CLIL - innowacyjna metoda nauki angielskiego w białostockiej szkole
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Jednoczesna nauka przedmiotu i języka angielskiego - Zespół Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10” wprowadza pilotażowy projekt nauczania metodą CLIL. Wcześniej nauczyciele szkoły poznawali jej zasady podczas szkoleń w ramach unijnego projektu PO WER.
CLIL (Content and Language Integrated Learning) dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda staje się coraz bardziej popularna w edukacji i jest rekomendowana przez Komisję Europejską, jako jedna z najbardziej efektywnych w nauczaniu języka.
- W Zespole Szkół Społecznych przy Fabrycznej projekt adresowany jest do uczniów liceum, obejmuje wszystkie przedmioty (oprócz wychowania fizycznego i religii) – mówi Monika Braun, koordynatorka projektu. - Realizacja programu zależy od nauczycieli i ich poziomu znajomości języka oraz zaangażowania. Niektórzy nauczyciele korzystają z przygotowanych wcześniej słowniczków słów - kluczy, inni wprowadzają filmiki i materiały w języku angielskim.
To właśnie słownictwo, powiązane z nauczanym przedmiotem jest kluczowym elementem w metodzie CLIL.
- Już w ramach zakończonego w ubiegłym roku unijnego projektu „Mobilna kadra, mobilni uczniowie…” utworzyliśmy wraz z uczniami słowniki pojęć z przedmiotów przyrodniczych, umieściliśmy je na stronie internetowej szkoły i wykorzystujemy w czasie lekcji. Z kolei na lekcji matematyki, dobre rezultaty przynosi metoda wprowadzania nowego tematu z wykorzystaniem podręcznika w języku angielskim, a następnie wyjaśnianie pojęć tam zawartych po polsku – opowiada Agata Baczewska, nauczycielka matematyki w ZSS.
CLIL zakłada stosowanie szerokiego wachlarza narzędzi do wizualizacji zdobywanej wiedzy – czyli różnego rodzaju diagramów, schematów, wykresów.
- Wartością dodaną jest również możliwość wzbogacania procesu nauczania wykładami, artykułami naukowców czy fascynatów matematyki z innych krajów – dodaje Agata Baczewska. Narzędzia te nie wymagają szerokiego zakresu struktur gramatycznych, a pozytywne efekty motywują do dalszej nauki.
Podczas zajęć z biologii do nauki wykorzystywane są ryciny, filmy i schematy, prezentowane w języku angielskim, a następnie omawiane w języku polskim. Również na lekcjach polskiego takie tematy jak angielscy poeci jezior czy przygody Odyseusza przedstawiane są za pomocą prezentacji w języku angielskim.
Korzyści ze stosowania innowacyjnej metody nauki są nie do przecenienia: CLIL wspiera rozwój kompetencji kluczowych, takich jak: porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność uczenia się, a nawet kompetencje informatyczne i społeczne.
- Ta metoda to odpowiedź na potrzeby, których może uczniowie sobie jeszcze nie uświadamiają - niektórzy będą chcieli studiować za granicą, a wszystkie liczące się uczelnie oferują studia w języku angielskim – mówi Monika Braun. – Ale jeśli nawet nie planują studiów zagranicznych, to może będą chcieli skorzystać z możliwości wyjazdu w ramach EREASMUS na uczelnię zagraniczną. Również na naszych polskich uczelniach mamy zajęcia w języku angielskim, mogą to być np. wykłady zaproszonych uczonych, w tym wykłady online, poza tym duża część literatury fachowej również jest w języku angielskim - znajomość słownictwa z konkretnej dziedziny jest, według mnie, niezbędna, aby w pełni korzystać z tego, co studia oferują.
Również w przyszłej pracy, np. w międzynarodowych firmach znajomość języka, obejmującego słownictwo specjalistyczne, jest koniecznością. Po pandemii, kiedy odkryto potencjał pracy zdalnej, miejsce zamieszkania nie musi pokrywać się z miejscem pracy - i można z domu pracować dla firmy np. w Stanach Zjednoczonych albo w Szwajcarii, pod warunkiem, że zna się język.
- Z punktu widzenia nauczycieli - mamy więc więcej pracy, ale chcemy być nowocześni i wyposażać naszych uczniów w wiedzę i umiejętności, które sprawią, że będzie im łatwiej na studiach i będą bardziej konkurencyjni na rynku pracy – dodaje Monika Braun.
Także uczniowie doceniają nowe metody nauki angielskiego:
- Jestem bardzo zadowolona z tego, że program jest wprowadzony. Uważam, że jest to potrzebne, by rozwijać język poza lekcjami angielskiego, ponieważ dzięki temu znamy więcej słówek z różnych dziedzin nauki – mówi licealistka, Julia Kamińska.
Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”
Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.