Inwestycja w fotowoltaikę – czy warto czekać do startu programu Mój Prąd 6.0?
Planowane od lipca podwyżki cen energii oraz chęć obniżenia wysokości rachunków za prąd motywują konsumentów do instalacji paneli fotowoltaicznych w swoich gospodarstwach domowych. Zachętą dla nich mają być dotacje z szóstej edycji programu Mój Prąd. Konsumenci stoją przed dylematem: czy inwestować w fotowoltaikę już teraz, czy czekać na otwarcie naboru wniosków do nowej edycji programu?
Wysokość środków, jaka została potwierdzona do kolejnej edycji programu Mój Prąd, wynosi 400 mln zł. Dofinansowanie dla każdego konsumenta, który zdecyduje się na instalację paneli fotowoltaicznych i magazynu energii, wyniesie do 50% wartości całej inwestycji. Pula środków powinna więc wystarczyć dla kilkunastu tysięcy konsumentów. Biorąc pod uwagę bardzo duże zainteresowanie poprzednimi edycjami programu oraz czas pomiędzy pierwszym kontaktem w sprawie fotowoltaiki a wnioskiem o dotację, nie należy zbyt długo zwlekać, jeśli chce się skorzystać z dotacyjnego wsparcia.
Termin uruchomienia naboru wniosków do szóstej edycji programu Mój Prąd nie został jeszcze zatwierdzony, podobnie jak jego szczegóły. To sprawia, że niektórzy konsumenci wolą poczekać do momentu, kiedy będzie można składać wnioski o dotację. Czy to odpowiednia taktyka?
„Oczywiście jest to indywidualna decyzja każdego z konsumentów, determinowana przez różne czynniki. O czym jednak warto pamiętać to fakt, że mamy teraz najlepszy okres w roku, tj. wiosenno-letni, na instalację paneli. Jest coraz więcej coraz dłuższych dni słonecznych, co sprawia, że produkcja energii ze słońca jest teraz największa. Ponadto konsumenci, którzy już teraz zdecydują się na inwestycję i w momencie uruchomienia naboru będą posiadać pełną dokumentację niezbędną do uzyskania dotacji, będą mieli pierwszeństwo w uzyskaniu tych środków. Jeśli planujemy montaż takiej instalacji dopiero w momencie ogłoszenia programu, to należy pamiętać, że czas oczekiwania na zaświadczenie operatora sieci o przyłączeniu mikroinstalacji wynosi średnio wraz z montażem około 45 dni. W tym przypadku może się okazać, że pula środków z nowej edycji programu zostanie już do tego czasu wyczerpana” – mówi Maciej Czapla z Woltair.
Tańsze magazyny energii
W najnowszej edycji programu Mój Prąd, konsumenci ubiegający się o dofinansowanie będą obowiązkowo musieli posiadać także magazyn energii. Dzięki temu urządzeniu zwiększą oni efektywność wykorzystania wyprodukowanej energii – zmagazynowaną energię można wykorzystać wtedy, kiedy produkcja jest niższa niż zapotrzebowanie.
Dobrą informacją jest to, że koszt zakupu magazynów energii spada. Wpływ na to mają niższe ceny ogniw litowo-jonowych, które są kluczowym półproduktem do wytwarzania akumulatorów.
„W 2024 r. ceny są zdecydowanie niższe niż na początku 2023 r., kiedy np. system magazynowania energii kosztował około 1800 zł za kWp, aktualnie koszt zbliża się już do 1100- 1200 zł/kWp. Dodatkowo w przypadku instalacji on-grid, elektrownia o mocy 9 kWp kosztowała ok. 45000 zł brutto, obecnie koszt takiej samej instalacji wynosi ok. 36500 zł brutto. Inwestycja jest więc zdecydowanie opłacalna, nawet nie biorąc pod uwagę zwrotu z dotacji“ – komentuje Maciej Czapla z Woltair. „Jeśli chodzi o magazyn energii, to jego posiadacz otrzymuje wiele istotnych korzyści. Zwiększa niezależność energetyczną swojego gospodarstwa domowego, co jest szczególnie istotne np. w przypadku awarii prądu. Ponadto może wykorzystywać zgromadzoną nadwyżkę energii, zamiast sprzedawać ją do sieci po stosunkowo niskiej cenie” – dodaje ekspert Woltair.
Specjalną ofertę dotyczącą montażu fotowoltaiki oraz pomp ciepła można uzyskać w zaledwie 3 minuty korzystając z kalkulatora online dostępnego na stronie woltair.pl.

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.