EDINA Vetcare Group zmienia rynek weterynaryjny w Polsce
EDINA Vetcare Group zmienia rynek weterynaryjny w Polsce
Aleksandra Gutkowska, pomysłodawczyni i prezes EDINY, postanowiła skonsolidować polski rynek weterynaryjny. Przy wsparciu dr Alicji Brzozowskiej zamierza stworzyć grupę co najmniej 200 lecznic świadczących najwyższą, kompleksową jakość usług dla czworonogów i ich właścicieli
Fiona, Freddie i Dwójka, a także Leia i Mia. Razem trzy koty i dwa psy. To aktualny stan czworonożnych domowników Aleksandry Gutkowskiej. Zwierzęta zawsze stanowiły niezwykle ważną część życia 29-letniej przedsiębiorczyni, choć akurat nie jej życia biznesowego. Dopóki w jej głowie nie zakiełkował odważny, nowatorski pomysł.
Aleksandra Gutkowska pochodzi z przedsiębiorczej rodziny, która stoi m.in. za marką wnętrzarską Miloo Home, czy siecią sklepów z wyposażeniem kuchennym Duka. Za sprawą młodej bizneswoman częścią holdingu została także EDINAVetcare Group, pierwsza ogólnopolska sieć lecznic weterynaryjnych. Dziś liczy kilkanaście placówek, ale w ciągu najbliższych lat ma się rozrosnąć co najmniej do 200 lecznic, zostać zdecydowanym lokalnym liderem i zmienić jakość leczenia czworonogów nad Wisłą.
Pomysłodawczyni EDINY przez wiele lat mieszkała za granicą, ucząc się na uczelniach w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i w Hiszpanii, ale jej życie zawodowe związane jest z Polską. Po przygodzie z konsultingiem trafiła do firmy rodzinnej, gdzie zajmowała się m.in. marketingiem, sprzedażą i rozwojem biznesu. A w 2018 roku wymyśliła własny. Zainspirowana tym, jak weterynaria funkcjonuje na świecie, zaczęła się zastanawiać, w jaki sposób można usprawnić polski rynek. Kilka miesięcy później ruszyła z budową biznesu.
By wspierać pasję leczenia zwierząt
Everyday I Need Attention, czyli: każdego dnia potrzebuję uwagi. To nie tylko hasło, od którego EDINA Vetcare Group wzięła swoją nazwę, ale także idea stojąca za organizacją. Aleksandra Gutkowska zaobserwowała, że na rynku weterynaryjnym najlepiej sprawdzają się nowoczesne, wszechstronne i wzajemnie zintegrowane przychodnie. W Europie występuje tylko 23 proc. jednoosobowych praktyk weterynaryjnych, a 30 proc. placówek zatrudnia do pięciu pracowników. Tymczasem w Polsce, jak wynika z danych Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej, spośród 7,6 tys. lecznic dla zwierząt aż 72 proc. stanowią niewielkie gabinety, w których pracuje średnio 1,5 lekarza. Ich właściciele bardzo często muszą występować w trudnej podwójnej roli – przedsiębiorcy i lekarza weterynarii.
- To niełatwa rola. Bycie jednocześnie menadżerem, HR-wcem, marketingowcem, zajmowanie się kadrami, finansami, administracją pochłania mnóstwo energii i zabiera radość płynącą z prawdziwej pasji i powołania, czyli leczenia zwierząt. Wiemy, jakie to trudne i czasochłonne zadanie, bo rozmawialiśmy o tym z wieloma właścicielami zakładów leczniczych dla zwierząt. – tłumaczy Gutkowska.
W kobietach siła
Kiedy Aleksandra Gutkowska wiedziała, co chce zbudować i jaka ideę wcielić w życie, musiała jeszcze znaleźć odpowiedniego partnera. Wtedy z pomocą przyszła dr Alicja Brzozowska. To lekarka, menedżerka i doświadczona liderka, która przez kilkanaście lat odpowiadała za rozwój biznesu Medicover, jednej z największych sieci prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce.
- Pomysł wydał mi się bardzo nowatorski, a jako wielka miłośniczka zwierząt i klientka wielu klinik weterynaryjnych, od razu złapałam bakcyla. Coraz więcej klientów oczekuje od lecznic weterynaryjnych podobnych standardów, jak od prywatnych placówek medycznych. – mówi Alicja Brzozowska, członek zarządu, dyrektor zarządzająca EDINA Vetcare Group.- Przed stworzeniem EDINY, przez rok bacznie obserwowałyśmy to, co dzieje się w tym zakresie na świecie, analizowałyśmy dziesiątki modeli, w jakich pracują lekarze weterynarii. Za nami setki rozmów, konsultacji i burz mózgów. Widać w nich wyraźny postęp w podejściu do zorganizowanej opieki weterynaryjnej, trend do konsolidacji i tworzenia grup świadczących kompleksowe usługi weterynaryjne – podobnie jak w prywatnej medycynie ludzkiej.
Światowe standardy i lokalna specyfika
W 2020 roku – po wielu miesiącach pracy koncepcyjnej – EDINA zaczęła budować sieć. Przeważnie zaprasza do współpracy przychodnie, które mają od 10 do 20 lekarzy na pokładzie. Interesują ją lecznice z dużych aglomeracji miejskich, ponieważ to w nich jest największa szansa na stworzenie zintegrowanych klastrów weterynaryjnych – składających się zarówno z całodobowych szpitali, jak i placówek specjalizujących się w np. zwierzęcej stomatologii, ortopedii, czy dermatologii.
- Lokalne lecznice mają ze sobą współpracować na partnerskich warunkach, korzystać z tych samych systemów informatycznych, dzielić się wiedzą, lekarzami, czy pacjentami. A ci, wraz ze swoimi opiekunami, mają uzyskać najlepszą specjalistyczną opiekę – mówi Alicja Brzozowska. – Wszystkie lecznice dzięki EDINIE zyskują dostęp do światowych, nowoczesnych standardów, ogromne wsparcie administracyjne i biznesowe, przy jednoczesnym zachowaniu lokalnej specyfiki – nazwy, zespołu lekarzy, którzy są ekspertami na swoim terenie.
Plan EDINY zakłada stworzenie grupy liczącej co najmniej 200 placówek. Pomóc ma w tym współpraca z TDJ. W maju 2021 roku rodzinna firma inwestycyjna Tomasza Domogały zainwestowała w EDINĘ. Partnerzy deklarują, że w ciągu kilku lat zamierzają przeznaczyć na rozwój sieci kilkaset milionów złotych.
Placówki EDINY można znaleźć już chociażby w Gdynii, Warszawie, Łodzi, czy Krakowie.
Potencjał rynku jest ogromny. Polska jest trzecim krajem w UE pod względem populacji psów (7,6 mln) i piątym w przypadku kotów (6,4 mln). Na rosnącą popularność czworonogów nakłada się postępująca humanizacja zwierząt. The Human Animal Bond Research Institute podaje, że już w 2016 roku 80 proc. ich właścicieli uważało się za rodziców swoich pupili. A to tylko jeden z wielu powodów, dla których zwierzętom należy się dostęp do jak najlepszej opieki.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.