Komunikaty PR

Firmy inwestują w OZE. To odpowiedź na kryzys energetyczny – RAPORT EFL

2023-11-22  |  09:00
Biuro prasowe
Do pobrania Grafika ( 1.08 MB )

Transformacja energetyczna dzieje się tu i teraz. Zobowiązują do niej nie tylko unijne rozporządzenia i państwowe strategie, lecz także bieżąca sytuacja w Europie. Między innymi za sprawą wojny w Ukrainie i rosnących cen prądu polski biznes zaczął bardziej interesować się zieloną energią. Nowy raport specjalny EFL omawia znaczenie inwestowania w OZE w świetle kryzysu energetycznego i klimatycznego.

Cała nadzieja w odnawialnych źródłach energii

Unia Europejska planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. Polska ma jednak długą drogę do pokonania. Pod względem emisji gazów cieplarnianych związanych z energetyką tylko Estonia ma gorszy wynik od naszego kraju. Nic dziwnego, że ocieplenie klimatu postępuje u nas szybciej niż na świecie – klimatolodzy informują, że temperatury w Polsce obecnie są o prawie 2 stopnie wyższe niż 70 lat temu. Rezultatem jest np. rekordowy popyt na klimatyzatory – w 2021 roku wartość rynku tych urządzeń wzrosła o prawie 40 proc. w porównaniu z poprzednim.

– Polski miks energetyczny od lat jest dość konwencjonalny i wysokoemisyjny na tle państw Europy Zachodniej. Dodatkowo w ostatnim czasie nie wykorzystaliśmy w pełni możliwości dynamicznego rozwoju produkcji energii z OZE. Przyczyniło się do tego ustawodawstwo, m.in. hamujące rozwój energetyki wiatrowej, a także niewystarczające inwestycje w modernizację sieci przesyłowych, co spowalnia powstawanie farm fotowoltaicznych średniej i dużej mocy. W 2022 roku w Polsce udział OZE w całkowitej produkcji prądu wynosił niecałe 21%, zaś w strukturze zużycia energii pierwotnej to zaledwie 10% (2021 r.), z czego przeważającą większość stanowiła biomasa (drewno) – komentuje Marcin Stasiak, business development manager w EFL.

Polskie firmy wyciągają wnioski z kryzysu energetycznego 

Za sprawą wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję ceny energii osiągnęły niezwykle wysoki poziom, co boleśnie odczuło wielu przedsiębiorców. W 2022 roku średnia roczna cena sprzedaży energii na rynku konkurencyjnym była prawie dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej. Ekologiczne podejście przedsiębiorców do wytwarzania i zużywania energii zyskało zatem wymiar ekonomiczny. Można powiedzieć, że kryzys energetyczny podziałał na polski biznes jak terapia szokowa

Więcej niż połowa przedsiębiorców nie miała żadnego scenariusza na wypadek takiej sytuacji (wg raportu „Reakcje biznesu na szok energetyczny” Polskiego Instytutu Ekonomicznego). Okazało się, że uzależnienie od konwencjonalnych źródeł energii zagraża stabilności i ciągłości działania firm. Dlatego ponad połowa badanych zadeklarowała, że planuje w swojej firmie zwiększyć zaangażowanie inwestycyjne w zakresie dekarbonizacji i OZE. Wzrost zainteresowania zieloną energią przejawiają nie tylko duże firmy, lecz także te z sektora MŚP. 

– Wyraźnie widać zwrot w stronę zielonej energii. Wynika to zarówno z upowszechnienia technologii, jak i zwiększania się świadomości ekologicznej i dostrzegania praktycznych korzyści zastosowania OZE. Musimy patrzeć w przyszłość, ale działać tu i teraz, bo transformacja energetyczna przestała być już jedynie marzeniem ekologów – to wektor zmian wyznaczający kierunek bieżących działań firm na wielu płaszczyznach – dodaje Marcin Stasiak z EFL.

Fotowoltaika rośnie w siłę. Polska w czołówce UE

W kontekście neutralności klimatycznej ogromny potencjał tkwi w energii słonecznej. Szacuje się, że globalny rynek fotowoltaiki w 2022 roku był wart prawie 190 miliardów dolarów, a w ciągu najbliższego dziesięciolecia ta kwota może zwiększyć się ponad czterokrotnie. Duży rozwój czeka też segment magazynów energii, które są dopełnieniem fotowoltaiki – według prognoz Bloomberg NEF do 2030 roku globalny rynek tych urządzeń urośnie 15-krotnie pod względem mocy.

Polska fotowoltaika również wygląda obiecująco. Statystyki Agencji Rynku Energii mówią, że w ubiegłym roku w naszym kraju przybyło 350 tysięcy prosumentów. Jeśli chodzi o pozyskiwanie energii ze słońca, jesteśmy w czołówce europejskich krajów. Instytut Energii Odnawialnej podaje, że zajmujemy 3. miejsce w Unii Europejskiej pod względem wielkości inwestycji i 6. miejsce pod względem łącznej mocy instalacji.

Więcej informacji w raporcie EFL „Zielona energia w świetle kryzysu klimatycznego i transformacji energetycznej”. Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie:

https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-zielona-energia-w-swietle-kryzysu-klimatycznego-i-transformacji-energetycznej 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja Biuro prasowe
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.