Komunikaty PR

Czy obecne centra handlowe mogą być atrakcyjne dla Gen Z?

2024-06-04  |  12:00
Biuro prasowe

Tak, jak i w innych obszarach, tak i w handlu generacja Z robi całkowitą rewolucję w podejściu do robienia zakupów. Centra handlowe obserwują zmiany generacyjne w swojej klienteli – są rodziny z dziećmi, licealiści, seniorzy, ale brakuje studentów, czy szerzej – młodych dorosłych. Manufaktura w Łodzi postanowiła sprawdzić, czy nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe może przyciągnąć „Zetki” na zakupy. Do współpracy zaprosiła znaną agencję badawczą Y&LOVERS, specjalizującą się w badaniu tej grupy wiekowej.

„Zetki” na zakupach

Jak wynika z badań fokusowych przeprowadzonych przez Y&LOVERS na zlecenie Manufaktury[1]przedstawiciele Gen Z mają niepowtarzalne, bardzo konkretne zwyczaje zakupowe. To prawdziwi łowcy okazji, kochają promocje, są gotowi założyć aplikacje lojalnościowe, by śledzić promocje w Lidlu czy Biedronce. Modowych perełek wyszukują na Vinted. Są zdecydowanie bardziej pragmatyczni. Wszystko po to, by jak najlepiej wydać swoje pieniądze, których – wbrew obiegowym opiniom – nie mają aż tak dużo. Zdecydowanie częściej wybierają zakupy online lub korzystają z opcji click&collect. Rzadko chodzą na typowy, wielogodzinny shopping. Oczywiście są marki, z którymi generacja Z jest silnie związana. Kategorią produktów najczęściej kupowanych stacjonarnie są kosmetyki. Co do marek modowych, nawet jeżeli zakupy ostatecznie finalizowane są online, to „Zetki” często korzystają z możliwości przymierzenia ubrań w swoich ulubionych sklepach na terenie galerii handlowych.

Zauważyliśmy tę tendencję, że „Zetki”, to konsumenci o zupełnie innym profilu. Zaczęliśmy analizować sytuację. Zastanawialiśmy się, czy to w wyniku pandemii zmieniły się nawyki zakupowe młodych ludzi? Postanowiliśmy zapytać ekspertów – agencja Y&LOVERS jak nikt inny koncentruje się właśnie na grupie konsumenckiej Gen Z, więc wnioski z badania będą uwzględnione w naszych długoterminowych celach strategicznych – podkreśla Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.

Nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe oczyma młodych

Z badań jakościowych przeprowadzonych na grupie licealistów wynika, że dla nich centra handlowo-rozrywkowe są nadal prawdziwym hotspotem. Chętnie spędzają tu swój wolny czas, to dla nich miejsca, w których warto się pokazać. Spotykają się tam ze znajomymi, z którymi chodzą do kina czy na kawę do modnych kawiarni, wśród których chóralnie wymieniany jest Starbucks.

Natomiast studenci już inaczej myślą o kompleksach wielofunkcyjnych. Kojarzą im się przede wszystkim z drogimi zakupami i brakiem przestrzeni na odpoczynek od zgiełku. Według młodych dorosłych wydarzenia organizowane przez centra handlowe skierowane są przede wszystkim do rodzin z dziećmi. W ramach kreatywnego modułu badania, rozmówcy i rozmówczynie z generacji Z wypracowali autentycznie atrakcyjne dla nich aktywacje, których brakuje im w ofercie kulturalnej miasta.

Wnioski częściowo były dla nas zaskakujące, choć wiele z pomysłów wskazanych przez grupę fokusową już realizujemy – np. atrakcyjne i instagramowe photospoty. Z pewnością dużą wagę będziemy przywiązywać do pokazywania zarówno unikatowości naszej oferty, ale nie zapomnimy też o sezonowych promocjach i rabatach, które Zetki szczerze doceniają – tłumaczy Monika Długosz-Łempicka, dyrektor marketingu Manufaktury.

Centra handlowe także dla generacji Z

Manufaktura w Łodzi i tak jest w dużo bardziej uprzywilejowanej pozycji niż tradycyjne centra handlowe. To obiekt wielofunkcyjny, z zabytkowym rynkiem, który przez wiele lat pełnił i nadal pełni funkcję „starówki”, której Łódź, jako miasto rozbudowane w XIX wieku nie posiada.

Gen Z bardzo docenia inspirujące photospoty, których w Manufakturze nie brakuje. Młodzi ludzie chętnie się w nich fotografują, a następnie udostępniają zdjęcia na Instagramie.

Jednym z wniosków z badania jest również potrzeba podwyższania komfortu gości obiektów handlowych. – Dla generacji Z słowo „komfort” jest kluczowe. Poszukują bezpiecznych stref, z dobrym vibem, czyli energią, aurą. Doceniają czas z bliskimi, szczególnie z rodzicami, co całkowicie odróżnia ich od starszych generacji, które przeciwko rodzicom się buntowały, oczekiwały momentu osiągnięcia samodzielności. Dla Gen Z rodzice są najlepszymi przyjaciółmi. Ciepło domowego ogniska to dla nich kluczowa wartość, więc trudno ich wyciągnąć spod miękkiego kocyka, odciągnąć od kanapy i nowego sezonu ulubionego serialu oglądanego w trybie bingewatching – wieloodcinkowych maratonów. Więc jest to coraz większe wyzwanie, by przyciągnąć młodych z łóżek i kanap do centrów handlowych – mówi Anna Maria Szutowicz z agencji Y&LOVERS.

Można to robić na wiele sposobów. Wśród nich jest wprowadzanie różnorodnych udogodnień podwyższających komfort odwiedzających, w tym m.in. miejsc przeznaczonych do odpoczynku, z możliwością bezpiecznego i szybkiego naładowania telefonu. Najlepiej gdzie w spokojnej i przyjemniej atmosferze młodzi dorośli będą się mogli odbodźcować. Z badań przeprowadzonych przez agencję Y&LOVERS wynika, że Gen Z oczekuje też oferty gastronomicznej pełnej smakowitych promocji, uwzględniającej studenckie ograniczenia budżetowe.

To, co powinni uwzględnić zarządcy centrów handlowych, to potrzeba poczucia młodych, że centra handlowe są blisko nich i dbają o ich czas wolny, pomagając zagospodarować całe popołudnie czy wieczór.

Zdajemy sobie sprawę, że wraz z upływającym czasem zmieniają się oczekiwania naszych klientów. Dlatego staramy się wyjść im naprzeciw, być na bieżąco. Zależy nam na tym, by Manufaktura była przyjazna każdej generacji – podsumowuje Sławomir Murawski.

 


[1] raport Zoomerska (nie boomerska) Manufaktura

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.