Cztery globalne trendy w rekrutacji, które podbiją 2021 rok
Pandemia COVID-19 radykalnie zmieniła rynek pracy nie tylko pod względem struktury zatrudnienia, ale również rekrutacji i wykorzystywanych przez nią narzędzi. Konieczność ograniczania kontaktów społecznych dała jednak przestrzeń do szerokiego wykorzystania nowych technologii, które z ciekawych innowacji szybko zyskały status nowego standardu. Eksperci szacują jednak, że cyfrowe rozwiązania wykorzystywane w 2020 roku zostaną na dłużej, a pandemia jedynie gwałtownie przyspieszyła proces spodziewanych na rynku zmian. Dlatego w nadchodzącym roku dalej upowszechniać się bedą trendy, które dopiero teraz pierwszy raz wykorzystano na taką skalę.
REKRUTACJA ONLINE
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez platformę LinkedIn, aż 81 proc. rekruterów deklaruje, że utrzyma formę zdalnej rekrutacji również po światowej pandemii COVID-19, a nawet dla 70 proc. ankietowanych całkowicie wirtualny proces stał się już nowym standardem. Eksperci uważają, że dalej upowszechniać się będzie zjawisko, w ramach którego nowo zatrudniona osoba pierwszy raz pojawia się w biurze dopiero wraz z rozpoczęciem pracy. Pandemia i towarzyszący jej reżim sanitarny były katalizatorem zauważalnego już wcześniej trendu, który przede wszystkim pozwala na znaczną oszczędność czasu dla obu zaangażowanych stron.
PRIORYTETEM JEST MOBILE
Z roku na rok spada liczba użytkowników tradycyjnych komputerów na rzecz smartfonów, a według badania „Smart Barometr, czyli Polacy i ich smartfony” w 2019 roku przynajmniej jednym egzemplarzem mogło się pochwalić aż 80 proc. Polaków. Zjawisko „smartfonizacji” dyktuje globalne trendy, przenosząc ciężar dotychczasowych wirtualnych aktywności na ekrany telefonów. Dlatego też decydując się na szukanie pracownika za pośrednictwem internetu, rekruterzy muszą pamiętać, aby sięgać po te platformy, które oferują własne aplikacje mobilne lub strony internetowe w pełni dostosowane do segmentu mobile. Przykładem jest Fitjob, który oferuje studentom z Warszawy i okolic nowoczesną aplikację z ofertami pracy dorywczej kierowaną tylko do ich grupy wiekowej.
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Coraz więcej firm na całym świecie decyduje się na użycie algorytmów sztucznej inteligencji jako wsparcia poszczególnych etapów lub nawet całego procesu rekrutacji. To przede wszystkim szansa na znaczne zredukowanie czasu poświęconego na indywidualną ocenę aplikujących i wyłonienie tylko tych kandydatów, którzy najlepiej spełniają wymogi formalne ogłoszenia. – Użytkownicy aplikacji Fitjob otrzymują wyłącznie te oferty, których wymagania specjalne spełniają, a zarazem są dopasowane do ich preferencji i doświadczenia. Następnie nasz unikalny algorytm błyskawicznie wybiera najlepszego kandydata spośród wszystkich zgłoszeń na podstawie m.in. wcześniej wykonanych zleceń i systemu ocen w aplikacji – mówi Siergiej Kriukow, CEO, Fitjob. AI pozwala również w o wiele większym stopniu zagwarantować bezstronność i obiektywizm podejmowania decyzji kadrowych – o sukcesie aplikującego zadecydują jego faktyczne umiejętności i doświadczenie.
JUST-IN-TIME
Just-in-time to model zarządzania łańcuchem produkcji firmy, który pozwala na dostosowanie danych gałęzi przedsiębiorstwa do jego bieżących potrzeb. Ta metoda optymalizacji szczególnie upowszechniła się w czasie pandemii COVID-19 i towarzyszącego jej zamrożenia gospodarki. W przypadku kadr just-in-time to sposób na dostosowanie liczebności zatrudnianego personelu do wielkości projektu czy sytuacji rynkowej. Dzięki popularyzującym się platformom ułatwiającym ten model zatrudnienia, pracodawca nawet w ciągu 24h znajdzie nowego pracownika na czas, kiedy jest on realnie potrzebny.
– Biorąc pod uwagę realia rynkowe, myślę, że popularność modelu just-in-time będzie się zwiększać wśród pracodawców. Optymalizacja stałego kapitału ludzkiego czy coraz większe trudności w prognozowaniu i planowaniu długoterminowym, dotyczą już prawie każdej gałęzi w gospodarce. „Nowa rzeczywistość” jeszcze się nie ustabilizowała, a obserwowana tendencja nieprzewidywalności jutra wymusza planowanie elastyczne i krótkoterminowe, nawet z dnia na dzień. Wierzymy, że nasz portal jest realną odpowiedzią na te potrzeby rynku – chcemy być blisko biznesu i dla biznesu – podsumowuje Piotr Deloff, Executive Vice President, Fitjob.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.