Mangan dla europejskiej eMobilności
EIT InnoEnergy pomoże zapewnić strategiczny surowiec dla europejskiego przemysłu baterii do pojazdów elektrycznych. Na projekcie skorzysta także Polska - największy w Europie producent baterii dla samochodów elektrycznych.
Fundusz EIT InnoEnergy ogłosił wsparcie dla strategicznego projektu pozyskiwania manganu o wysokiej czystości, znanego jako Chvaletice Manganese Project. Mangan będzie odzyskiwany z hałd odpadów pozostałych po nieczynnej kopalni. Realizowane w Czechach (Chvaletice, 90 km od czeskiej Pragi) przedsięwzięcie spółki Euro Manganese może zaspokoić do 2025 r. nawet 50 proc. europejskiego popytu na mangan o wysokiej czystości, wykorzystywany w produkcji baterii samochodowych. EIT InnoEnergy, poza wstępną inwestycją na poziomie 250 000 EUR, wesprze Euro Manganese w pozyskaniu do 362 milionów EUR na pełny komercyjny rozwój projektu. Fundusz dodatkowo pomoże spółce zapewnić zbyt na jej produkcję, wykorzystując swoją rozległą sieć partnerów przemysłowych oraz zaangażowanie w Europejski Sojusz Bateryjny (EBA, European Battery Alliance).
Zapewnienie lokalnego, stabilnego źródła oczyszczonego manganu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Radykalnie skraca bowiem łańcuch dostaw i redukuje ryzyko związane z jego zaburzeniami, szczególnie dotkliwymi i częstymi w niepewnej sytuacji pandemicznej, oraz w obliczu narastających napięć w światowym handlu.
To dobra wiadomość dla Polski. Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że Polska znajduje się bardzo wysoko w łańcuchu dostaw dla sektora samochodów elektrycznych. Jest piątym co do wielkości globalnym dostawcą litowo-jonowych baterii samochodowych lub ich komponentów i największym ich producentem w Europie. W 2020 r. wartość polskiego eksportu baterii litowo-jonowych wyniosła średnio 400 mln euro miesięcznie. To aż 2 proc. całego krajowego eksportu.
- Projekt, który wspieramy stanowi wyjątkową okazję do zbudowania europejskiej samowystarczalności w zapewnieniu dostępu do tak ważnego surowca, jakim jest oczyszczony mangan, zwykle wydobywany w Afryce, przetwarzany w Chinach i dopiero sprowadzany do Europy – tłumaczy Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.
Przedsięwzięcie Euro Manganese, po osiągnięciu pełnych zdolności produkcyjnych, ma w ciągu kolejnych 25 lat dostarczać rocznie 50 000 ton manganu wysokiej czystości, dzięki czemu stanie się jednym z największych producentów tego surowca na świecie.
– Mangan wysokiej czystości jest krytycznym surowcem do produkcji baterii i będzie wykorzystywany w znakomitej większości w produkowanych w Europie pojazdach elektrycznych. W ciągu ostatnich lat obserwowaliśmy stały wzrost szacunków przyszłego zapotrzebowania na ten surowiec. Dzisiejsze estymacje wskazują, że zapotrzebowanie to zwiększy się w ciągu najbliższej dekady aż dziesięciokrotnie. – dodaje Marco Romero, Dyrektor Generalny Euro Manganese.
Rozwój wydobycia i przetwarzania manganu w Europie, przede wszystkim zaś integracja jego produkcji w europejski łańcuch wartości w przemyśle bateryjnym, pomoże stworzyć solidne fundamenty pod europejską zieloną motoryzację i gospodarkę. Projekt Chvaletice Manganese będzie miął również bezpośredni pozytywny wpływ środowiskowy.
- Ten projekt jest świetnym przykładem realizacji idei zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym. Przetwarzając pokopalniane odpady w Europie zyskujemy bezpieczne źródło ważnego surowca, zdecydowanie zmniejszamy ślad węglowy związany z jego importem, jednocześnie pomagamy w rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. – wyjaśnia Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy.
Projekt Chvaletice Manganese przyniesie również korzyści lokalnej gospodarce, środowisku i społeczności. Wygeneruje 400 nowych, wysokokwalifikowanych miejsc pracy, przyczyni się też do regeneracji lokalnego środowiska naturalnego, w tym do wyeliminowania wieloletniego źródła zanieczyszczenia wód.
O funduszu EIT InnoEnergy
EIT InnoEnergy to europejski fundusz inwestujący w rozwiązania z obszaru energii, cleantech, mobilności oraz szeroko pojętych technologii smart, zarówno w Europie, jak i poza nią. Od powstania w 2010 r., przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) będącego organem Unii Europejskiej, firma zainwestowała w innowacje w zakresie zrównoważonej energii 560 milionów euro, zapewniając finansowanie i dodatkowe wsparcie około 380 start-upom.
Od 2017 r. EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego przemysłu energetycznego w Europie.
https://innoenergy.com/

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.