Axpo Polska podpisało 10-letnią umowę na zieloną energię z GIG i spółkami Danone
Axpo Polska podpisało 10-letnią umowę na zieloną energię z GIG i spółkami Danone w Polsce.
Axpo dalej umacnia swoją działalność w Europie Środkowo-Wschodniej: warszawski oddział firmy podpisał długoterminową, 10-letnią umowę na usługi energetyczne z Green Investment Group (GIG) i Danone w Polsce. W ramach umowy, Axpo Polska będzie świadczyć usługi związane z odbiorem energii elektrycznej oraz bilansowaniem produkcji dla należącej do GIG farmy wiatrowej. Jako sprzedawca energii elektrycznej, Axpo zapewni również dostawy energii dla firmy Danone. Tym samym Axpo Polska udowadnia swoją kluczową rolę w złożonych strukturach fizycznych umów Corporate PPA na polskim rynku.
Axpo od dłuższego czasu współpracuje z brytyjskim Green Investment Group, jednym z wiodących inwestorów w odnawialne źródła energii w Europie. Zarówno Axpo Polska, jak i Axpo Nordic już w przeszłości zawierały umowy z GIG.
W ramach projektu, GIG zawarło z Danone 10-letni fizyczny kontrakt PPA typu baseload. Rolą Axpo będzie dostarczenie usług zapewniających, że energia, wytworzona przez farmę wiatrową Jóźwin o mocy 25.3 MW, będzie dostarczana do punktów poboru Danone w Polsce. Axpo zakupi również nadwyżkę energii wygenerowaną przez farmę wiatrową i zapewni jej dostawy energii na potrzeby własne oraz usługi bilansowania dla całego wolumenu. Ponadto, działając jako sprzedawca, Axpo Polska dostarczy Danone energię elektryczną zużywaną przez firmę ponad wolumen sprzedawany przez GIG.
Grzegorz Biliński, Dyrektor Zarządzający Axpo Polska, komentuje: „Widzimy stale rosnące zapotrzebowanie energochłonnych przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce na pokrycie zużycia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Z drugiej strony, właściciele projektów OZE szukają stabilności cen przy sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej. Podczas gdy nasz kraj nadal w dużym stopniu opiera się na węglu, Axpo łączy wytwórców i konsumentów, a tym samym umożliwia i przyspiesza proces przejścia Polski na odnawialne źródła energii”.
Polska jest największym rynkiem energii elektrycznej w Europie Środkowo-Wschodniej, przy czym historycznie ma jeden z najniższych udziałów energii odnawialnej w miksie energetycznym. Obecnie popyt na energię nadal w większości zaspokajany jest przez elektrownie węglowe. Polska ma jednak ambitne cele: prognozuje się, że do 2050 r. 52% krajowej energii będzie pochodzić z wiatru, słońca i biomasy.
Axpo w Polsce
Działając na polskim rynku od 20 lat, Axpo stało się jednym z największych niezależnych odbiorców energii odnawialnej. W Polsce klienci mogą korzystać z szytych na miarę umów na odbiór energii oraz rozwiązań w zakresie jej dostaw opartych o strukturyzowane kontrakty długoterminowe, bilansowanie i prognozowanie mocy, a także obrót prawami majątkowymi i gwarancjami pochodzenia. W ciągu ostatnich 6 lat Axpo rozszerzyło również portfolio swoich klientów z sektora MŚP, docierając do aż 15000 firm.
Axpo na świecie
Axpo jest największym producentem energii odnawialnej w Szwajcarii i międzynarodowym liderem w obrocie energią oraz sprzedaży energii słonecznej i wiatrowej. 5000 pracowników łączy doświadczenie i wiedzę z pasją do innowacji. Axpo opracowuje dla swoich klientów innowacyjne rozwiązania energetyczne w oparciu o najnowocześniejsze technologie w 40 krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji.
Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
Z energią do pracy – Stoen Operator zaprasza na WAT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.