Komunikaty PR

Duże firmy opóźniają płatności na rzecz małych partnerów – zyskują na tym dzięki

2022-01-26  |  10:00
  • Rekordowa inflacja i szybki spadek wartości pieniądza dotyka mikrofirmy. Przelew za usługę, który przychodzi za trzy miesiące, nie jest już wart tyle samo, co w momencie wystawienia dokumentu.
  • Część firm celowo opóźnia płatności na rzecz swoich kontrahentów, wiedząc, że przy tak dużej inflacji w praktyce w tani sposób kredytują się kosztem swoich podwykonawców i dostawców.
  • To kłopot dla mikrofirm, dla których szybki obieg pieniądza jest kluczowy, szczególnie w zderzeniu z aktualnymi podwyżkami cen energii.

 

Duzi kredytują się kosztem małych

Inflacja w Polsce przekroczyła 8 proc. Jest najwyższa od 21 lat, a tempo jej wzrostu jest większe, niż przewidywali analitycy. Ceny towarów i usług rosną z miesiąca na miesiąc, wyraźnie obniżając siłę nabywczą pieniądza. Tak wysoki wskaźnik odbija się negatywnie nie tylko na sytuacji konsumentów, jest bardzo bolesny także dla mikrofirm.

 

Skutki rosnącej inflacji najmniejsze firmy odczuwają bardzo mocno. Dla wielu polskich przedsiębiorców galopująca inflacja oznacza nie tylko coraz wyższe koszty produkcji czy utrzymania. Wystawiając fakturę, muszą również liczyć się ze stratami, które przyjdzie im ponieść. Przelew za usługę lub towar, który przychodzi dwa lub trzy miesiące po sprzedaży, nie jest już wart tyle samo, co w momencie wystawienia dokumentu. W rezultacie skutkuje to znacznie niższym zarobkiem. W aktualnej sytuacji jest to wyjątkowo duża strata, a szczególnie jak połączymy inflację w dwóch aspektach: otrzymanego wynagrodzenia za usługę oraz rosnących kosztów materiałów – komentuje Marek Sikorski z firmy Finea, czołowej firmy mikrofaktoringowej w Polsce.

 

Wg eksperta, mikrofirmy skarżą się, że wzrasta tendencja do opóźniania płatności ze strony dużych firm. W ten sposób kredytują swoją działalność kosztem podwykonawców. Przy tak dużej inflacji kwota X wydana za 3 miesiące będzie miała znacznie niższą wartość niż dzisiaj.

 

Pieniądze na rachunki i modernizację potrzebne na dzisiaj!

Rekordowa inflacja i szereg skutków, które za sobą niesie to nie jedyny problem polskich mikroprzedsiębiorców. Kolejna bolączka to drastyczne podwyżki cen gazu i prądu, które dotykają szczególnie przedstawicieli branż „energochłonnych”. Ceny gazu wzrosły o ponad 50 procent, a za energię elektryczną trzeba będzie w 2022 roku zapłacić o prawie 40 procent więcej. Ze znacznie większymi podwyżkami muszą liczyć się jednak przedsiębiorstwa. Wyjątkowo silnie odczuły te zmiany np. piekarnie. Według wyliczeń branży niektórzy właściciele za gaz potrzebny do wypieku chleba będą musieli zapłacić nawet o 380 procent więcej niż w poprzednim roku, a rekordziści muszą liczyć się z podwyżką o nawet 900 procent!

 

Codziennie kontaktują się z nami przedsiębiorcy, którzy szukają rozsądnych rozwiązań, które pomogą im wyjść z trudnej sytuacji. Pieniędzy potrzebują na dzisiaj, żeby regulować podniesione rachunki za energię, a także przeznaczać je na modernizację działalności polegającą na zmniejszeniu zużycia prądu. Czasem wiele daje zakup nowocześniejszego i oszczędniejszego urządzenia. Na to jednak potrzebne są pieniądze. Pozyskiwanie środków z pomocą faktoringu sprawdza się w wielu takich przypadkach. Mowa tu nie tylko o natychmiastowym otrzymaniu płatności za fakturę, bez konieczności oczekiwania na środki, które realnie w czasie tracą wartość, ale też o możliwości utrzymania płynności finansowej nawet w obliczu nagłych podwyżek - kontynuuje Marek Sikorski z Finea.

 

Coraz więcej „energochłonnych” przedsiębiorstw przeznacza uzyskane środki nie tylko na zaspokojenie aktualnych potrzeb i „przetrwanie”, ale również na sfinansowanie inwestycji, które mają na celu np. zmianę modelu biznesowego lub wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.