Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, szczególnie w obsłudze klienta. Zgodnie z tegorocznym badaniem IDC, 66% europejskich przedsiębiorstw wskazało obsługę klienta jako główny cel inwestycji w AI. Dodatkowo, 65% firm zamierza inwestować w tę technologię, aby poprawić działania marketingowe.
Raport „The Humans and AI in Unison: Driving the New Era of Customer Experience” wskazuje, że chociaż opinie na temat AI są zróżnicowane, istnieją pewne wspólne cechy dotyczące korzystania z interakcji opartych na sztucznej inteligencji przez różne pokolenia. Badanie pokazuje, że 72% respondentów nie ma zastrzeżeń do korzystania z chatbotów AI, pod warunkiem, że technologia skutecznie i szybko rozwiązuje ich problemy. Ponadto, połowa konsumentów wierzy, że do 2030 roku wirtualni agenci będą powszechnie akceptowani w obsłudze klienta. Co ciekawe, młodsze pokolenia, takie jak Generacja Z, są bardziej otwarte na interakcje z botami - aż 73% z nich popiera ten trend.
Pomimo optymizmu, wciąż istnieją pewne obawy i niejasności dotyczące AI. Ponad 56% respondentów nie jest pewna, co jest faktem, a co przesadą w kontekście AI. Choć 90% słyszało o generatywnej AI, większość (76%) nie ma pełnej wiedzy na temat jej możliwości. Nawet młodsze pokolenia, które zazwyczaj szybko przyswajają nowe technologie, przyznają, że nie są zbyt dobrze zaznajomione z AI - 58% przedstawicieli Generacji Z i 66% millenialsów.
Zainteresowani jednak z obawą
Czterech na dziesięciu konsumentów dostrzega powody do obaw związanych z AI. 58% respondentów zna kogoś, kto „boi się AI”, a sześciu na dziesięciu obawia się, że sztuczna inteligencja powoduje, że ludzie stają się leniwi i mniej inteligentni. Konsumenci również niechętnie reagują na chatboty AI, które próbują naśladować ludzkie emocje; 60% Amerykanów przyznaje, że irytuje ich, gdy chatboty używają zwrotów takich jak „przepraszam” czy „rozumiem twoje frustracje”.
Pomimo tych rezerw, konsumenci doceniają korzyści płynące z AI. Aż 82% respondentów uważa szybkość działania, czy to krótszy czas oczekiwania na linii, czy szybsze rozwiązanie problemu, za jedną z największych zalet AI. Możliwość całodobowego dostępu do obsługi klienta została wysoko oceniona przez 81% respondentów.
W deklaracjach przedsiębiorstw AI jawi się jako narzędzie przynoszące znaczącą poprawę efektywności biznesowej. W zestawieniu prognoz i trendów na 2024 r., PwC wskazuje wybór właściwej technologii AI jako kluczowy czynnik osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.
Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu w Commplace, podkreśla: Technologie powinny wspierać biznes, ale warto pamiętać, że zawsze po drugiej stronie jest człowiek i relacje są równie istotne. Dlatego włączajmy sztuczną inteligencję do procesów, pamiętając o czynniku ludzkim i badajmy efekty. Te czarno na białym pokażą nam, czy działanie przynosi pożądane rezultaty.
Wykorzystanie AI w obsłudze klienta
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana w obsłudze klienta na wiele sposobów:
- Automatyzacja odpowiedzi na często zadawane pytania: Chatboty mogą szybko i efektywnie odpowiadać na standardowe pytania klientów.
- Personalizacja doświadczeń klienta: AI analizuje dane klientów, aby dostarczać spersonalizowane oferty i rekomendacje.
- Monitorowanie i analiza nastrojów: Narzędzia AI mogą analizować ton i treść rozmów, aby ocenić satysfakcję klienta i szybko reagować na problemy.
- Wsparcie agentów: AI może wspierać ludzkich agentów, dostarczając im niezbędne informacje i sugestie w czasie rzeczywistym, co zwiększa ich efektywność.
- Całodobowa dostępność: Chatboty i wirtualni asystenci mogą obsługiwać klientów 24/7, co znacząco poprawia dostępność usług.
Mimo rosnącej roli AI, rynek pracy w obsłudze klienta nadal kwitnie. Na portalu pracuj.pl znajduje się obecnie ponad 9000 ogłoszeń związanych z tą branżą. To pokazuje, że choć AI staje się nieodłącznym elementem nowoczesnej obsługi klienta, ludzki czynnik wciąż pozostaje niezastąpiony w wielu aspektach interakcji z klientami

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.