Komunikaty PR

Czy pandemia wstrzymała działania proekologiczne w MŚP?

2021-01-31  |  01:00
Biuro prasowe
  • Większość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce nie korzysta z energii odnawialnej, a tylko 4 proc. inwestuje w fotowoltaikę. Powodem są m.in. wysokie koszty instalacji*.
  • Sytuację dodatkowo pogarsza pandemia, przez którą według danych KRD aż ¾ firm nie planuje nowych inwestycji.
  • W niepewnych gospodarczo czasach warto stawiać na rozwiązania, które budując przewagę konkurencyjną, nie wymagają nakładów finansowych.

Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na postawę proekologiczną. Działania na rzecz ochrony środowiska zwiększają więc przewagę konkurencyjną firm. Przedsiębiorcy nadal utożsamiają je jednak z koniecznością ponoszenia, dodatkowych, wysokich kosztów, a na te w dobie pandemii, jak deklarują, nie ma miejsca.

3/4 przedsiębiorców rezygnuje z inwestycji

Z raportu Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP” wynika, że aż ¾ przedsiębiorców nie planuje żadnych inwestycji w najbliższym czasie. Powodem jest pandemia koronawirusa i ponowne zamrożenie gospodarki. W obawie o swoją przyszłość, firmy wolą odłożyć wolne środki na ewentualny kryzys. Nie sprzyja to rozwojowi odnawialnych źródeł energii w Polsce, które kojarzone są przede wszystkim z fotowoltaiką. Wysokie koszty jej instalacji i długi okres zwrotu zniechęcają przedsiębiorców do inwestowania. Z danych EFL wynika, że obecnie decyduje się na nią zaledwie 4 proc. MŚP*, 11 proc. planuje inwestycję w przyszłości.

- Instalacje fotowoltaiczne i wiatraki nie wyczerpują możliwości korzystania w firmie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dużo łatwiejszym sposobem, niewymagającym nakładów finansowych, jest zmiana sprzedawcy na takiego, który zapewnia w 100 proc. zieloną energię, wykorzystując do tego inne instrumenty dostępne na rynku, jak np. gwarancje pochodzenia. Dzięki temu przedsiębiorstwo może pochwalić się docenianą przez klientów, proekologiczną postawą bez obaw o dodatkowe koszty czy długi okres zwrotu inwestycji – mówi Olivier Queinnec, Business Development Manager w Axpo Polska Sp. z o.o.

Potencjał, który warto docenić

Problemem jest także brak przekonania przedsiębiorców o korzyściach dla biznesu płynących z proekologicznej postawy. Jak wynika z raportu EFL i „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”, większość firm w ogóle nie dba o środowisko lub robi to tylko dlatego, że zmuszają je do tego przepisy. Natomiast tylko co piąty przedsiębiorca dostrzega w działaniach proekologicznych potencjał biznesowy.

- Dbanie o środowisko powinno oczywiście wynikać z naszych przekonań, odpowiedzialności społecznej i jednocześnie, co bardziej przekonuje niektórych przedsiębiorców, może dodatkowo poprawić kondycję biznesu. Warto mówić głośno o wszystkich korzyściach płynących ze społecznej odpowiedzialności biznesu. W naszej firmie zachęcamy klientów do komunikowania zmiany energii z tradycyjnej na zieloną. Jest to powód do dumy i szansa na zbudowanie proekologicznego wizerunku firmy. Każdy przedsiębiorca po podpisaniu z nami umowy otrzymuje w prezencie certyfikat „Firma z dobrą energią” oraz materiały promujące zieloną energię, do wykorzystania na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Biznesowych korzyści zatem jest wiele – zaczynając od promocji firmy, poprzez zwiększenie liczby klientów aż po możliwość współpracy z nowymi, wymagającymi tego typu postaw partnerami biznesowymi – dodaje Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.

* EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-04-29 | 01:00

Standardy odpowiedzialnego biznesu - Grupa Tubądzin

Publikowany corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raport „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki” to nie tylko przegląd inicjatyw CSR i zrównoważonego rozwoju, lecz również swoisty barometr
Energetyka Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
2024-04-19 | 09:00

Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero

Endress+Hauser, światowy lider w dziedzinie rozwiązań pomiarowych dla przemysłu, weźmie udział w prestiżowym wydarzeniu H2POLAND & NetZero Forum w Poznaniu. W trakcie imprezy
Energetyka Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
2024-04-19 | 01:00

Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska

Zmiany w polskiej spółce z Grupy Axpo. Od kwietnia do zarządu Axpo Polska dołączył Mateusz Marczewski, dyrektor ds. klientów instytucjonalnych w Europie Zachodniej i Wschodniej.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.