej reżim sanitarny były katalizatorem zauważalnego już wcześniej trendu, który przede wszystkim pozwala na znaczną oszczędność czasu dla obu zaangażowanych stron.
PRIORYTETEM JEST MOBILE
Z roku na rok spada liczba użytkowników tradycyjnych komputerów na rzecz smartfonów, a według badania „Smart Barometr, czyli Polacy i ich smartfony” w 2019 roku przynajmniej jednym egzemplarzem mogło się pochwalić aż 80 proc. Polaków. Zjawisko „smartfonizacji” dyktuje globalne trendy, przenosząc ciężar dotychczasowych wirtualnych aktywności na ekrany telefonów. Dlatego też decydując się na szukanie pracownika za pośrednictwem internetu, rekruterzy muszą pamiętać, aby sięgać po te platformy, które oferują własne aplikacje mobilne lub strony internetowe w pełni dostosowane do segmentu mobile. Przykładem jest Fitjob, który oferuje studentom z Warszawy i okolic nowoczesną aplikację z ofertami pracy dorywczej kierowaną tylko do ich grupy wiekowej.
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Coraz więcej firm na całym świecie decyduje się na użycie algorytmów sztucznej inteligencji jako wsparcia poszczególnych etapów lub nawet całego procesu rekrutacji. To przede wszystkim szansa na znaczne zredukowanie czasu poświęconego na indywidualną ocenę aplikujących i wyłonienie tylko tych kandydatów, którzy najlepiej spełniają wymogi formalne ogłoszenia. – Użytkownicy aplikacji Fitjob otrzymują wyłącznie te oferty, których wymagania specjalne spełniają, a zarazem są dopasowane do ich preferencji i doświadczenia. Następnie nasz unikalny algorytm błyskawicznie wybiera najlepszego kandydata spośród wszystkich zgłoszeń na podstawie m.in. wcześniej wykonanych zleceń i systemu ocen w aplikacji – mówi Siergiej Kriukow, CEO, Fitjob. AI pozwala również w o wiele większym stopniu zagwarantować bezstronność i obiektywizm podejmowania decyzji kadrowych – o sukcesie aplikującego zadecydują jego faktyczne umiejętności i doświadczenie.
JUST-IN-TIME
Just-in-time to model zarządzania łańcuchem produkcji firmy, który pozwala na dostosowanie danych gałęzi przedsiębiorstwa do jego bieżących potrzeb. Ta metoda optymalizacji szczególnie upowszechniła się w czasie pandemii COVID-19 i towarzyszącego jej zamrożenia gospodarki. W przypadku kadr just-in-time to sposób na dostosowanie liczebności zatrudnianego personelu do wielkości projektu czy sytuacji rynkowej. Dzięki popularyzującym się platformom ułatwiającym ten model zatrudnienia, pracodawca nawet w ciągu 24h znajdzie nowego pracownika na czas, kiedy jest on realnie potrzebny.
– Biorąc pod uwagę realia rynkowe, myślę, że popularność modelu just-in-time będzie się zwiększać wśród pracodawców. Optymalizacja stałego kapitału ludzkiego czy coraz większe trudności w prognozowaniu i planowaniu długoterminowym, dotyczą już prawie każdej gałęzi w gospodarce. „Nowa rzeczywistość” jeszcze się nie ustabilizowała, a obserwowana tendencja nieprzewidywalności jutra wymusza planowanie elastyczne i krótkoterminowe, nawet z dnia na dzień. Wierzymy, że nasz portal jest realną odpowiedzią na te potrzeby rynku – chcemy być blisko biznesu i dla biznesu – podsumowuje Piotr Deloff, Executive Vice President, Fitjob.

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Ewidencja godzin pracy – obowiązek każdego pracodawcy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.