Otovo ogłasza wyniki finansowe za IV kwartał 2023 r.
Dochód operacyjny norweskiej firmy Otovo w IV kwartale 2023 r. wzrósł o 14% do 20 mln euro (233 mln NOK). Natomiast marża brutto jest o 6% większa w porównaniu z rokiem 2022. Klienci firmy coraz częściej kupują instalacje wraz z magazynami energii. W Polsce co trzeci klient Otovo – oprócz paneli – kupuje też baterię.
Ciągły wzrost marży brutto w połączeniu z rozszerzaniem oferty magazynów energii podkreśla wartość, jaką Otovo dostarcza swoim klientom i potwierdza trafność przyjętej przez firmę ścieżki rozwoju. Firma z optymizmem przyjmuje sygnały poprawy siły nabywczej konsumentów i patrzy na krajobraz rynkowy, który prezentuje korzystne perspektywy na 2024 rok.
– Niepewność co do cen energii skłania do poszukiwania alternatywnych źródeł, a fotowoltaika staje się dobrym rozwiązaniem w zapewnianiu niezależności energetycznej. W Polsce cały czas notujemy wzrosty sprzedaży instalacji i spodziewamy się ich także w 2024 roku – powiedziała Paulina Ackermann, dyrektor generalna polskiego oddziału Otovo. – W tym roku coraz popularniejsze stają się także magazyny energii, które pozwalają gromadzić nadmiar energii wyprodukowanej przez panele i korzystać z niej w czasie, gdy promieni słonecznych jest mniej. Jeszcze rok temu, tylko 1 na 100 klientów decydował się na magazyn energii, więc jest to duży sukces. W porównaniu jednak do innych krajów, gdzie większość klientów decyduje się na magazyn energii, nasz wynik jest dość nisko w rankingu, np. we Włoszech 70% klientów kupuje magazyn energii, a w Niemczech nawet 88%.
Otovo podjęło decyzję o wzmocnieniu swojego modelu biznesowego i przeprowadziło w IV kwartale 2023 r. znaczącą redukcję kosztów ogólnych i administracyjnych w całej Grupie. Ich celem jest obniżenie kosztów operacyjnych z 7 do 8,7 mln euro rocznie (80-100 milionów NOK). Pomoże w tym utworzone w Madrycie Centrum Usług Wspólnych, w którym pracuje obecnie ¼ pracowników firmy.
– Oszczędności na kosztach operacyjnych przełożą się na niższe ceny instalacji, które oferujemy naszym klientom. Oznacza to, że dziesiątki tysięcy domów otrzyma zieloną energię od Otovo w nadchodzących latach – powiedział Andreas Thorsheim założyciel i dyrektor generalny Otovo. – Jesteśmy przekonani, że usprawnione procesy, zwinna organizacja i ciągła rozbudowa Centrum Usług Wspólnych w Madrycie pozycjonują nas jako lidera rynku pod względem kosztów w przeliczeniu na zainstalowaną jednostkę. Ta przewaga konkurencyjna pozwoli nam wzmocnić pozycję na rynku i wysokość zysków, gdy wzrosną wolumeny sprzedaży – dodał Thorsheim.
Poniżej wyniki finansowe Otovo za IV kwartał 2023 r. w liczbach. Prezentacja raportu dostępna jest po wciśnięciu przycisku WIĘCEJ INFORMACJI
- Przychody zgodne z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS) wzrosły o 14% do 20 mln Euro (233 mln NOK)
- Redukcja kosztów o 14-18%
- Marża brutto wygenerowana na poziomie 26%, co oznacza wzrost o 6% w porównaniu z rokiem ubiegłym
Otovo to najprostszy sposób na zakup fotowoltaiki na dachu lub na gruncie i magazynu energii dla domu. Firma zrzesza sieć setek lokalnych, wysokiej jakości i dokładnie sprawdzonych instalatorów energetycznych. Wykorzystuje autorską technologię do analizy potencjału każdego domu i precyzyjnie doradza w zakresie montażu fotowoltaiki, aby w kilka sekund przedstawić klientom ofertę.
Otovo założone zostało w Oslo w 2016 roku. Jest wiodącą firmą na rynku energii słonecznej w Europie. Sprzedała i zrealizowała tysiące projektów fotowoltaicznych na całym kontynencie. Jej zespół tworzą inżynierowie, programiści i konsultanci techniczni z całej Europy.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.