Dostawy wsparte danymi - narzędzia analityczne dla logistyki
dfusion
Aleja Zjednoczenia 36
01-838 Warszawa
katarzyna.kuczynska|dfusion.pl| |katarzyna.kuczynska|dfusion.pl
503987119
www.dfusion.pl
Wzrost rynku e-commerce to większe zapotrzebowanie na usługi logistyki miejskiej - według szacunków Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) globalny popyt na tego typu usługi dla handlu online może wzrosnąć aż o 78 proc. do 2030 roku. Jak wskazuje AutoMapa Enterprise jeden kurier ma do zrealizowania nawet 150 doręczeń w ciągu dnia. To rodzi szereg wyzwań – zarówno w kontekście optymalizacji czasu i kosztów pracy, jak i zrównoważonego rozwoju branży logistycznej. Odpowiedzią na te potrzeby są narzędzia analityczne, dzięki którym optymalizacja łańcucha dostaw ostatniej mili może sięgać od 8 proc. w obszarze miejskim do nawet 15 proc. poza miastem.
E-commerce katalizatorem zmian
Dwa ostatnie pandemiczne lata pokazały, jak szybko jako konsumenci potrafimy dostosować się do panujących warunków ekonomicznych. Obostrzenia, ograniczona mobilność i przejście na system pracy zdalnej przyspieszyły rozwój kanału e-commerce i zwiększyły popyt na usługi kurierskie. W wyniku tych zmian e-zakupy na stałe wpisały się w profil dzisiejszego konsumenta. Zgodnie z raportem “Mr&Mrs e-Commerce" zrealizowanym przez e-Izbę, już 90 proc. użytkowników Internetu dokonuje zakupów online. Wartość rynku B2C dla sektora e-commerce jest szacowana na ponad 100 mld zł, natomiast B2B - 647 mld złotych.
Wzrostowi popularności e-commerce towarzyszy zwiększony popyt doręczeń żywności czy cateringów dietetycznych. Jak wynika z szacunkowych danych SuperMenu, obecnie na rynku działa już ok. 850 firm z tego sektora, które rocznie realizują niemal 50 mln dostaw. Jednocześnie rosną oczekiwania konsumentów, którzy chcą dostawać swoje produkty szybko, sprawnie i bez potrzeby wychodzenia z domu, co w obliczu natężonego ruchu pojazdów w miastach stawia wymienione branże przed wyzwaniami związanymi z optymalizacją działań.
Optymalizacja logistyki ostatniej mili
Współcześni konsumenci oczekują od usługodawców skutecznych rozwiązań. Szybkość realizacji zamówienia i sprawna dostawa – w przypadku e-commerce już nawet tego samego dnia – to najważniejsze z czynników, które biorą pod uwagę e-kupujący. W przypadku branży e-commerce konieczna jest także skuteczna logistyka zwrotów. Według danych CBRE aż 74 proc. e-nabywców wskazuje, że odsyła 1 na 10 zamówionych produktów, co wpływa na liczbę operacji logistycznych dokonywanych przez firmy kurierskie.
Zarówno branża logistyczna, w tym przede wszystkim kurierska, jak i firmy, których struktura opiera się na pracownikach terenowych (m.in. cateringi dietetyczne, branża farmaceutyczna i meblarska), mają do dyspozycji szereg narzędzi analitycznych pozwalających na optymalizację procesu dostawy do wielu klientów jednego dnia. To dzięki możliwości wglądu do bieżących analiz i danych drogowych, które zapewniają im narzędzia takie jak AutoMapa Enterprise, klienci biznesowi mogą realizować dzienne plany, które sięgają nawet 150 dostaw kurierskich oraz do 80 kursów cateringowych wykonywanych przez jednego pracownika.
AutoMapa Enterprise posiada rozbudowaną sieć narzędzi analitycznych i logistycznych, których celem jest uproszczenie procesów logistycznych właścicieli firm, logistyków czy dyspozytorów. System AutoMapa Enterprise Last Mile, który działa w trybie real time, zapewnia oszczędność czasu klientów biznesowych na poziomie planowania oraz samej realizacji zleceń. W zależności od obszaru działań kurierskich, optymalizacja łańcucha dostaw ostatniej mili może sięgać od 8 proc. w obszarze miejskim do nawet 15 proc. poza miastem.
Dzięki możliwości zaplanowania pracy dla wszystkich pracowników jednocześnie i obliczenia zoptymalizowanej trasy skutecznie obniżamy koszty logistyki. Dyspozytor jest poinformowany o błędach w adresach zleceń, co niweluje pomyłki w procesie logistycznym już na poziomie jego planowania. Co więcej - optymalizowanie tras pomaga skrócić ich długość, co pozwala na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, a tym samym przyczynia się do ochrony środowiska – komentuje Patryk Osęka, dyrektor operacyjny firmy AutoMapa.
Rosnąca z roku na rok liczba e-kupujących pokazuje, że od e-commerce nie ma już odwrotu. Popyt na usługi logistyczne skłania firmy do korzystania z usług analitycznych, które skutecznie usprawniają procesy logistyki ostatniej mili, optymalizując tym samym czas i koszty pracy.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.