Komunikaty PR

Czy wystarczająco dbasz o wizerunek swojej marki w sieci?

2022-02-07  |  01:00
Biuro prasowe

W dobie cyfrowej rewolucji zarządzanie reputacją online odgrywa ogromne znaczenie. Sukcesywnie wzrasta odsetek Polaków dokonujących zakupów przez Internet. Sam sektor e-commerce z roku na rok notuje dwucyfrowe wzrosty. W jaki sposób konsumenci wybierają sklep, w którym dokonają zakupów? Aż 48 proc. Polaków przyznaje, że opinia o danym markecie ma decydujący wpływ na to, czy zdecydują się na zakup produktów bądź usług[1].

Z danych PwC wynika, że w ciągu kolejnych 5 lat, wartość brutto polskiego rynku handlu wyniesie ok. 160 mld zł. Sektor ten notuje średnioroczny wzrost o blisko 12 procent rok do roku. Co wpływa na tak dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce? Przede wszystkim pandemia, która zweryfikowała nawyki konsumentów, a także zachowania przedsiębiorców. Wielu z nich zdecydowało się na dywersyfikację kanałów sprzedaży. Ponadto na rynek wchodzi właśnie nowe pokolenie, które posiada już własne środki finansowe, a głównym źródłem zakupów są sklepy w przestrzeni online.

Zarządzanie reputację online kluczowe dla przedsiębiorców

Badania zrealizowane przez Izby Gospodarki Elektronicznej wyraźnie pokazują, jak ogromną rolę w procesie decyzyjnym odgrywa opinia. 48 proc. Polaków jest zdania, że komentarze innych użytkowników wpływają na wiarygodność danego sklepu. Niezmienne od lat dla konsumentów istotna jest także cena, jakość produktów i wcześniejsze doświadczenia związane z zakupami u danego sprzedawcy.

 – W dzisiejszym świecie ogromne znaczenie odgrywają informacja, a także dane – mówi Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – Każda firma, która chce rekrutować konsumentów, musi w odpowiedni sposób zarządzać reputacją online. Pamiętajmy, że wizerunek firmy może sprawiać, że jej wartość będzie rosnąć, ale negatywne opinie mogą mieć fatalne skutki dla przedsiębiorców. Dlatego warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie w sieci frazy marka+opinie, publikując treści, które pozytywnie wpływają na postrzeganie marki.

Nadal wiele podmiotów nie uwzględnia w swojej strategii tak istotnego elementu, jak zarządzanie reputacją online. Dopiero w sytuacjach kryzysowych stosowane są środki zaradcze. Tymczasem kluczowa powinna być profilaktyka i wpisanie zarządzania reputacją online do strategii działań firmy.

Klienci ufają rekomendacjom

Rekomendacja ma ogromną siłę, a kryzysy medialne, związane z postrzeganiem marki, mogą już na zawsze pozostawić rysę na jej wizerunku. Warto dodać, że ponad 90 proc. konsumentów czyta recenzje danej marki, u której chcą po raz pierwszy dokonać zakupów[2]. To cenna informacja dla firm.

  – Kupujący tracą zaufanie do reklam telewizyjnych czy radiowych. Dziś w procesie zakupowym ogromną rolę odgrywa rekomendacja. Zwróćmy uwagę, jak na przestrzeni lat rozwinął się influencer marketing, którego podstawą jest siła rekomendacji – dodaje ekspert z Commplace. – Do prawidłowego zarządzania reputacją niezbędne są nowoczesne narzędzia marketingowe. Na początku jednak przedsiębiorstwo powinno wykształcić swoją tożsamość. Musi efektywnie zarządzać kontaktami z odbiorcami. Zdobyć ich zaufanie i spełniać ich oczekiwania, a także być z nimi w nieustającym dialogu. Taką możliwość dają obecnie np. social media – konsument ma przeświadczenie, że jest bliżej marki.

Przy zarządzaniu opinią istotne są przede wszystkim: ustalenie grup docelowych, dobór odpowiednich narzędzi, a także języka. Firma powinna także realizować swoje cele zgodnie z misją, a także wykazywać się jako przedsiębiorstwo dbające o środowisko naturalne, pracowników i otoczenie.

 

 


[1] E-commerce w Polsce 2020. Badanie Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej

[2] Dane Newspoint

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.