OTOVO wchodzi na polski rynek. To pierwszy e-commerce z fotowoltaiką w Polsce
Fotowoltaika – przełom w oszczędzaniu energii i dbaniu o środowisko z każdym rokiem zdobywa coraz większą popularność, podobnie zresztą jak e-handel. Norweski startup OTOVO, który działając w modelu e-commerce, postawił sobie za cel objęcie pozycji lidera w sprzedaży paneli słonecznych w Polsce, właśnie rozpoczyna działalność w naszym kraju. Tym, co wyróżni firmę, jest… możliwość kupienia instalacji fotowoltaicznej przez internet.
Prawie 85% populacji w Polsce z dostępem do internetu robi zakupy w internecie, a ponad 11% od niedawna, co jest pokłosiem sytuacji związanej z COVID-19. Ten nietypowy dla nas czas postanowił wykorzystać w naszym kraju norweski startup z branży fotowoltaiki, Otovo. Bazują oni na modelu e-commerce, czyli każda zainteresowana panelami osoba ma okazję zainstalować system solarny na swoim dachu praktycznie całkowicie online. Wystarczy wejść na stronę www.otovo.pl, podać swój adres, z mapy satelitarnej wybrać swój dach, a wycena pojawi się w kilka sekund bez konieczności wizyty przedstawiciela handlowego w domu. Konsultant będzie natomiast dostępny dla klienta w każdym momencie, aby doradzić w kwestii wielkości instalacji czy dokumentów. Co więcej, przez internet można również podpisać umowę – dzięki czemu pierwszy kontakt na żywo z pracownikiem firmy odbywa się dopiero przy montażu instalacji.
Otovo – rewolucja w fotowoltaice
„Z moim poprzednim pracodawcą odwiedziłem fabrykę Tesla w Kalifornii, gdzie produkują samochody. W trakcie pobytu pierwszy raz zobaczyłem, jak wygląda linia produkcyjna samochodów elektrycznych i byłem pod prawdziwym wrażeniem tego, jak energia słoneczna napędza te cztery koła. Temat paneli, magazynów energii, technologia źródeł odnawialnych: pochłonęło mnie to całkowicie na prawie cały rok. I pewnego dnia dotarło do mnie, jakiego przełomu doświadczamy i wiedziałem jedno: trzeba wymyślić, jak dostarczyć tę fantastyczną technologię ludziom. Poczułem, że to coś dla mnie, dla kogoś, kto nie jest ekspertem w dziedzinie energii słonecznej, ale człowiekiem internetu. Większość ludzi zamawia online wiele rzeczy i że to właśnie tak chcę pomóc ludziom kupować panele słoneczne na ich dach.”
Tak historię powstania startupu opisuje Andreas Thorsheim, CEO Otovo. Do tej pory, czyli od 2016 roku, system dobrze się sprawdza. Obecnie firma działa już na 6 rynkach, w Norwegii, Szwecji, Francji, Hiszpanii, Polsce oraz we Włoszech. Swoje pierwsze kroki Otovo stawiało w trudnym dla energii słonecznej kraju, czyli Norwegii.
Kraj bez słońca przyszłością paneli
Według Andreasa to właśnie sukces w Norwegii był kamieniem milowym dla ich działalności. „Udało nam się w kraju, w którym jest mało słońca, energia jest bardzo tania, a siła robocza bardzo droga. Dlatego uwierzyliśmy, że uda nam się wszędzie. Efekt? W Norwegii obecnie mamy 50% udziału w rynku, w Szwecji pomiędzy 5-10%. We Francji na ten moment jesteśmy na poziomie 3%, ale wielkimi krokami zbliżamy się do 5%, który osiągniemy do końca roku. W Hiszpanii, gdzie weszliśmy najpóźniej, jest to ok 5-10% udziału w rynku, a w ciągu jednego roku zamontowaliśmy 1000 instalacji, co mówi samo za siebie.” – dodaje CEO.
Air BnB w branży fotowoltaiki
Otovo niekiedy porównywane jest do Ubera – zamawiasz online kompleksową instalację paneli słonecznych wraz z montażem, nie musisz spotykać się ze sprzedawcą aż do samego momentu dnia instalacji, a usługę dostajesz w konkurencyjnej cenie. Jednak w przeciwieństwie do Ubera, marka stawia na jakość – najlepsze falowniki, najlepsze ekipy instalatorskie z doświadczeniem, dbanie o obsługę klienta i jego wsparcie w kwestiach związanych z umową, dokumentami, także wsparcie posprzedażowe. Firma kontroluje produkcję energii zdalnie przez system, który także dostępny jest w formie aplikacji dla klienta. Dlatego, jak mówi Paulina Ackermann, dyrektor generalna Otovo w Polsce, „Uber stawia wyłącznie na dostarczenie usługi, my dostarczamy najwyższej jakości usługę z dbałością o klienta wraz z kompleksowym wsparciem już po zainstalowaniu paneli, dlatego wolimy porównywać się do Air BnB”.
Pod parasolem Otovo
Startup działa w systemie parasola – w danym obszarze zrzesza lokalnych i najlepszych instalatorów, którzy zajmują się zakupem materiałów oraz montażem, a Otovo przejmuje wszystkie dotychczasowe formalności, z którymi mieli się zmagać. Podpisywanie umowy, kontakt z klientem, pomoc w dokumentach dotyczących m.in. dofinansowań paneli z programów jak „Mój Prąd” nie jest dłużej problemem instalatora. A klient? Załatwia wszystkie formalności online, bezpiecznie i bezstresowo. Pierwsze spotkanie osobiście z przedstawicielem firmy następuje w dniu montażu, więc w czasie pandemii jest to wyjątkowo komfortowe rozwiązanie, które także pomaga dbać o zdrowie. To także główna różnica w porównaniu z tradycyjnymi firmami zajmującymi się instalacją fotowoltaiczną – nie jest potrzebna wizyta przedstawiciela w domu. Informacje, które zbiera on w trakcie wizyty, jesteśmy w stanie przygotować na podstawie zdjęć satelitarnych i ewentualnych fotografii nadesłanym do nas przez klienta. Handlowcy nie są instalatorami, dlatego nie będą w stanie ocenić możliwości technicznych na miejscu. Wystarczy, że na stronie podamy wymiary, pokrycie dachu, orientacyjny kąt nachylenia, a wycenę dostaniemy w kilka sekund. Klient sam decyduje, czy oferta mu odpowiada, czy woli się wstrzymać. Dodatkowo Otovo zapewnia bardzo korzystne gwarancje na panele, falowniki, a także na montaż instalacji.
Cel na następne lata – podbić Europę
Załoga Otovo postawiła sobie konkretny cel na najbliższe lata – dostarczyć instalacje fotowoltaiczne do jak największej liczby domów w Polsce, ale też w Europie. Na globalnym rynku fotowoltaiki nie funkcjonuje żadna firma, która ma wśród swoich klientów osoby z całej Europy. I taki właśnie jest ich zamiar – stać się najlepszym i największym dostarczycielem fotowoltaiki w Europie, a potem na świecie. Szybkie wyceny, zaawansowana technologia, najlepsza obsługa i bezpieczeństwo każdego klienta to priorytety Otovo. A do tego wszystkiego wystarczy tylko kilka kliknięć.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.