Komunikaty PR

Elektromobilność. Jak zorganizować punkt ładowania, od czego zacząć?

2020-07-27  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Krzysztof Wysocki
Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o.

Ludwikowo 1
85-502 Bydgoszcz
k.wysocki|kzl.com.pl| |k.wysocki|kzl.com.pl
667672081
www.kzl.pl
Do pobrania jpg ( 0.04 MB )

Od ponad dwóch lat obowiązuje w Polsce Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której spora część nakłada obowiązki względem instytucji i samorządów,
a także określa kierunki rozwoju elektromobilności w Polsce.

Wciąż jednak infrastruktura ładowania i dostępność aut elektrycznych pozostawia dużo do życzenia. W pierwszej kolejności pojawiają się bariery proceduralne i czasowe, które mogą zniechęcić do dalszego działania. Nic bardziej mylnego! Instalacja stacji ładowania niewiele różni się od procedur związanych z wydaniem warunków przyłączenia np. domu. Jeszcze prościej jest gdy stację ładowania instalujemy na własne potrzeby np. w garażu. Od czego zatem zacząć?

Na początku najczęściej zadajemy sobie pytanie ile to kosztuje i jak sfinansować inwestycję. Samochody elektryczne i stacje ładowania nie są tanimi rzeczami, dlatego warto się wokoło rozejrzeć i poszukać środków pomocowych na zakupy związane z rozwojem elektromobilności. Programy takie mogą posiadać Regionalne Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska, Regionalne Programy Operacyjne, a nade wszystko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oferujący konkretne dofinansowania na zakup środków transportu i stacji ładowania. Również niektóre banki posiadają specjalną ofertę kredytową na rozwój elektromobilności. Ponadto cały czas pojawiają się nowe źródła wsparcia finansowego czy to w programach miejskich czy też funduszach prywatnych i państwowych. Warto śledzić również informacje pojawiające się na stronach Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które skupia całą branżę elektromobilną w Polsce i cyklicznie publikuje wiadomości związane z rozwojem rynku.

Wracając jednak do sedna sprawy. Gdy już mamy środki lub zagwarantowane finansowanie, możemy rozpocząć dalsze działania. Zakup auta elektrycznego jest dosyć prosty, niemal wszyscy najwięksi producenci samochodów mają w swojej ofercie pojazdy z napędem elektrycznym. Wybór jest więc szeroki, ale warto uzbroić się w cierpliwość, bowiem popyt jest tak duży, że producenci nie nadążają z produkcją. Można również spróbować znaleźć samochód na rynku wtórnym, tu również dostępne są całkiem ciekawe auta elektryczne chociaż często z pierwszych generacji, a więc o mniejszej pojemności baterii i mniejszych przetwornicach.

Kolejnym krokiem, a może nawet pierwszym jest zapewnienie sobie punktu ładowania. Na szczęście możemy ładować ze zwykłego gniazdka (ale trwa to nawet kilkanaście godzin), korzystać ze stacji ogólnodostępnych w mieście i na trasie – są jeszcze punkty gdzie ładowanie jest bezpłatne np. przy głównych dworcach PKP, ale na dłuższą metę najkorzystniej będzie zaopatrzyć się we własną stację ładowania. Jeżeli zamierzamy ładować auto prywatnie, to wystarczy zainstalować przydomową stację na prąd przemienny o mocy do 22 kW. Stacja taka zapewni nam naładowanie przeciętnego auta w około dwie, trzy godziny. Auto można ładować nawet w nocy, nawet goście, którzy odwiedzą nas elektrykiem będą mogli skorzystać z ładowarki w trakcie spotkania.

Inaczej ma się sprawa w przypadku ogólnodostępnych stacji ładowania. Jeżeli planujemy wyposażyć np. parking przed firmą w stację ładowania dla pracowników i klientów lub osób postronnych, powinniśmy wziąć pod uwagę również stacje szybkiego ładowania, która umożliwi ładowanie auta lub doładowania w niespełna godzinę.

Z zasady, instalacja stacji ładowania nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Tego typu infrastruktura może być realizowana w oparciu o zgłoszenie. Niemniej jednak nasze plany musimy uzgodnić z zakładem energetycznym nas obsługującym, który wyda nam warunki przyłączenia.

Zarówno w przypadku stacji ogólnodostępnych jak i przydomowych, lokalny dostawca energii elektrycznej musi określić możliwość przyłączenia i udostępnienia zamawianej mocy. Po otrzymaniu warunków przyłączeniowych możemy przystąpić do kolejnego kroku tj. podpisania umowy z operatorem systemu dystrybucji i realizacji samej inwestycji. Rozpoczęcie inwestycji oczywiście musi być uprzedzone zgłoszeniem budowy stacji ładowania do organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Po wybudowaniu stacji ładowania, operator przyłączy stację ładowania do sieci dystrybucji energii elektrycznej, ale jeśli to będzie stacja ogólnodostępna, są wymagane kolejne kroki formalne.

Jeśli nasza stacja ma być ogólnodostępna, albo chociażby może z niej korzystać osoba
z zewnątrz, np. goście firmy, to wówczas wymagany jest odbiór stacji przez Urząd Dozoru Technicznego, który sprawdzi zgodność urządzenia z podstawowymi normami oraz jego bezpieczeństwo.

Dodatkowym obowiązkiem właściciela lub operatora stacji ładowania ogólnodostępnej jest przekazanie informacji do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych https://eipa.udt.gov.pl .W ewidencji zawarte są dane o lokalizacji stacji, operatorze, dostępności i parametrach urządzenia. Umiejscowienie ładowarek można przeglądać na udostępnionej mapie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds Biuro prasowe
2025-06-25 | 10:00

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Spółka Ocean Winds oraz należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica-2 podpisały umowę rezerwacyjną, która umożliwi wykorzystanie
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.