Jak zarządzać dostawami energii i gazu w przemyśle?
W przypadku firm z branży przemysłowej zakup energii oraz gazu na drodze przetargu i w stałej cenie nie zawsze jest korzystny. Przy odpowiednim zarządzaniu i elastycznym modelu zakupowym przedsiębiorstwu uda się oszczędzić, jeśli umiejętnie wykorzysta zmienność rynku i wahania cen. Jak to zrobić?
Zarządzanie zakupami energii elektrycznej oraz gazu ziemnego niesie za sobą wiele wyzwań dla przedsiębiorstw, szczególnie gdy stanowią one duży udział w firmowych kosztach. Branża przemysłowa to najlepszy przykład, bo ramię w ramię z budownictwem jest największym odbiorcą energii (42% krajowego zużycia) i gazu (47%) w Polsce. Huty, odlewnie, zakłady chemiczne czy produkcyjne muszą w odpowiedni sposób zarządzać dostawami prądu i gazu. Jak odpowiednio do tego podejść?
- Typowym sposobem zakupów w przypadku dużych przedsiębiorstw z branży przemysłowej jest w Polsce organizowanie przetargu, w którym 4-5 dostawców oferuje stałą cenę energii, opartą o aktualne kwotowania rynkowe. Czy podjęcie „tu i teraz” decyzji o stałej cenie na najbliższe kilka lat jest optymalne? To raczej kwestia przypadku, dlatego osoby zarządzające ryzykiem w firmach powinny podejść do kontraktacji inaczej, a uśrednianie cen poprzez dywersyfikację momentów zakupu nie powinno być ograniczane przez proces administracyjny, jakim jest przetarg. Warto w tej kwestii wesprzeć się wiedzą i doświadczeniem partnera, który na bieżąco śledzi informacje o rynku i ma do tego odpowiednie narzędzia – mówi Grzegorz Biliński, Prezes Zarządu Axpo Polska.
2020 r. pod znakiem wahań cen na rynku energii
Dla firm kluczowa powinna być elastyczność i zagwarantowanie sobie możliwości reakcji, gdy ceny energii elektrycznej czy gazu staną się dla przedsiębiorstwa korzystne. Wahania w tym zakresie potrafią być duże, co daje szansę na oszczędności. Widać to w tegorocznych zmianach cen na Towarowej Giełdzie Energii – wyraźne spadki spowodowane pandemią koronawirusa dały wielu odbiorcom szansę na finansową optymalizację w zakresie zakupów prądu. W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy jednak również wzrosty cen w ślad za ruchami na powiązanych rynkach towarowych, co z kolei może skłaniać niektóre firmy do ostrożności w zawieraniu długofalowych zobowiązań opartych na obecnych poziomach cenowych.
- Osoba zarządzająca energią w firmie powinna mieć możliwość podjęcia decyzji, że 60% energii zabezpieczy teraz, po obecnej cenie, a pozostałe 40% w innym okresie. W alternatywnym przypadku, jeżeli przewiduje, że cena energii w przyszłym roku spadnie i nie chce decydować się na stałą cenę, może rozliczać się przez cały okres po cenach bieżących. Naszą propozycją jest właśnie uniezależnienie klienta od stałej ceny. Wiemy, jak ważne jest wzajemne zaufanie i partnerstwo we współpracy przy zarządzaniu energią w firmie – wyjaśnia Grzegorz Biliński.
3 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru modelu dostaw energii i gazu
- Sposób i ilość zużycia gazu i energii przez firmę.
- Skłonność do podejmowania świadomego ryzyka w zakresie ceny i ilości.
- Czas, jaki firma jest w stanie poświęcić na zarządzenie zakupem.
Optymalizacja na podstawie indywidualnych preferencji
Jednym ze sposobów na zoptymalizowanie kosztów energii oraz gazu jest przeprowadzenie dokładnej ekspertyzy ich zużycia i dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Dzięki temu firma otrzyma analizę profilu zużycia i możliwych zagrożeń oraz przygotowany na jej potrzeby model zarządzania ryzykiem.
- Codzienna zmienność konsumpcji i cen gazu oraz energii stawiają przedsiębiorców przed dużymi wyzwaniami. Czasem nawet szeroka gama produktów i usług nie wystarczą, aby spełnić jego potrzeby. W takich przypadkach proponujemy klientom spersonalizowane usługi, aby optymalnie zaadresować potrzeby zużycia paliwa gazowego i energii w firmie. Indywidualnie przygotowujemy model zakupowy w oparciu o profil zużycia, skłonność do podejmowania ryzyka cenowego i ilościowego oraz tego, ile czasu klient chce na to poświęcić. Partnerskie relacje, wzajemne zaufanie oraz wymiana wiedzy i doświadczeń umożliwiają nam przygotowanie rozwiązania, które zapewni przedsiębiorstwu bezpieczeństwo energetyczne nawet na kilka lat – dodaje Grzegorz Biliński z Axpo Polska.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.