Axpo Polska podpisało 10-letnią umowę na zieloną energię z GIG i spółkami Danone
Axpo Polska podpisało 10-letnią umowę na zieloną energię z GIG i spółkami Danone w Polsce.
Axpo dalej umacnia swoją działalność w Europie Środkowo-Wschodniej: warszawski oddział firmy podpisał długoterminową, 10-letnią umowę na usługi energetyczne z Green Investment Group (GIG) i Danone w Polsce. W ramach umowy, Axpo Polska będzie świadczyć usługi związane z odbiorem energii elektrycznej oraz bilansowaniem produkcji dla należącej do GIG farmy wiatrowej. Jako sprzedawca energii elektrycznej, Axpo zapewni również dostawy energii dla firmy Danone. Tym samym Axpo Polska udowadnia swoją kluczową rolę w złożonych strukturach fizycznych umów Corporate PPA na polskim rynku.
Axpo od dłuższego czasu współpracuje z brytyjskim Green Investment Group, jednym z wiodących inwestorów w odnawialne źródła energii w Europie. Zarówno Axpo Polska, jak i Axpo Nordic już w przeszłości zawierały umowy z GIG.
W ramach projektu, GIG zawarło z Danone 10-letni fizyczny kontrakt PPA typu baseload. Rolą Axpo będzie dostarczenie usług zapewniających, że energia, wytworzona przez farmę wiatrową Jóźwin o mocy 25.3 MW, będzie dostarczana do punktów poboru Danone w Polsce. Axpo zakupi również nadwyżkę energii wygenerowaną przez farmę wiatrową i zapewni jej dostawy energii na potrzeby własne oraz usługi bilansowania dla całego wolumenu. Ponadto, działając jako sprzedawca, Axpo Polska dostarczy Danone energię elektryczną zużywaną przez firmę ponad wolumen sprzedawany przez GIG.
Grzegorz Biliński, Dyrektor Zarządzający Axpo Polska, komentuje: „Widzimy stale rosnące zapotrzebowanie energochłonnych przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce na pokrycie zużycia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Z drugiej strony, właściciele projektów OZE szukają stabilności cen przy sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej. Podczas gdy nasz kraj nadal w dużym stopniu opiera się na węglu, Axpo łączy wytwórców i konsumentów, a tym samym umożliwia i przyspiesza proces przejścia Polski na odnawialne źródła energii”.
Polska jest największym rynkiem energii elektrycznej w Europie Środkowo-Wschodniej, przy czym historycznie ma jeden z najniższych udziałów energii odnawialnej w miksie energetycznym. Obecnie popyt na energię nadal w większości zaspokajany jest przez elektrownie węglowe. Polska ma jednak ambitne cele: prognozuje się, że do 2050 r. 52% krajowej energii będzie pochodzić z wiatru, słońca i biomasy.
Axpo w Polsce
Działając na polskim rynku od 20 lat, Axpo stało się jednym z największych niezależnych odbiorców energii odnawialnej. W Polsce klienci mogą korzystać z szytych na miarę umów na odbiór energii oraz rozwiązań w zakresie jej dostaw opartych o strukturyzowane kontrakty długoterminowe, bilansowanie i prognozowanie mocy, a także obrót prawami majątkowymi i gwarancjami pochodzenia. W ciągu ostatnich 6 lat Axpo rozszerzyło również portfolio swoich klientów z sektora MŚP, docierając do aż 15000 firm.
Axpo na świecie
Axpo jest największym producentem energii odnawialnej w Szwajcarii i międzynarodowym liderem w obrocie energią oraz sprzedaży energii słonecznej i wiatrowej. 5000 pracowników łączy doświadczenie i wiedzę z pasją do innowacji. Axpo opracowuje dla swoich klientów innowacyjne rozwiązania energetyczne w oparciu o najnowocześniejsze technologie w 40 krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.