Komunikaty PR

Fundraiser – człowiek od mnożenia dobra

2021-10-22  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Marta Grzyb
PR Inspiration

Plac Wolnica 13/14
31-060 Kraków
marta.grzyb|prinspiration.pl| |marta.grzyb|prinspiration.pl
730 190 230
prinspiration.pl/

Zawód fundraisera zyskuje miano zawodu przyszłości. Żeby jednak móc mówić o sukcesie w tej branży, konieczna jest inwestycja w… człowieka. Specjalistów wciąż brakuje, a wiedza w zakresie pozyskiwania funduszy często jest niewystarczająca do realizacji obranych celów. W dodatku inwestowanie w dział marketingu przez organizacje pozarządowe wciąż budzi wątpliwości. Czy słusznie?

Głównym źródłem finansowania większości organizacji pozarządowych są środki pochodzące z grantów i dotacji. Według raportu na temat Kondycji organizacji pozarządowych, przygotowanego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor, które zajmuje się zbieraniem i udostępnianiem danych o organizacjach pozarządowych w Polsce, 65% z nich korzysta z krajowych środków publicznych i niemal tyle samo, bo 63%, z filantropii indywidualnej i instytucjonalnej. I choć, jak widać, wspomnianym organizacjom pozyskiwanie środków nie jest obce, raport wskazuje, że krajowe środki publiczne stanowią aż 39% udziału w budżecie całego sektora pozarządowego, a tylko 14% to filantropia indywidualna i instytucjonalna. Na tej podstawie można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że organizacje pozarządowe nie potrafią wykorzystać potencjału, który leży w dobrowolnych darowiznach. Potwierdzają to również dane mówiące, że aż 83% organizacji utrzymuje, że do efektywnego realizowania celów statutowych potrzebne są im szkolenia z zakresu pozyskiwania funduszy.W tym miejscu często przywołuje się mtaforę krzesła. Jego cztery nogi to cztery główne źródła pozyskiwania środków, z których korzystają polskie stowarzyszenia i fundacje. Mowa tu o: grantach i dofinansowaniach (ze środków rządowych, samorządowych i prywatnych), własnej odpłatnej działalności statutowej lub działalności gospodarczej, dotacjach sponsorów (biznes), wsparciu darczyńców indywidualnych (prywatnych). Co zrobić, by wspomniane krzesło stało stabilnie właśnie na czterech nogach?Każdemu, kto poważnie myśli o tym, aby jego organizacja działa w sposób przemyślany i profesjonalny, z perspektywą dłuższą niż 3 miesiące, polecam zawodowy kurs fundraisera – mówi Michał Twardosz z organizacji Dzieło Kolpinga w Polsce, realizator kampanii „Niedzielny obiad dla Seniora”, w ramach której wolontariusze zapewniają osobom starszym i samotnym posiłek i rozmowę.

Konieczność szkoleń podkreślają uczestnicy wcześniejszych edycji Zawodowego Kursu Fundraisera, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu, zwracając uwagę na fakt, że zdobyta wiedza okazała się niezwykle przydatna, a pozyskane środki znacznie przewyższyły wartość szkolenia.

W kursie CFR uczestniczyłam na samym początku swojej zawodowej drogi w trzecim sektorze. Do Stowarzyszenia Wiosna dołączyłam w 2008 roku, odpowiadając za pozyskiwanie środków finansowych na realizację oraz rozwój Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości – mówi Dominika Langer-Gniłka, dyrektorka ds. Współpracy i Rozwoju, wiceprezeska Stowarzyszenia Wiosna. Poznanie metod pozyskiwania funduszy, wiedza z zakresu komunikacji oraz budowania relacji z darczyńcami były podstawą do zmiany naszego sposobu funkcjonowania i działania wewnątrz stowarzyszenia. Fundraising to relacje, prawdziwe i długofalowe, w których fundamentem jest wzajemne zaufanie – dodaje.

Coraz łatwiej zauważyć, że chęć pomocy w ludziach jest naprawdę silna, wzmacnia ona poczucie osobistego uczestnictwa w czynieniu dobra. Dzisiaj możliwości dotarcia są zdecydowanie większe niż kiedyś. Potrzebujemy jedynie przeszkolonych, skutecznych specjalistów. Co jeszcze? W kontekście malejącego finansowania publicznego pozyskiwanie funduszy jest nie tylko zbiorem metod i narzędzi operacyjnych, ale także niezbędnym ogniwem w strategii rozwoju organizacji – mówi Robert Kawałko Prezes Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu, organizator 12 edycji Zawodowego Kursu Fundraisera. Ta dynamicznie rozwijająca się dyscyplina dotyczy obecnie wielu organizacji pozarządowych, ale także instytucji zajmujących się kulturą, badaniami medycznymi, szkolnictwem, opieką zdrowotną i społeczną, środowiskiem czy pomocą humanitarną. Naszą misją od lat jest edukacja i szkolenie profesjonalnych fudndraiserów – dodaje.

Z powyższym twierdzeniem zgadza się Michał Adamus, Prezes Zarządu Fundacji Eltrox, która ma za zadanie nieść pomoc związaną z poprawą bezpieczeństwa. Problem polega na tym, że większości z nas wydaje się, że skoro mamy zapał do działania, mamy też potrzebną wiedzę, a zazwyczaj wcale tak nie jest. Nam inwestycja w edukację zwróciła się kilkukrotnie – zapewnia.

Szkolenia z fundraisingu pozwalają zdobyć wiedzę, poukładać i zrozumieć zależności pomiędzy poszczególnymi obszarami działania organizacji. Jednak przede wszystkim wyrabiają w nas nawyk myślenia perspektywą darczyńcy, stawiania ich w centrum
i koncentrowania się na budowaniu z nimi relacji, co przekłada się na konkretne wyniki finansowe
– podsumowuje wiceprezeska Wiosny.

Pamiętajmy, im bardziej kompetentny fundraiser, tym bardziej wiarygodna relacja i lepsze efekty. W świeciefundraisingu za każdym pomysłem i sukcesem stoi nie tyle organizacja, co konkretny człowiek, w którego warto inwestować.
 

 

Dodatkowych informacji udziela:

Robert Kawałko

Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu

r.kawalko@pif.org.pl

https://fundraising.org.pl/

https://www.facebook.com/fundraiserzy

https://twitter.com/fundraising.pl

https://www.instagram.com/fundraising.pl/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR Inspiration
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Druga edycja eduSensus Education Awards 2024 Biuro prasowe
2024-07-10 | 09:40

Druga edycja eduSensus Education Awards 2024

Od 9 maja można nadsyłać zgłoszenia, doceniając najbardziej kreatywnych i innowacyjnych nauczycieli, dyrektorów, pedagogów oraz szkoły, które w wyjątkowy
Edukacja „W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM
2024-07-08 | 14:00

„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM

Warszawa, 8 lipca 2024 r.: Wystartował edukacyjny projekt realizowany przez New Age Media dla marki Motorola w kinach sieci Cinema City. W ramach projektu, na 377 ekranach w 41 obiektach kinowych
Edukacja Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt
2024-07-05 | 08:37

Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt

Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Transformacji Cyfrowej w Ukrainie ogłosiły projekt odbudowy ukraińskich szkół na nieokupowanych terenach kraju. Specjalnie powołany w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.