Komunikaty PR

E-commerce w Finlandii – nowe możliwości dla polskich e-sklepów

2024-06-25  |  15:00
Biuro prasowe

 

E-commerce w Finlandii – nowe możliwości dla polskich e-sklepów

 

Branża e-commerce w Finlandii przeżywa dynamiczny wzrost, stanowiąc 16% całości fińskiego handlu detalicznego i stwarzając nowe możliwości dla polskich przedsiębiorców. W ciągu ostatnich kilku lat sektor ten odnotował znaczący rozwój, napędzany rosnącą liczbą konsumentów kupujących online oraz innowacjami technologicznymi. Dzięki populacji skoncentrowanej w południowej części kraju, Finlandia stała się rozwojowym rynkiem dla polskich e-sklepów chcących rozwijać kolejne kierunki cross-border.

 

Rynek e-handlu w Finlandii

Finlandia jest jednym z najmniej zaludnionych krajów w Europie, z populacją wynoszącą około 5,5 miliona osób. Mimo to posiada jedną z najbardziej rozwiniętych infrastruktur cyfrowych w Europie. Wdrożenie zaawansowanych systemów zarządzania zapasami, automatyzacji procesów logistycznych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie danych konsumenckich przyczyniły się do poprawy efektywności i doświadczenia zakupowego. W szczególności technologia AR (rozszerzona rzeczywistość) i VR (wirtualna rzeczywistość) zyskują na popularności, umożliwiając klientom wirtualne przymierzanie produktów. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba użytkowników e-commerce, których według Statista Digital Market do 2025 r. będzie już 4,1 mln. Ponadto, według ECDB, Finlandia ma estymowane przychody na poziomie ok. 8 368,2 mln USD w 2024 r., co plasuje ją nawet przed Czechami. Prognozowana wielkość rynku to 9 935,8 mln USD do 2028 r.

 

Co wiemy o fińskich e-konsumentach?

Finowie lubią kupować produkty i usługi przez Internet. Penetracja zakupów online jest najwyższa wśród osób w wieku od 25 do 44 lat, osiągając 79% konsumentów w tej grupie wiekowej (dane: statista.com). Dane Europe E-Commerce Report 2023 wskazują, że 44% Finów kupuje produkty z innych krajów UE.

 

Podczas, gdy Amazon plasuje się wśród wiodących sklepów internetowych w innych krajach, fińscy konsumenci nie faworyzują go tak bardzo. Badanie przeprowadzone przez Statista Global Consumer Survey w 2023 r. pokazuje, że Verkkokauppa.com jest najczęściej odwiedzanym sklepem internetowym w kraju. Zaraz za nim plasują się gigantti.fi, k-ruoka.fi, zalando.fi i karkkainen.com. Hobby i wypoczynek to największa kategoria zakupowa, generująca 26,1% fińskich przychodów z handlu elektronicznego. Na kolejnych miejscach znajdują się elektronika z 20,5%, moda z 17,1%, meble i AGD z 11,7%, produkty do pielęgnacji z 9,4%, DIY z 9,1% i artykuły spożywcze 6,1%.

 

Finowie najchętniej płacą za zakupy za pomocą bankowych płatności online (63%). Do dostawców takich usług należą np. Paytrail, Visma Pay i Klarna. Na 2. miejscu znajduje się karta kredytowa (49%). Wzrasta popularność płatności mobilnych (23%) za pomocą np. MobilePay, Pivo i Siirto. Paypal preferuje 21% konsumentów.

 

Personalizacja i lojalność klientów

W e-commerce kluczowym elementem sukcesu jest budowanie lojalności klientów poprzez personalizację doświadczeń zakupowych. Fińskie firmy coraz częściej korzystają z analizy danych, aby lepiej zrozumieć preferencje i zachowania swoich klientów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji i machine learning umożliwia tworzenie spersonalizowanych ofert, rekomendacji produktowych oraz programów lojalnościowych. Takie podejście nie tylko zwiększa satysfakcję klientów, ale również przyczynia się do wzrostu sprzedaży i lojalności marki.

 

Głównym czynnikiem wpływającym na chęć zakupu jest jakość. Ważne jest też pochodzenie produktu lub marki. Finowie patrzą także, czy dany produkt spełnia europejskie standardy. Jest to dla nich dowód jakości. Również ekologia staje się coraz ważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe. Rośnie sprzedaż żywności i produktów ekologicznych. Prężnie rozwija się też re-commerce.

 

Ekspansja na rynek finlandzki jest obiecującym kierunkiem rozwoju cross-border dla polskich e-sklepów. Fińscy konsumenci są nowoczesnymi, świadomymi ekologicznie użytkownikami, którzy cenią jakość i innowacyjność, a cały sektor e-commerce rozwija się tam bardzo dynamicznie. Widząc ogromny potencjał Finlandii, nawiązaliśmy współpracę z nowym partnerem, uruchomiliśmy hub przeładunkowy w Estonii i dzięki temu możemy dostarczać paczki do finlandzkich konsumentów szybciej i taniej – powiedziała Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland.

 

Dostawy i zwroty

Zrozumienie specyfiki lokalnych konsumentów oraz dostosowanie do nich oferty logistycznej stanowi klucz do sukcesu na tym unikalnym rynku. Finlandia stanowi wyzwanie ze względu na swój rozległy i często trudno dostępny teren, zwłaszcza w północnych regionach. Jednak dzięki dobrze rozwiniętej sieci drogowej i logistycznej, dostarczanie towarów nawet w najbardziej odległe miejsca jest wykonalne i efektywne.

 

Według raportu Posti, rosnący trend w przesyłkach to szybkość, precyzja i zrównoważony rozwój. Klienci oczekują, że otrzymają swoje zamówienie w ciągu kilku dni, nawet z międzynarodowych sklepów. Finowie podczas zakupów online zwracają także uwagę na cenę – dotyczy to zwłaszcza kosztów wysyłki. Według badania Paytrail, najczęstszym powodem wstrzymania zakupów online przez Finów jest zbyt wysoka cena i koszty dostawy (28%). Najlepszym sposobem jest zazwyczaj zaoferowanie co najmniej 1 opcji bezpłatnej wysyłki. Jeśli nie jest to opłacalne, warto ustawić np. limit w euro, po przekroczeniu którego dostawa jest bezpłatna.

 

Kolejnym powodem porzucania koszyka są problemy techniczne (10%), problemy z płatnością (9%), niedostępna ulubiona opcja płatności (8%), niedostępna preferowana forma dostawy (5%).

 

Popularność punktów odbioru paczek (PUDO) oraz automatów paczkowych świadczy też o wysokiej organizacji i dostosowaniu usług do potrzeb konsumentów, którzy cenią sobie przede wszystkim wygodę i szybkość dostaw. Potwierdzają to wyniki badania Posti, według których 90% respondentów korzystało z opcji dostawy do automatu paczkowego, 61% dostawy do domu, 53% do punktu odbioru, a 33% odbierało towar zamówiony online w sklepie stacjonarnym.

 

Jak wysyłać do Finlandii?

Packeta oferuje polskim e-sklepom dostawy paczek do konsumentów w Finlandii w konkurencyjnej cenie oraz czasie. Dzięki współpracy z nowym, lokalnym partnerem, dysponuje rozbudowaną siecią terminali w 5 największych miastach, tj. Helsinki, Turku, Tampere, Vantaa i Jyväskylä, co umożliwia szybką i skuteczną dystrybucję na terenie całego kraju. Tym samym Packeta posiada dostęp do sieci 1500 punktów odbioru oraz niemal 1300 automatów paczkowych na terenie Finlandii i może dostarczać paczki o wadze nawet 30 kg.

 

Usługi firmy obejmują najczęściej wybierane przez Finów metody dostarczania zamówień – zarówno do punktów odbioru, automatów paczkowych, jak i do domu – oferowane są także wieczorne dostawy w największych miastach. Czas dostawy z Polski do Finlandii wynosi teraz średnio tylko 3-4 dni robocze plus dzień nadania, co staje się konkurencyjnym czasem względem innych działających tam e-sklepów zagranicznych. Dostawa do punktu odbioru (PUDO) lub automatu paczkowego dostępna jest już w kwocie od 41,60 zł, a do domu (Home Delivery) od 68,80 zł. Promocyjne ceny są niższe od standardowych o 20% i obowiązują do końca 2024 roku dla wszystkich nowych klientów.

 

Szybko rozwijający się rynek e-commerce w Finlandii w połączeniu z promocyjną ofertą Packety otwiera przed polskimi sklepami internetowymi kolejny ciekawy kierunek ekspansji. Packeta gwarantuje nie tylko skuteczną logistykę, ale także zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, co zyskuje coraz większe uznanie wśród fińskich konsumentów i partnerów biznesowych – dodała Agnieszka Haponik.

 

 

­***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 49 tys. sklepów internetowych. W 2023 roku obsłużyła przeszło 106 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę Biuro prasowe
2024-06-27 | 15:10

Przedsiębiorcy z sektora MŚP wybierają franczyzę

W 2017 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 27 czerwca Międzynarodowym Dniem Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP). Warto przy tym wspomnieć, że
Handel Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa
2024-06-27 | 11:40

Lidl i WWF łączą siły w ramach międzynarodowego partnerstwa

Lidl, jeden z największych detalistów na świecie, oraz WWF, jedna z najbardziej znanych i niezależnych organizacji zajmujących się ochroną środowiska, ogłaszają nawiązanie nowego
Handel Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes
2024-06-27 | 09:45

Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes

Handel detaliczny należy do jednej z branż, którą bardzo szybko dotykają wszelkie perturbacje rynkowe – od ograniczeń w handlu, poprzez restrykcje znane z pandemii, aż po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.