Komunikaty PR

Employer branding w przemyśle - jakie działania warto wziąć pod uwagę?

2023-11-20  |  01:00
Biuro prasowe

Braki kadrowe w przemyśle są na poziomie 23,5 tys. osób. Oznacza to, że właśnie tyle wakatów w tej branży jest do obsadzenia[1]. Relatywnie niskie bezrobocie sprawia, że nadal mamy w Polsce do czynienia z rynkiem pracownika. Jak zachęcić do podjęcie zatrudnienia w trudnej branży, jaką jest przemysł? Należy zadbać o employer branding. Pod tym pojęciem kryje się o wiele więcej, niż tylko budowanie dobrej opinii o firmie.

Stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce wynosi ok. 5 proc. – podaje Główny Urząd Statystyczny. Różni się ona w zależności od regionów kraju. Przed pracodawcami stoi obecnie ważne wyzwanie: jak stać się firmą z wyboru i znaleźć pracowników, którzy pozostaną w niej na dłużej. Na rynku obecnie brakuje przedstawicieli wielu zawodów. Jedną z branży, która boryka się z brakiem rąk do pracy jest przemysł. Firmy z tego sektora szukają więc sposobów, by temu zaradzić.

Co wpływa na brak zainteresowania pracą w danym zawodzie?

Z danych Barometru Zawodu wynika, że jest kilka czynników, które wpływają na brak zainteresowania pracą w przemyśle. To przede wszystkim nieatrakcyjne wynagrodzenie, które jest niewspółmierne do wysiłku i odpowiedzialności. To także trudne warunki pracy, wymagające odpowiednich predyspozycji fizycznych i psychicznych. Co jeszcze? Okazuje się, że niejednokrotnie potencjalnych pracowników odstrasza brak umowy o pracę. W branży produkcyjnej brakuje więc obecnie elektryków, elektromechaników, elektromonterów, operatorów obrabiarek skrawających, robotników do obróbki drewna i stolarzy, a także spawaczy i ślusarzy. Czy wystarczy skutecznie się promować, by znaleźć pracowników?

Co robić, by promować firmę jako pracodawcę?

Jak znaleźć pracownika, gdy na rynku jest tak duży deficyt? Zdaniem Prezesa Zarządu agencji PR Commplace konieczne jest zadbanie o dobrą opinię naszej firmy.

  – Praca w przemyśle jest wymagająca i odpowiedzialna. Na rynku istnieje wiele firm, które prowadzą biznes w tym sektorze, ale nie każda z nich stara się pokazać, dlaczego jest dobrym pracodawcą. Warto w tym celu podjąć działania outdoorowe, takie jak kampanie billboardowe, ale także wdrożyć komunikację online. Kluczowe jest zadbanie o opinię w Internecie. Nie zapominajmy, że najlepszymi ambasadorami naszej marki są pracownicy. To, w jaki sposób mówią o firmie, może zachęcić do pracy w niej lub wręcz odwrotnie – wyjaśnia Kopiej.

Kluczowa jest także rozpoznawalność marki. Pracownicy chętniej podejmą współpracę z firmą, która pojawia się w mediach, włącza się w organizację lokalnych wydarzeń i jest znana opinii publicznej, a tym samym – zaczyna funkcjonować w ich świadomości.

Jakie wymagania mają współcześni pracownicy?

Aby realizować odpowiednią komunikację powinniśmy zwrócić uwagę na wymagania potencjalnych pracowników. Przekaz musi odpowiadać na ich potrzeby. A czego oczekują pracownicy od firm? Kluczowe jest przede wszystkim wynagrodzenie – adekwatne do wiedzy i doświadczenia.

Na drugim miejscu znajdują się benefity. Z raportu "Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach" wynika, że 82 proc. pracowników fizycznych w naszym kraju chciałoby, aby pracodawca finansował im posiłki w miejscu pracy. Z kolei inżynierowie związani z przemysłem, za kluczowe benefity uważają dopłaty do dojazdów do pracy oraz darmowe żłobki i przedszkola. Jak wykorzystać te informacje w komunikacji firmy?

 – Na początku kluczowa jest analiza. Załóżmy, że poszukujemy pracowników w mniejszej miejscowości, którzy wiemy, że oczekują od pracodawcy posiłków w pracy oraz zapewnienia dojazdów do zakładu. Mając tę wiedzę, nasza komunikacja powinna opierać się na tych dwóch filarach. Marka musi podkreślać swoje atuty i w ten sposób przyciągać pracowników – uważa Sebastian Kopiej.

Jak zatem zbudować employer branding naszej firmy? Na pewno warto podjąć współpracę z partnerem, który zna rynek i pomoże podjąć odpowiednie działania. Należy także pamiętać, że budowanie wizerunku to proces długotrwały, ale warto go rozpocząć już teraz, by jak najszybciej móc się cieszyć z efektów.

 


[1] Barometr Zawodów 2022 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.