Kolejne budynki zyskają własne węzły cieplne. EPEC likwiduje stację grupową
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej realizuje kolejny etap modernizacji systemu ciepłowniczego. Prace obejmują likwidację stacji grupowej przy ul. Barona 2a w Elblągu oraz zasilanej z niej sieci kanałowej wraz z wybudowaniem nowego fragmentu sieci.
Zadanie obejmowało likwidację stacji grupowej zlokalizowanej przy u. Baron 2a. W miejsce likwidowanej stacji EPEC wybudował siedem indywidulnych węzłów cieplnych. Są one w pełni zautomatyzowane oraz monitorowane ze względu na parametry pracy. Powstał również jeden węzeł indywidulany na potrzeby użytkowe. Wszystkie węzły stanowią własność przedsiębiorstwa.
Dodatkowo spółka wybudowała nową sieć wysokoparametrową w technologii rur preizolowanych wraz z przyłączami o łącznej długości 391,2 m. Dzięki temu stara sieć kanałowa, która przed modernizacją dostarczała ciepło i ciepłą wodę ze zlikwidowanej stacji do budynków, została wyłączona z ruchu i częściowo zlikwidowana.
- Likwidacja stacji grupowych pozwoli na redukcję znacznych strat na przesyle ciepła i ciepłej wody do siedmiu budynków przy ulicy Barona - mówi Bartosz Knapiński, p.o. Szefa Wydziału Wykonawstwa i Remontów w EPEC. - Ponadto każdy z budynków będzie posiadał własny węzeł cieplny, co pozwoli na możliwość indywidualnej regulacji parametrów dostawy ciepła, zwiększenie niezawodności dostaw oraz precyzyjnego i niezależnego rozliczenia zużycia ciepła i ciepłej wody dla poszczególnych budynków.
W ramach prac elbląska spółka dodatkowo odnowiła pomieszczenia, w których powstały węzły cieplne i usunęła częściowo stare rurociągi w niektórych piwnicach lokatorskich. Pracownicy EPEC odnowili lub odtworzyli wszystkie uszkodzone lub naruszone wskutek prowadzonej inwestycji elementy infrastruktury tj. chodniki, trawniki, zieleńce, ogrodzenia, części parkingów.
Mniej stacji grupowych to mniej strat na przesyle ciepła
Sieć ciepłownicza oraz współpracujące z nią instalacje odbiorcze stanowią system ciepłowniczy. Jedną z jego części są stacje grupowe, czyli węzły cieplne, które poprzez czteroprzewodową sieć niskoparametrową (osiedlową) zasilają kilka lub kilkanaście budynków.
Stacje grupowe zastąpione zostaną indywidualnymi węzłami cieplnymi w poszczególnych budynkach, a ciepło doprowadzane będzie wysokoparametrową dwuprzewodową siecią preizolowaną. Dzięki temu straty ciepła na przesyle będą sukcesywnie obniżane.
Sieć ciepłownicza w Elblągu
Na system ciepłowniczy w Elblągu składa się kilka elementów: źródła ciepła, sieci ciepłownicze, indywidulane węzły cieplne w budynkach, węzły grupowe i zasilane z nich rozdzielnie cieplne oraz instalacje wewnętrzne centralnego ogrzewania w podłączonych budynkach. Zasilany jest on z dwóch źródeł ciepła: własnej Ciepłowni Dojazdowa oraz Elektrociepłowni Energa Kogeneracja. Zasilanie miasta w ciepło odbywa się poprzez dwie główne sieci magistralne: Północ i Wschód.
Sieć ciepłownicza Elbląga to blisko 200 km rurociągów oraz ponad 2000 węzłów ciepłowniczych ze zdalnym odczytem zużycia. 56% sieci to sieć preizolowana pozwalająca zapobiegać nadmiernym stratom ciepła sieciowego.
W ciągu ostatnich 8 lat przedsiębiorstwo zainwestowało ponad 109 mln zł w modernizację i rozwój sieci, pozyskując na ten cel 20,5 mln złotych ze środków unijnych.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.