Employer branding w przemyśle - jakie działania warto wziąć pod uwagę?
Braki kadrowe w przemyśle są na poziomie 23,5 tys. osób. Oznacza to, że właśnie tyle wakatów w tej branży jest do obsadzenia[1]. Relatywnie niskie bezrobocie sprawia, że nadal mamy w Polsce do czynienia z rynkiem pracownika. Jak zachęcić do podjęcie zatrudnienia w trudnej branży, jaką jest przemysł? Należy zadbać o employer branding. Pod tym pojęciem kryje się o wiele więcej, niż tylko budowanie dobrej opinii o firmie.
Stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce wynosi ok. 5 proc. – podaje Główny Urząd Statystyczny. Różni się ona w zależności od regionów kraju. Przed pracodawcami stoi obecnie ważne wyzwanie: jak stać się firmą z wyboru i znaleźć pracowników, którzy pozostaną w niej na dłużej. Na rynku obecnie brakuje przedstawicieli wielu zawodów. Jedną z branży, która boryka się z brakiem rąk do pracy jest przemysł. Firmy z tego sektora szukają więc sposobów, by temu zaradzić.
Co wpływa na brak zainteresowania pracą w danym zawodzie?
Z danych Barometru Zawodu wynika, że jest kilka czynników, które wpływają na brak zainteresowania pracą w przemyśle. To przede wszystkim nieatrakcyjne wynagrodzenie, które jest niewspółmierne do wysiłku i odpowiedzialności. To także trudne warunki pracy, wymagające odpowiednich predyspozycji fizycznych i psychicznych. Co jeszcze? Okazuje się, że niejednokrotnie potencjalnych pracowników odstrasza brak umowy o pracę. W branży produkcyjnej brakuje więc obecnie elektryków, elektromechaników, elektromonterów, operatorów obrabiarek skrawających, robotników do obróbki drewna i stolarzy, a także spawaczy i ślusarzy. Czy wystarczy skutecznie się promować, by znaleźć pracowników?
Co robić, by promować firmę jako pracodawcę?
Jak znaleźć pracownika, gdy na rynku jest tak duży deficyt? Zdaniem Prezesa Zarządu agencji PR Commplace konieczne jest zadbanie o dobrą opinię naszej firmy.
– Praca w przemyśle jest wymagająca i odpowiedzialna. Na rynku istnieje wiele firm, które prowadzą biznes w tym sektorze, ale nie każda z nich stara się pokazać, dlaczego jest dobrym pracodawcą. Warto w tym celu podjąć działania outdoorowe, takie jak kampanie billboardowe, ale także wdrożyć komunikację online. Kluczowe jest zadbanie o opinię w Internecie. Nie zapominajmy, że najlepszymi ambasadorami naszej marki są pracownicy. To, w jaki sposób mówią o firmie, może zachęcić do pracy w niej lub wręcz odwrotnie – wyjaśnia Kopiej.
Kluczowa jest także rozpoznawalność marki. Pracownicy chętniej podejmą współpracę z firmą, która pojawia się w mediach, włącza się w organizację lokalnych wydarzeń i jest znana opinii publicznej, a tym samym – zaczyna funkcjonować w ich świadomości.
Jakie wymagania mają współcześni pracownicy?
Aby realizować odpowiednią komunikację powinniśmy zwrócić uwagę na wymagania potencjalnych pracowników. Przekaz musi odpowiadać na ich potrzeby. A czego oczekują pracownicy od firm? Kluczowe jest przede wszystkim wynagrodzenie – adekwatne do wiedzy i doświadczenia.
Na drugim miejscu znajdują się benefity. Z raportu "Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach" wynika, że 82 proc. pracowników fizycznych w naszym kraju chciałoby, aby pracodawca finansował im posiłki w miejscu pracy. Z kolei inżynierowie związani z przemysłem, za kluczowe benefity uważają dopłaty do dojazdów do pracy oraz darmowe żłobki i przedszkola. Jak wykorzystać te informacje w komunikacji firmy?
– Na początku kluczowa jest analiza. Załóżmy, że poszukujemy pracowników w mniejszej miejscowości, którzy wiemy, że oczekują od pracodawcy posiłków w pracy oraz zapewnienia dojazdów do zakładu. Mając tę wiedzę, nasza komunikacja powinna opierać się na tych dwóch filarach. Marka musi podkreślać swoje atuty i w ten sposób przyciągać pracowników – uważa Sebastian Kopiej.
Jak zatem zbudować employer branding naszej firmy? Na pewno warto podjąć współpracę z partnerem, który zna rynek i pomoże podjąć odpowiednie działania. Należy także pamiętać, że budowanie wizerunku to proces długotrwały, ale warto go rozpocząć już teraz, by jak najszybciej móc się cieszyć z efektów.
[1] Barometr Zawodów 2022 r.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.