Otovo ogłasza wyniki finansowe za IV kwartał 2023 r.
Dochód operacyjny norweskiej firmy Otovo w IV kwartale 2023 r. wzrósł o 14% do 20 mln euro (233 mln NOK). Natomiast marża brutto jest o 6% większa w porównaniu z rokiem 2022. Klienci firmy coraz częściej kupują instalacje wraz z magazynami energii. W Polsce co trzeci klient Otovo – oprócz paneli – kupuje też baterię.
Ciągły wzrost marży brutto w połączeniu z rozszerzaniem oferty magazynów energii podkreśla wartość, jaką Otovo dostarcza swoim klientom i potwierdza trafność przyjętej przez firmę ścieżki rozwoju. Firma z optymizmem przyjmuje sygnały poprawy siły nabywczej konsumentów i patrzy na krajobraz rynkowy, który prezentuje korzystne perspektywy na 2024 rok.
– Niepewność co do cen energii skłania do poszukiwania alternatywnych źródeł, a fotowoltaika staje się dobrym rozwiązaniem w zapewnianiu niezależności energetycznej. W Polsce cały czas notujemy wzrosty sprzedaży instalacji i spodziewamy się ich także w 2024 roku – powiedziała Paulina Ackermann, dyrektor generalna polskiego oddziału Otovo. – W tym roku coraz popularniejsze stają się także magazyny energii, które pozwalają gromadzić nadmiar energii wyprodukowanej przez panele i korzystać z niej w czasie, gdy promieni słonecznych jest mniej. Jeszcze rok temu, tylko 1 na 100 klientów decydował się na magazyn energii, więc jest to duży sukces. W porównaniu jednak do innych krajów, gdzie większość klientów decyduje się na magazyn energii, nasz wynik jest dość nisko w rankingu, np. we Włoszech 70% klientów kupuje magazyn energii, a w Niemczech nawet 88%.
Otovo podjęło decyzję o wzmocnieniu swojego modelu biznesowego i przeprowadziło w IV kwartale 2023 r. znaczącą redukcję kosztów ogólnych i administracyjnych w całej Grupie. Ich celem jest obniżenie kosztów operacyjnych z 7 do 8,7 mln euro rocznie (80-100 milionów NOK). Pomoże w tym utworzone w Madrycie Centrum Usług Wspólnych, w którym pracuje obecnie ¼ pracowników firmy.
– Oszczędności na kosztach operacyjnych przełożą się na niższe ceny instalacji, które oferujemy naszym klientom. Oznacza to, że dziesiątki tysięcy domów otrzyma zieloną energię od Otovo w nadchodzących latach – powiedział Andreas Thorsheim założyciel i dyrektor generalny Otovo. – Jesteśmy przekonani, że usprawnione procesy, zwinna organizacja i ciągła rozbudowa Centrum Usług Wspólnych w Madrycie pozycjonują nas jako lidera rynku pod względem kosztów w przeliczeniu na zainstalowaną jednostkę. Ta przewaga konkurencyjna pozwoli nam wzmocnić pozycję na rynku i wysokość zysków, gdy wzrosną wolumeny sprzedaży – dodał Thorsheim.
Poniżej wyniki finansowe Otovo za IV kwartał 2023 r. w liczbach. Prezentacja raportu dostępna jest po wciśnięciu przycisku WIĘCEJ INFORMACJI
- Przychody zgodne z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS) wzrosły o 14% do 20 mln Euro (233 mln NOK)
- Redukcja kosztów o 14-18%
- Marża brutto wygenerowana na poziomie 26%, co oznacza wzrost o 6% w porównaniu z rokiem ubiegłym
Otovo to najprostszy sposób na zakup fotowoltaiki na dachu lub na gruncie i magazynu energii dla domu. Firma zrzesza sieć setek lokalnych, wysokiej jakości i dokładnie sprawdzonych instalatorów energetycznych. Wykorzystuje autorską technologię do analizy potencjału każdego domu i precyzyjnie doradza w zakresie montażu fotowoltaiki, aby w kilka sekund przedstawić klientom ofertę.
Otovo założone zostało w Oslo w 2016 roku. Jest wiodącą firmą na rynku energii słonecznej w Europie. Sprzedała i zrealizowała tysiące projektów fotowoltaicznych na całym kontynencie. Jej zespół tworzą inżynierowie, programiści i konsultanci techniczni z całej Europy.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.