Komunikaty PR

Analiza energetyczna położenia prosumenta w Polsce – tak wygląda początek 2021

2021-02-25  |  16:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maciek Sokołowski
Attention Marketing

Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Wszyscy potencjalni prosumenci z niecierpliwością wyczekują informacji dotyczących programów dotacyjnych. Jak poinformował wiceminister klimatu Ireneusz Zyska, doczekają się kontynuacji Mojego Prądu jeszcze w tym półroczu. Z jednej strony wielkie oczekiwanie, a z drugiej kolejny napływ skarg na fotowoltaikę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedstawiamy analizę energetycznego położenia prosumentów w Polsce. Wniosek – fotowoltaika jest świetnym rozwiązaniem, jeśli jesteś na bieżąco i trafisz do dobrych ekspertów.

 

Ministerstwo informowało o kolejnej turze programu dotacyjnego Mój Prąd. Jak będzie wyglądała kontynuacja programu? Jak uzyskać wsparcie w ubieganiu się o dofinansowanie? Jak mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZEW poprzedniej edycji proces składania wniosku był bardzo prosty. Robiliśmy to przez specjalną platformę z udzielonym wcześniej przez klienta pełnomocnictwem. Jak to będzie teraz, ciężko powiedzieć. Słyszymy sygnały, że fotowoltaika ma być kojarzona z innymi rozwiązaniami, np. stacjami ładowania samochodów elektrycznych. Niezależnie od ustalonych zasad, deklarujemy pełną gotowość do wsparcia naszych klientów. Wszyscy niecierpliwie oczekujemy na więcej szczegółów. Póki co wiemy - co też nas bardzo cieszy - że edycja ta ma zostać uruchomiona w znaczącej kwocie, aby nie była ona jedynie krótkim epizodem. W poprzedniej edycji wstępnie zakładano 1 miliard zł na dotacje, które miały zostać przeznaczone na 200 tys. instalacji. Ze względu na dużo większe zainteresowanie, budżet ten został powiększony o kolejne 100 milionów złotych. Zobaczymy jak będzie tym razem.

 

Z innych programów finansowania jest również program ogólnonarodowy Czyste Powietrze, który dotyczy eliminacji źródeł produkcji ciepła z paliw emisyjnych. Istnieją również programy lokalne, np. warszawski, w którym do końca marca br. jest możliwość składania wniosków o dotacje na fotowoltaikę. W tym przypadku miasto dopłaca do każdego kWp kwotę 1 500 zł – maksymalnie do 10 kWp instalacji, dzięki czemu można otrzymać do 15 tys. zł. Biorąc pod uwagę program Mój Prąd, czy Czyste Powietrze, program warszawski cieszy się dużym zainteresowaniem klientów.

 

Jak dodaje Jakub Jadziewicz, kwestia doinformowania konsumentów jest dosyć wątpliwa. – Ten program nie jest mocno nagłośniony i my będąc propagatorami fotowoltaiki i edukując klientów informujemy ich, że jest taka możliwość. Na rynku dostępnych jest sporo rozwiązań jak chociażby lokalne programy gminne, czy miejskie. – Widać, że zainteresowanie instalacjami wśród konsumentów jest duże, a kondycja fotowoltaiki rysuje się naprawdę dobrze. Jak oszacował Instytut Energetyki Odnawialnej, już z końcem tego roku moc instalacji w Polsce ma osiągnąć pułap 4,2 GW. – Biorąc pod uwagę, że już w grudniu 2020 roku moc zainstalowana PV przekroczyła 3,6 GW a niedługo rozpocznie się nowa fala dotacji, to uważam, że jesteśmy na bardzo dobrej drodze do realizacji tego planu – komentuje ekspert Alians OZE.

 

Poza dotacjami, kwestia edukacji i komunikacji z konsumentami jest kluczowym elementem do sukcesu dla obu stron oraz dla rozwoju fotowoltaiki w Polsce. Umiejętność pokazywania i tłumaczenia zagadnień związanych z energetyką, inwestycjami jest niezbędna aby fachowo obsłużyć i poinformować odbiorców. Można zaobserwować pewnego rodzaju świadomość, uwidaczniającą się chociażby na różnego rodzaju forach w postaci komentarzy o nieopłacalności instalacji, lub wątpliwości co się stanie z panelami za 25 lat, kiedy trzeba będzie je zdjąć. Widać, nie dość wyraźnie zaznaczane są informacje o okresie zwrotu inwestycji, czy recyklingu paneli. Jak podkreśla Jakub Jadziewicz - Fotowoltaika jest relatywnie nowym obszarem energetyki i biznesu. Jej boom nastąpił
na przełomie 2019 i 2020 roku. A więc edukacja jest nadal kluczowym wyzwaniem.
Z drugiej strony
w pewnym momencie następuje etap bezpośredniego kontaktu klienta z firmą – i tu pozostaje istotna kwestia edukacji przedstawicieli handlowych.


W tym miejscu pozostaje postawić ekspertowi najbardziej nurtujące prosumenta pytanie: jak zoptymalizować i obniżyć koszty zużycia energii?

- Są tu dwa obszary możliwości. Pierwszy to znalezienie alternatywnego sprzedawcy energii i zmiana oferty na energię czynną – jednak tutaj te możliwości optymalizacji są nadal mocno ograniczone, głównie za sprawą korelacji cen z notowania uprawnień do emisji CO2 oraz utrzymującym się urzędowym charakterem części cenników. Natomiast drugim rozwiązaniem, najbardziej opłacalnym dla klienta jest zostanie auto-producentem, czyli wybudowanie własnej instalacji i produkowanie energii na potrzeby własne. Dzięki fotowoltaice, mamy możliwość wyeliminowania prawie wszystkich kosztów związanych z energią elektryczną: energii czynnej, opłaty dystrybucyjnej, a w przypadku przedsiębiorstw także opłaty mocowej. Wtedy rachunki drastycznie spadają w związku z tym, że nie pobieramy mediów i usług z sieci, tylko produkujemy energię na własne potrzeby. Według prognoz ceny fotowoltaiki w 2021 mogą dalej spadać. To, przy podwyżkach opłat za prąd mocno skłania do inwestowania w instalacje, które jest jeszcze bardziej opłacalne niż rok wcześniej. - Jak dodaje Jakub Jadziewicz, jest to optymalne położenie dla polskiego prosumenta.


W kwestii fotowoltaiki bezsprzecznie głównym, dominującym czynnikiem który powoduje że jest to atrakcyjne rozwiązanie dla odbiorców energii elektrycznej są kwestie ekonomiczne. Instalacja to urządzenie do domowego lub firmowego wytwarzania energii elektrycznej, którego okres zwrotu na dzień dzisiejszy wynosi 5 lat – nawet bez dotacji. Zdecydowanie więc, jest to świetna forma inwestycji. Dla coraz większej liczby prosumentów coraz bardziej znaczącym pozostaje również aspekt ekologiczny instalacji oraz ich osobistego, makro wpływu na środowisko naturalne.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Nowy cel UE – Polska bez szans? Biuro prasowe
2024-03-25 | 12:00

Nowy cel UE – Polska bez szans?

Chociaż Komisja Europejska ostatecznie odrzuciła wariant redukcji emisji CO2 o 95% do 2040 r., to poziom 90% i tak ma niewiele wspólnego ze złotym środkiem. Na ten moment KE udało się
Energetyka Jak monitorowanie zużycia energii może pomóc w raportowaniu ESG
2024-03-21 | 12:00

Jak monitorowanie zużycia energii może pomóc w raportowaniu ESG

Zgodnie z dyrektywą unijną zagadnienia ESG najpierw zaraportują największe podmioty, a pod lupę jako pierwszy idzie bieżący 2024 rok. W kolejnych latach obowiązek ten ma dotyczyć też
Energetyka Woltair ogłosił zmiany personalne
2024-03-11 | 11:00

Woltair ogłosił zmiany personalne

Woltair, jeden z wiodących czeskich startupów, przeszedł transformację i wkracza w nową fazę, bardziej elastyczną i cyfrową. Startup od niedawna jest prowadzony przez nowego CEO,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.