Axpo rozwija w Polsce magazyny energii zwiększające stabilność sieci
Już od kilku lat Grupa Axpo aktywnie działa w Szwajcarii w zakresie rozwoju, budowy i optymalizacji wielkoskalowych systemów magazynowania energii. Swoje usługi Axpo rozszerzyło również na rynek szwedzki, a teraz uruchamia dedykowaną linię biznesową w Polsce. Wykorzystując magazyny, na polskim rynku spółka zamierza wspierać stabilizację sieci elektroenergetycznej oraz brać udział w krajowym rynku mocy i handlu na rynkach krótkoterminowych.
Na arenie międzynarodowej Axpo kontynuuje rozwój działalności w zakresie systemów magazynowania energii. Do 2030 roku Grupa zamierza rozwinąć znaczną pojemność magazynową w Europie. W marcu tego roku ogłosiła, że wybuduje dwa magazyny o pojemności do 25 MW w Szwecji. Jeden z nich – zlokalizowany w Landskronie na południu kraju – zostanie uruchomiony na początku przyszłego roku. Teraz Axpo otwiera linię biznesową także w Polsce.
– Do tej pory skupialiśmy się na rozwoju głównie poprzez sprzedaż i odkup zielonej energii, między innymi na podstawie kontraktów PPA i cPPA. Pracujemy także nad pierwszymi własnymi źródłami wytwórczymi w kraju w postaci elektrowni słonecznych. Przyszedł czas na kolejny krok i na polskim rynku chcemy rozwijać także projekty systemów magazynowania energii – mówi Paweł Wierzbicki, dyrektor zespołu Origination i członek zarządu Axpo Polska.
– Magazyny mają być przyłączone do sieci i stanowić wsparcie dla polskich operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych. Na ten moment skupiamy się na rozwoju projektów oraz prowadzimy intensywne działania akwizycyjne – dodaje Paweł Wierzbicki.
Stabilizacja sieci i rozwój OZE dzięki systemom magazynowym
Obecnie największym wzywaniem w rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce, jak i w wielu innych krajach Europy, jest brak wolnych mocy przyłączeniowych, przez co potencjał OZE i baterii nie jest do końca wykorzystywany.
Wielkoskalowe systemy magazynowania energii Axpo mają za zadanie równoważyć wahania podaży i popytu na energię elektryczną. Baterie w magazynie są ładowane w okresach, w których wytwarzanie energii przewyższa zapotrzebowanie. Zmagazynowana energia może zostać później wprowadzana do sieci w okresach charakteryzujących się niskim poziomem podaży, ale wysokim popytem. Magazyny umożliwiają także włączenie do sieci dodatkowych odnawialnych źródeł wytwórczych, co z kolei wspiera odejście od produkcji energii elektrycznej z węgla.
Doświadczenie Axpo i rozwój magazynów w Europie
– Usługi wprowadzane w Polsce są częścią szerszej strategii rozwoju Grupy Axpo, która zakłada między innymi wzrost udziału energii odnawialnych i systemów magazynowania w skali międzynarodowej. Otwarcie dedykowanej linii biznesowej w Polsce to dla nas ważny krok – mówi Frank Amend, dyrektor zespołu Baterii i systemów hybrydowych w Grupie Axpo.
Swoje rozwiązania z zakresu systemów magazynowania Axpo wprowadziło do tej pory na rynku szwedzkim i szwajcarskim. W Szwecji Grupa aktualnie prowadzi budowę dwóch projektów. W 2024 roku ma zostać uruchomiony magazyn baterii litowo-jonowych o mocy 20 MW w Landskronie na południu kraju. Trwają także prace nad jednym z największych magazynów w Szwecji, który ma powstać w Filipstad, 300 km na zachód od Sztokholmu. Obiekt ma dysponować mocą 25 MW, a jego budowa rozpocznie się na początku 2024 roku.
Z kolei w Szwajcarii Grupa Axpo rozwinęła i obsługuje kilka obiektów magazynowych, a także świadczy usługi komercjalizacji dla stron trzecich. Tę ostatnią usługę Axpo umożliwia również w Finlandii. Za pomocą platformy IT, elastyczność wynikająca z magazynowania energii i zdecentralizowanych instalacji energii odnawialnej jest przedmiotem handlu na rynku usług systemowych, na rynku bilansującym, a także na rynkach dnia następnego i dnia bieżącego.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.