Enefit podsumowuje kolejny udany rok na polskim rynku i planuje nowe inwestycje
Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych producentów energii w krajach bałtyckich, podsumowuje kolejny rok zakończony sukcesem. W 2021 r. firma zakontraktowała łącznie 2,1 TWh, z czego ponad połowę stanowi sprzedaż energii elektrycznej. Po pięciu latach obecności na polskim rynku Enefit stale rośnie i poszerza zakres swoich usług. W drugiej połowie roku planowane jest wdrożenie kolejnego rozwiązania, jakim będzie nowa usługa związana z ładowaniem samochodów elektrycznych.
W ubiegłym roku Enefit sprzedał w Polsce ponad 1,2 TWh energii elektrycznej i 920 GWh gazu. Spółka kieruje swoją ofertę zarówno do dużych klientów, którzy rocznie zużywają ponad 20 GWh energii, jak i mniejszych, ze zużyciem poniżej tego progu. Obecnie, firma współpracuje z 1316 klientami biznesowymi, dostarczając energię dla podmiotów z takich sektorów jak: FMCG, handel, przemysł ciężki i lekki, logistyka, służba zdrowia i segment hotelarsko-gastronomiczny.
Klienci Enefit decydowali się głównie na formę kontraktacji tradycyjnej po stałej cenie energii, czyli „FIX”. Wyjątek stanowili jednak odbiorcy przemysłowi. Duże przedsiębiorstwa wybierały model klikany „KLIK”, czyli zakup energii w transzach, po cenie ustalanej na podstawie aktualnej sytuacji rynkowej.
– Ubiegły rok pod względem obrotu energią był wyjątkowy, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Sprzedaliśmy nieco mniej energii niż w roku 2020, jednak nasz udział w rynku gazu był wyższy. Przewidujemy, że ten rok powinien być stabilniejszy pod względem zakupu energii niż poprzedni – mówi Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający Enefit w Polsce i dodaje – Jesteśmy obecni w Polsce już pięć lat. W tym czasie poszerzyliśmy działalność i ugruntowaliśmy naszą pozycję na rynku, jednak nie zwalniamy tempa. Nadal rozwijamy usługi efektywności energetycznej, a także pracujemy nad ofertą odnawialnej energii dla odbiorców biznesowych w formacie Corporate PPA (Corporate Power Purchase Agreement).
W 2020 r. Enefit podpisał umowę z Orange Polska, która nadała spółce rolę integratora umożliwiającego klientowi podpisywanie w tym czasie Corporate PPA z wytwórcami energii z OZE. Firma zamierza jednak nadal rozpowszechniać tę formę kontraktacji, która jest najbardziej atrakcyjna dla dużych przedsiębiorstw.
Efektywność energetyczna oraz działalność w segmencie OZE
W Polsce Enefit oferuje również usługi zwiększające efektywność energetyczną, które pozwalają na redukcję kosztów stałych w firmach. Są to m.in. rozwiązania inteligentnych instalacji oświetleniowych dla budynków, audyt efektywności energetycznej oraz sprzedaż fotowoltaiki.
Grupa Eesti Energia posiada również spółkę Enefit Green, która pozyskuje energię ze źródeł odnawialnych. Obecnie w Polsce działa 19 elektrowni słonecznych o mocy nieco ponad 18 MW. Spółka poszerza swoją obecność w kraju i planuje kolejne projekty, które aktualnie są już na etapie budowy bądź końcowych decyzji inwestycyjnych. Ich łączna moc to ponad 50 MW.
Inwestycje spółki w rozwiązania zielonej energii są częścią strategii całej Grupy. Eesti Energia przyjęła zobowiązanie, że do 2024 r. wytwarzać będzie 43% energii elektrycznej i ciepła ze źródeł odnawialnych.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.