Komunikaty PR

Mangan dla europejskiej eMobilności

2021-03-22  |  09:00

EIT InnoEnergy pomoże zapewnić strategiczny surowiec dla europejskiego przemysłu baterii do pojazdów elektrycznych. Na projekcie skorzysta także Polska - największy w Europie producent baterii dla samochodów elektrycznych.

Fundusz EIT InnoEnergy ogłosił wsparcie dla strategicznego projektu pozyskiwania manganu o wysokiej czystości, znanego jako Chvaletice Manganese Project. Mangan będzie odzyskiwany z hałd odpadów pozostałych po nieczynnej kopalni. Realizowane w Czechach (Chvaletice, 90 km od czeskiej Pragi) przedsięwzięcie spółki Euro Manganese może zaspokoić do 2025 r. nawet 50 proc. europejskiego popytu na mangan o wysokiej czystości, wykorzystywany w produkcji baterii samochodowych. EIT InnoEnergy, poza wstępną inwestycją na poziomie 250 000 EUR, wesprze Euro Manganese w pozyskaniu do 362 milionów EUR na pełny komercyjny rozwój projektu. Fundusz dodatkowo pomoże spółce zapewnić zbyt na jej produkcję, wykorzystując swoją rozległą sieć partnerów przemysłowych oraz zaangażowanie w Europejski Sojusz Bateryjny (EBA, European Battery Alliance).

Zapewnienie lokalnego, stabilnego źródła oczyszczonego manganu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Radykalnie skraca bowiem łańcuch dostaw i redukuje ryzyko związane z jego zaburzeniami, szczególnie dotkliwymi i częstymi w niepewnej sytuacji pandemicznej, oraz w obliczu narastających napięć w światowym handlu.

To dobra wiadomość dla Polski. Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że Polska znajduje się bardzo wysoko w łańcuchu dostaw dla sektora samochodów elektrycznych. Jest piątym co do wielkości globalnym dostawcą litowo-jonowych baterii samochodowych lub ich komponentów i największym ich producentem w Europie. W 2020 r. wartość polskiego eksportu baterii litowo-jonowych wyniosła średnio 400 mln euro miesięcznie. To aż 2 proc. całego krajowego eksportu.

- Projekt, który wspieramy stanowi wyjątkową okazję do zbudowania europejskiej samowystarczalności w zapewnieniu dostępu do tak ważnego surowca, jakim jest oczyszczony mangan, zwykle wydobywany w Afryce, przetwarzany w Chinach i dopiero sprowadzany do Europy – tłumaczy Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.

Przedsięwzięcie Euro Manganese, po osiągnięciu pełnych zdolności produkcyjnych, ma w ciągu kolejnych 25 lat dostarczać rocznie 50 000 ton manganu wysokiej czystości, dzięki czemu stanie się jednym z największych producentów tego surowca na świecie.

– Mangan wysokiej czystości jest krytycznym surowcem do produkcji baterii i będzie wykorzystywany w znakomitej większości w produkowanych w Europie pojazdach elektrycznych. W ciągu ostatnich lat obserwowaliśmy stały wzrost szacunków przyszłego zapotrzebowania na ten surowiec. Dzisiejsze estymacje wskazują, że zapotrzebowanie to zwiększy się w ciągu najbliższej dekady aż dziesięciokrotnie. –  dodaje Marco Romero, Dyrektor Generalny Euro Manganese.

Rozwój wydobycia i przetwarzania manganu w Europie, przede wszystkim zaś integracja jego produkcji w europejski łańcuch wartości w przemyśle bateryjnym, pomoże stworzyć solidne fundamenty pod europejską zieloną motoryzację i gospodarkę. Projekt Chvaletice Manganese będzie miął również bezpośredni pozytywny wpływ środowiskowy.

- Ten projekt jest świetnym przykładem realizacji idei zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym. Przetwarzając pokopalniane odpady w Europie zyskujemy bezpieczne źródło ważnego surowca, zdecydowanie zmniejszamy ślad węglowy związany z jego importem, jednocześnie pomagamy w rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. – wyjaśnia Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.

Projekt Chvaletice Manganese przyniesie również korzyści lokalnej gospodarce, środowisku i społeczności. Wygeneruje 400 nowych, wysokokwalifikowanych miejsc pracy, przyczyni się też do regeneracji lokalnego środowiska naturalnego, w tym do wyeliminowania wieloletniego źródła zanieczyszczenia wód.

O funduszu EIT InnoEnergy

EIT InnoEnergy to europejski fundusz inwestujący w rozwiązania z obszaru energii, cleantech, mobilności oraz szeroko pojętych technologii smart, zarówno w Europie, jak i poza nią. Od powstania w 2010 r., przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) będącego organem Unii Europejskiej, firma zainwestowała w innowacje w zakresie zrównoważonej energii 560 milionów euro, zapewniając finansowanie i dodatkowe wsparcie około 380 start-upom.

Od 2017 r. EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego przemysłu energetycznego w Europie.

https://innoenergy.com/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Hitachi Energy i SP Energy Networks zwiększą przepływ energii odnawialnej Biuro prasowe
2024-05-09 | 18:00

Hitachi Energy i SP Energy Networks zwiększą przepływ energii odnawialnej

Firma Hitachi Energy zdobyła zamówienie od SP Energy Networks na zaprojektowanie i dostarczenie pierwszego w swoim rodzaju rozwiązania w zakresie jakości energii, aby
Energetyka Czas przyspieszenia transformacji sieci
2024-05-09 | 14:00

Czas przyspieszenia transformacji sieci

Krajowa gospodarka w drodze do innowacyjności i postępu nie obejdzie się bez nowoczesnej energetyki. O największych wyzwaniach czekających dystrybutorów energii elektrycznej i
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-05-08 | 15:09

GoldenPeaks Capital z najwyższą oceną jakości zrównoważonego rozwoju od Moody’s

Agencja ratingowa Moody’s przyznała najwyższą ocenę jakości zrównoważonego rozwoju (SQS1) zielonym obligacjom GoldenPeaks Capital Holding – jednego z najszybciej rozwijających się niezależnych producentów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.