Komunikaty PR

Analiza energetyczna położenia prosumenta w Polsce – tak wygląda początek 2021

2021-02-25  |  16:00
Biuro prasowe
Kontakt
Biuro prasowe
Attention Marketing

ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Wszyscy potencjalni prosumenci z niecierpliwością wyczekują informacji dotyczących programów dotacyjnych. Jak poinformował wiceminister klimatu Ireneusz Zyska, doczekają się kontynuacji Mojego Prądu jeszcze w tym półroczu. Z jednej strony wielkie oczekiwanie, a z drugiej kolejny napływ skarg na fotowoltaikę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedstawiamy analizę energetycznego położenia prosumentów w Polsce. Wniosek – fotowoltaika jest świetnym rozwiązaniem, jeśli jesteś na bieżąco i trafisz do dobrych ekspertów.

 

Ministerstwo informowało o kolejnej turze programu dotacyjnego Mój Prąd. Jak będzie wyglądała kontynuacja programu? Jak uzyskać wsparcie w ubieganiu się o dofinansowanie? Jak mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZEW poprzedniej edycji proces składania wniosku był bardzo prosty. Robiliśmy to przez specjalną platformę z udzielonym wcześniej przez klienta pełnomocnictwem. Jak to będzie teraz, ciężko powiedzieć. Słyszymy sygnały, że fotowoltaika ma być kojarzona z innymi rozwiązaniami, np. stacjami ładowania samochodów elektrycznych. Niezależnie od ustalonych zasad, deklarujemy pełną gotowość do wsparcia naszych klientów. Wszyscy niecierpliwie oczekujemy na więcej szczegółów. Póki co wiemy - co też nas bardzo cieszy - że edycja ta ma zostać uruchomiona w znaczącej kwocie, aby nie była ona jedynie krótkim epizodem. W poprzedniej edycji wstępnie zakładano 1 miliard zł na dotacje, które miały zostać przeznaczone na 200 tys. instalacji. Ze względu na dużo większe zainteresowanie, budżet ten został powiększony o kolejne 100 milionów złotych. Zobaczymy jak będzie tym razem.

 

Z innych programów finansowania jest również program ogólnonarodowy Czyste Powietrze, który dotyczy eliminacji źródeł produkcji ciepła z paliw emisyjnych. Istnieją również programy lokalne, np. warszawski, w którym do końca marca br. jest możliwość składania wniosków o dotacje na fotowoltaikę. W tym przypadku miasto dopłaca do każdego kWp kwotę 1 500 zł – maksymalnie do 10 kWp instalacji, dzięki czemu można otrzymać do 15 tys. zł. Biorąc pod uwagę program Mój Prąd, czy Czyste Powietrze, program warszawski cieszy się dużym zainteresowaniem klientów.

 

Jak dodaje Jakub Jadziewicz, kwestia doinformowania konsumentów jest dosyć wątpliwa. – Ten program nie jest mocno nagłośniony i my będąc propagatorami fotowoltaiki i edukując klientów informujemy ich, że jest taka możliwość. Na rynku dostępnych jest sporo rozwiązań jak chociażby lokalne programy gminne, czy miejskie. – Widać, że zainteresowanie instalacjami wśród konsumentów jest duże, a kondycja fotowoltaiki rysuje się naprawdę dobrze. Jak oszacował Instytut Energetyki Odnawialnej, już z końcem tego roku moc instalacji w Polsce ma osiągnąć pułap 4,2 GW. – Biorąc pod uwagę, że już w grudniu 2020 roku moc zainstalowana PV przekroczyła 3,6 GW a niedługo rozpocznie się nowa fala dotacji, to uważam, że jesteśmy na bardzo dobrej drodze do realizacji tego planu – komentuje ekspert Alians OZE.

 

Poza dotacjami, kwestia edukacji i komunikacji z konsumentami jest kluczowym elementem do sukcesu dla obu stron oraz dla rozwoju fotowoltaiki w Polsce. Umiejętność pokazywania i tłumaczenia zagadnień związanych z energetyką, inwestycjami jest niezbędna aby fachowo obsłużyć i poinformować odbiorców. Można zaobserwować pewnego rodzaju świadomość, uwidaczniającą się chociażby na różnego rodzaju forach w postaci komentarzy o nieopłacalności instalacji, lub wątpliwości co się stanie z panelami za 25 lat, kiedy trzeba będzie je zdjąć. Widać, nie dość wyraźnie zaznaczane są informacje o okresie zwrotu inwestycji, czy recyklingu paneli. Jak podkreśla Jakub Jadziewicz - Fotowoltaika jest relatywnie nowym obszarem energetyki i biznesu. Jej boom nastąpił
na przełomie 2019 i 2020 roku. A więc edukacja jest nadal kluczowym wyzwaniem.
Z drugiej strony
w pewnym momencie następuje etap bezpośredniego kontaktu klienta z firmą – i tu pozostaje istotna kwestia edukacji przedstawicieli handlowych.


W tym miejscu pozostaje postawić ekspertowi najbardziej nurtujące prosumenta pytanie: jak zoptymalizować i obniżyć koszty zużycia energii?

- Są tu dwa obszary możliwości. Pierwszy to znalezienie alternatywnego sprzedawcy energii i zmiana oferty na energię czynną – jednak tutaj te możliwości optymalizacji są nadal mocno ograniczone, głównie za sprawą korelacji cen z notowania uprawnień do emisji CO2 oraz utrzymującym się urzędowym charakterem części cenników. Natomiast drugim rozwiązaniem, najbardziej opłacalnym dla klienta jest zostanie auto-producentem, czyli wybudowanie własnej instalacji i produkowanie energii na potrzeby własne. Dzięki fotowoltaice, mamy możliwość wyeliminowania prawie wszystkich kosztów związanych z energią elektryczną: energii czynnej, opłaty dystrybucyjnej, a w przypadku przedsiębiorstw także opłaty mocowej. Wtedy rachunki drastycznie spadają w związku z tym, że nie pobieramy mediów i usług z sieci, tylko produkujemy energię na własne potrzeby. Według prognoz ceny fotowoltaiki w 2021 mogą dalej spadać. To, przy podwyżkach opłat za prąd mocno skłania do inwestowania w instalacje, które jest jeszcze bardziej opłacalne niż rok wcześniej. - Jak dodaje Jakub Jadziewicz, jest to optymalne położenie dla polskiego prosumenta.


W kwestii fotowoltaiki bezsprzecznie głównym, dominującym czynnikiem który powoduje że jest to atrakcyjne rozwiązanie dla odbiorców energii elektrycznej są kwestie ekonomiczne. Instalacja to urządzenie do domowego lub firmowego wytwarzania energii elektrycznej, którego okres zwrotu na dzień dzisiejszy wynosi 5 lat – nawet bez dotacji. Zdecydowanie więc, jest to świetna forma inwestycji. Dla coraz większej liczby prosumentów coraz bardziej znaczącym pozostaje również aspekt ekologiczny instalacji oraz ich osobistego, makro wpływu na środowisko naturalne.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Attention Marketing
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną! Biuro prasowe
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie
Energetyka Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
2024-12-19 | 04:00

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.

Holding specjalizujący się w innowacyjnych rozwiązaniach na rynku OZE - Eco Run (dawn. Supreme Global) uzyskał blisko 3,3 mln zł brutto przychodów ze sprzedaży komponentów OZE

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Transport

Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.

Problemy społeczne

Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.