Jak zarządzać dostawami energii i gazu w przemyśle?
W przypadku firm z branży przemysłowej zakup energii oraz gazu na drodze przetargu i w stałej cenie nie zawsze jest korzystny. Przy odpowiednim zarządzaniu i elastycznym modelu zakupowym przedsiębiorstwu uda się oszczędzić, jeśli umiejętnie wykorzysta zmienność rynku i wahania cen. Jak to zrobić?
Zarządzanie zakupami energii elektrycznej oraz gazu ziemnego niesie za sobą wiele wyzwań dla przedsiębiorstw, szczególnie gdy stanowią one duży udział w firmowych kosztach. Branża przemysłowa to najlepszy przykład, bo ramię w ramię z budownictwem jest największym odbiorcą energii (42% krajowego zużycia) i gazu (47%) w Polsce. Huty, odlewnie, zakłady chemiczne czy produkcyjne muszą w odpowiedni sposób zarządzać dostawami prądu i gazu. Jak odpowiednio do tego podejść?
- Typowym sposobem zakupów w przypadku dużych przedsiębiorstw z branży przemysłowej jest w Polsce organizowanie przetargu, w którym 4-5 dostawców oferuje stałą cenę energii, opartą o aktualne kwotowania rynkowe. Czy podjęcie „tu i teraz” decyzji o stałej cenie na najbliższe kilka lat jest optymalne? To raczej kwestia przypadku, dlatego osoby zarządzające ryzykiem w firmach powinny podejść do kontraktacji inaczej, a uśrednianie cen poprzez dywersyfikację momentów zakupu nie powinno być ograniczane przez proces administracyjny, jakim jest przetarg. Warto w tej kwestii wesprzeć się wiedzą i doświadczeniem partnera, który na bieżąco śledzi informacje o rynku i ma do tego odpowiednie narzędzia – mówi Grzegorz Biliński, Prezes Zarządu Axpo Polska.
2020 r. pod znakiem wahań cen na rynku energii
Dla firm kluczowa powinna być elastyczność i zagwarantowanie sobie możliwości reakcji, gdy ceny energii elektrycznej czy gazu staną się dla przedsiębiorstwa korzystne. Wahania w tym zakresie potrafią być duże, co daje szansę na oszczędności. Widać to w tegorocznych zmianach cen na Towarowej Giełdzie Energii – wyraźne spadki spowodowane pandemią koronawirusa dały wielu odbiorcom szansę na finansową optymalizację w zakresie zakupów prądu. W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy jednak również wzrosty cen w ślad za ruchami na powiązanych rynkach towarowych, co z kolei może skłaniać niektóre firmy do ostrożności w zawieraniu długofalowych zobowiązań opartych na obecnych poziomach cenowych.
- Osoba zarządzająca energią w firmie powinna mieć możliwość podjęcia decyzji, że 60% energii zabezpieczy teraz, po obecnej cenie, a pozostałe 40% w innym okresie. W alternatywnym przypadku, jeżeli przewiduje, że cena energii w przyszłym roku spadnie i nie chce decydować się na stałą cenę, może rozliczać się przez cały okres po cenach bieżących. Naszą propozycją jest właśnie uniezależnienie klienta od stałej ceny. Wiemy, jak ważne jest wzajemne zaufanie i partnerstwo we współpracy przy zarządzaniu energią w firmie – wyjaśnia Grzegorz Biliński.
3 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru modelu dostaw energii i gazu
- Sposób i ilość zużycia gazu i energii przez firmę.
- Skłonność do podejmowania świadomego ryzyka w zakresie ceny i ilości.
- Czas, jaki firma jest w stanie poświęcić na zarządzenie zakupem.
Optymalizacja na podstawie indywidualnych preferencji
Jednym ze sposobów na zoptymalizowanie kosztów energii oraz gazu jest przeprowadzenie dokładnej ekspertyzy ich zużycia i dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Dzięki temu firma otrzyma analizę profilu zużycia i możliwych zagrożeń oraz przygotowany na jej potrzeby model zarządzania ryzykiem.
- Codzienna zmienność konsumpcji i cen gazu oraz energii stawiają przedsiębiorców przed dużymi wyzwaniami. Czasem nawet szeroka gama produktów i usług nie wystarczą, aby spełnić jego potrzeby. W takich przypadkach proponujemy klientom spersonalizowane usługi, aby optymalnie zaadresować potrzeby zużycia paliwa gazowego i energii w firmie. Indywidualnie przygotowujemy model zakupowy w oparciu o profil zużycia, skłonność do podejmowania ryzyka cenowego i ilościowego oraz tego, ile czasu klient chce na to poświęcić. Partnerskie relacje, wzajemne zaufanie oraz wymiana wiedzy i doświadczeń umożliwiają nam przygotowanie rozwiązania, które zapewni przedsiębiorstwu bezpieczeństwo energetyczne nawet na kilka lat – dodaje Grzegorz Biliński z Axpo Polska.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.