Komunikaty PR

Opłata mocowa – jakie zmiany czekają duże przedsiębiorstwa przemysłowe?

2021-03-08  |  01:00
  • Opłata mocowa najmocniej dotknie duże przedsiębiorstwa, które według szacunków zapłacą 80% całego jej wolumenu, tj. około 4,5 mld zł rocznie*.
  • Unikanie nawet o ¼ wyższych kosztów w zakładach przemysłowych oznacza konieczność zmiany godzin funkcjonowania firmy lub szukania efektywności energetycznej.
  • Odpowiedzią rynku energii na rosnącą świadomość przedsiębiorców jest m.in. udostępnianie narzędzi służących do samodzielnego zarządzania zużyciem energii w firmie.

Pandemia sprawiła, że ubiegły rok był trudny dla większości przedsiębiorstw. Duże zakłady przemysłowe musiały mierzyć się z mniejszym popytem, ograniczeniem eksportu, a nie mogąc pozwolić sobie na pracę zdalną, musiały wprowadzić szereg środków bezpieczeństwa dla pracowników, co wiązało się ze znacznymi kosztami. Pod koniec roku do przedsiębiorców dotarła informacja, która dodatkowo zwiększyła obawy o budżety firmowe.

Opłata mocowa od stycznia 2021 r.

Pod koniec 2020 r. Urząd Regulacji Energetyki określił wysokość zapowiadanej od kilku miesięcy opłaty mocowej. Dodatkowy koszt dla przedsiębiorców wynosi od stycznia 76,20 zł/MWh i jest naliczany do opłat dystrybucyjnych dla energii czynnej, pobieranej w dni robocze, pomiędzy godziną 7:00 a 22:00.

- Wzrost kosztów odczują przede wszystkim energochłonne zakłady przemysłowe, w których produkcja odbywa się w ciągu dnia lub 24 h/dobę. Spodziewamy się więc, że przedsiębiorcy będą poświęcali więcej uwagi negocjacjom umów na sprzedaż energii oraz podejmowali działania służące optymalizacji i ograniczeniu jej zużycia. Rynek energii jest gotowy na tę rosnącą świadomość klientów w zakresie poszukiwania efektywności energetycznej i oferuje im usługi oraz narzędzia służące samodzielnej optymalizacji kosztów energii – mówi Paweł Wierzbicki, Head Origination w Axpo Polska.

Nawet o 25% wyższe rachunki za energię

To właśnie duże przedsiębiorstwa poniosą największe koszty w związku z wprowadzeniem opłaty mocowej. Według szacunków, pokryją ok. 80% całego jej wolumenu, co daje łączną kwotę ok. 4,5 mld zł rocznie*. Z wyliczeń ekspertów Axpo Polska wynika, że koszty energii w dużych przedsiębiorstwach wzrosną nawet o 15-25% rocznie. Część firm, chcąc uniknąć znacznej podwyżki kosztów, zdecyduje się na zmianę organizacji pracy i przeniesienie produkcji na godziny nocne. Takie rozwiązanie wymaga jednak czasu i nie jest możliwe do zastosowania we wszystkich gałęziach gospodarki.

- Zanim przedsiębiorca zdecyduje się na zmianę sposobu funkcjonowania całej firmy, warto zacząć od przeprowadzenia dokładnej ekspertyzy zużycia energii i dopasowania usług do jej indywidualnych potrzeb. W takich przypadkach w Axpo indywidualnie przygotowujemy model zakupowy w oparciu o profil zużycia, skłonność do podejmowania ryzyka cenowego i ilościowego oraz tego, ile czasu klient chce na to poświęcić. Zmniejszenie kosztów energii jest także możliwe dzięki przeprowadzeniu analizy efektywności energetycznej, dzięki której klient otrzymuje wskazówki, jakie inwestycje pomogą w redukcji zużycia energii – tłumaczy Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.

 

 

Energia pod kontrolą

Rachunki za energię stanowią znaczną część stałych wydatków firmy, dlatego przedsiębiorcy poświęcają im coraz więcej uwagi. Rynek energii nie pozostaje obojętny na tę rosnącą świadomość klientów i udostępnia im platformy, dzięki którym mogą samodzielnie i na bieżąco monitorować zużycie energii. Tego typu narzędzia pozwalają na natychmiastową reakcję w przypadku zaobserwowania odchyleń od normy i wyeliminowanie problemu.

***

Zarządzanie zakupami energii elektrycznej oraz gazu ziemnego niesie za sobą wiele wyzwań dla przedsiębiorstw, szczególnie gdy stanowią one duży udział w firmowych kosztach. Branża przemysłowa ramię w ramię z budownictwem jest największym odbiorcą energii (42% krajowego zużycia) w Polsce. Zoptymalizowanie jej zużycia może nie tylko zniwelować koszt opłaty mocowej, ale także obniżyć dotychczasowe rachunki za prąd.

* Dane Urzędu Regulacji Energetyki i z kampanii „Własny prąd ze słońca – Fotowoltaika dla firm”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Hitachi Energy i SP Energy Networks zwiększą przepływ energii odnawialnej Biuro prasowe
2024-05-09 | 18:00

Hitachi Energy i SP Energy Networks zwiększą przepływ energii odnawialnej

Firma Hitachi Energy zdobyła zamówienie od SP Energy Networks na zaprojektowanie i dostarczenie pierwszego w swoim rodzaju rozwiązania w zakresie jakości energii, aby
Energetyka Czas przyspieszenia transformacji sieci
2024-05-09 | 14:00

Czas przyspieszenia transformacji sieci

Krajowa gospodarka w drodze do innowacyjności i postępu nie obejdzie się bez nowoczesnej energetyki. O największych wyzwaniach czekających dystrybutorów energii elektrycznej i
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-05-08 | 15:09

GoldenPeaks Capital z najwyższą oceną jakości zrównoważonego rozwoju od Moody’s

Agencja ratingowa Moody’s przyznała najwyższą ocenę jakości zrównoważonego rozwoju (SQS1) zielonym obligacjom GoldenPeaks Capital Holding – jednego z najszybciej rozwijających się niezależnych producentów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.