Komunikaty PR

E-commerce ze skokowym wzrostem zapytań o rzetelność finansową Polaków

2024-08-06  |  01:00
Biuro prasowe
  • W I poł. 2024 r. e-sklepy weryfikowały rzetelność finansową Polaków o niemal 80% częściej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – podaje ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
  • To oznacza rosnące zainteresowanie konsumentów zakupami online, ale także coraz większą potrzebę finansowania ich w ramach odroczonych lub ratalnych płatności.
  • Statystyki pokazują również wyraźną sezonowość zakupów w kanale e-commerce – zdecydowanie największy ruch w handlu internetowym przypada na drugi i czwarty kwartał.

 

Z analizy przeprowadzonej przez ERIF BIG wynika, że w I poł. 2024 r. sklepy online sprawdzały sytuację finansową swoich klientów o 78% częściej w porównaniu z tym samym okresem minionego roku. Tak duża dynamika liczby zapytań z sektora e-commerce wynika przede wszystkim z potężnego, prawie 3-krotnego wzrostu, którym zamknął się I kw. br. Co prawda wyhamował w II kw., ale pomimo tego e-sklepy wciąż weryfikowały konsumentów o 23% częściej niż rok wcześniej.

 

Do końca czerwca br. otrzymaliśmy niemal 75% całkowitej liczby zapytań w 2023 r. W tym kontekście przypominam, że w zeszłym roku na zlecenie e-sklepów wygenerowaliśmy rekordową liczbę raportów o rzetelności finansowej konsumentów. Obecny skokowy wzrost liczby zapytań odczytujemy jako kolejny dowód na dynamiczny rozwój sektora e-commerce w Polsce. Trzeba także pamiętać, że przedsiębiorcy weryfikują tych klientów, którzy zamierzają korzystać z odroczonych płatności lub zakupów ratalnych. Dlatego nasze dane mówią także o rosnącej popularności finansowania w ten sposób kupowanych online towarów – tłumaczy Edyta Kornakiewicz z ERIF Biura Informacji Gospodarczej.

 

Warto te informacje uzupełnić o istotne dane demograficzne. Największą grupę weryfikowanych konsumentów stanowią osoby w wieku od 25 do 44 lat – w I poł. br. dotyczyło ich 62% zapytań. W 12% przypadków sklepy online pytały o najmłodszą grupę klientów, czyli tych poniżej 24 lat. Weryfikacja w 53% spraw dotyczyła kobiet, co można interpretować w ten sposób, że one nieco częściej od mężczyzn kupują w sieci i korzystają w związku z tym z odroczonych płatności lub rat.

 

Kiedy najczęściej kupujemy online?

Zakupy internetowe mają wyraźnie sezonowy charakter. Jak pokazują dane ERIF BIG, sklepy internetowe najrzadziej pytają o sytuację finansową klientów na początku roku. Najprawdopodobniej wynika to z dużych wydatków gospodarstw domowych w okresie świątecznym, co zmniejsza ich skłonność do zakupów w kolejnych miesiącach. Pomimo olbrzymiego wzrostu liczby zapytań r/r od stycznia do marca 2024 r., w tym czasie e-sklepy i tak weryfikowały klientów o 14% rzadziej niż między kwietniem i czerwcem.

 

Wynika to m.in. z tego, że gospodarstwa domowe stopniowo odbudowują swoje budżety po wymagającej końcówce roku. Poza tym drugi kwartał „przynosi” nowe okazje zakupowe, m.in. Wielkanoc, Dzień Dziecka czy konieczność przygotowania się do letnich urlopów. Nasze obserwacje pokazują, że w sezonie wakacyjnym zainteresowanie e-zakupami nieco słabnie i na nowo „rusza” w ostatnim kwartale, czyli w okresie wyprzedaży czy Black Friday. I oczywiście zwiększonych, okołoświątecznych wydatków – dodaje Edyta Kornakiewicz z ERIF BIG.

 

Stabilna sytuacja rynku e-commerce w Polsce

Powyższe dane potwierdzają inne obserwacje dotyczące polskiego rynku e-commerce. Na przykład z opublikowanego w czerwcu przez Samoseo raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków 2024” wynika, że ponad 75% Polaków kupuje online co najmniej kilka razy miesięcznie, a przeszło 40% wydaje na to ponad 1000 zł. Wysoka popularność handlu w sieci utrzymuje się, choć aż 86% osób deklaruje zmianę nawyków zakupowych pod wpływem inflacji.

 

Można powiedzieć, że e-commerce stał się naturalnym czy oczywistym kanałem pozyskiwania przedmiotów z bardzo różnych kategorii. To dobra wiadomość dla sklepów internetowych, ale jednocześnie źródło wyzwań związanych m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa coraz większej liczby transakcji czy koniecznością minimalizowania ryzyka zaległości płatniczych. Ta ostatnia kwestia nabiera znaczenia zwłaszcza w sytuacji, w której rośnie popularność rat i odroczonych płatności. Przedsiębiorcy potrzebują dostępu do narzędzi, które pozwolą im sprawnie weryfikować rzetelność finansową klientów i na tej podstawie podejmować decyzje biznesowe o sposobie finansowania oferowanych towarów – zauważa ekspertka ERIF BIG.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein Biuro prasowe
2025-03-11 | 06:00

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein

Anna Górecka-Kuczmowska, z wieloletnim doświadczeniem w branży finansowej, dołączyła do zespołu Thompson&Stein jako Head of Finance and Accounting CEE. Na nowym
Finanse Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?
2025-03-03 | 10:25

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Dlaczego niektórzy inwestorzy wybierają handel z tzw. siatką zleceń? Ponieważ grid trading jest zautomatyzowany, co pozwala w pewnym stopniu ułatwić codzienny handel.
Finanse Po ludzku o PIT-8C
2025-03-03 | 09:00

Po ludzku o PIT-8C

Po ludzku o PIT-8C 1 stycznia 2024 roku weszły w życie nowe przepisy, w związku z którymi uczestnik funduszu inwestycyjnego jest zobowiązany do samodzielnego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.