Społeczna odpowiedzialność biznesu w EPEC
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej od lat stosuje w praktyce społeczną odpowiedzialność biznesu. W roku 2024 EPEC w swoje działania chce jeszcze aktywniej zaprosić elblążan, a finansowanie akcji i projektów z zakresu CSR pokryje z zysków z realizacji usług pozataryfowych oraz ze zbiórek pracowniczych.
Elbląska spółka jest aktywnym członkiem społecznej lokalności, a dobre, partnerskie relacje z interesariuszami są jedną z podstaw funkcjonowania przedsiębiorstwa. W roku 2024 EPEC chce iść o krok dalej. W planach jest aktywniejsze włączenie lokalnej społeczności w działania.
– Pod koniec roku 2023 zrealizowaliśmy dwa projekty CSR z zakresu ekologii, do których zaprosiliśmy mieszkańców. Były to lekcje w szkołach podstawowych oraz ekologiczne warsztaty. Obie propozycje spotkały się z dużym zainteresowaniem. Łącznie w naszych działaniach wzięło udział prawie 450 osób. – mówi Paulina Bartoszewska, dyrektor ds. finansowych EPEC.
Plany na ten rok uwzględniają nie tylko projekty ekologiczne, ale także prospołeczne. Co ważne, finansowanie tych projektów będzie całkowicie pokryte z pozataryfowych źródeł finansowych, czyli z zysku z tzw. usług odpłatnych czy wynajmu nieruchomości EPEC.
– Zależy nam na rzeczywistym odpowiadaniu na potrzeby mieszkańców. Rozważmy kilka wariantów, w których zaprosimy mieszkańców do wspólnego działania. Więcej szczegółów podamy już niebawem – dodaje Paulina Bartoszewska. – Finansowanie tych działań pokryjemy z zysków z realizacji usług pozataryfowych. Nasi pracownicy bardzo chętnie angażują się również w różnego rodzaju zbiórki charytatywne, zarówno finansowe, jak i rzeczowe. Przeprowadzamy je wspólnie z podmiotami, z którymi współpracujemy.
W portfolio elbląskiej spółki jest szereg usług okołociepłowniczych (pozataryfowych). To usługi związane z infrastrukturą ciepłowniczą budynków mieszkalnych, obiektów przemysłowych oraz budynków użyteczności publicznej w zakresie inwestycji, remontów, konserwacji oraz bieżącej eksploatacji. W ich zakres wchodzą m.in. prace z węzłami cieplnymi (np. montaż, konserwacja) czy instalacją wewnętrzną centralnego ogrzewania. EPEC planuje rozszerzyć swoją ofertę o nowe usługi, między innymi powiązane z odnawialnymi źródłami energii.
CSR w EPEC
Działania z zakresu CSR elbląskie przedsiębiorstwo realizuje poprzez codzienne czynności, które na stałe są wpisane w rdzeń spółki. To m.in. zarządzanie organizacją z uwzględnieniem norm i zasad mających wpływ na sposób realizacji celów strategii spółki, budowanie trwałych relacji z klientami, opartych na uczciwych praktykach, transparentności i otwartości oraz zwiększanie dostępności świadczonych usług.
Spółka stale dąży do poprawy efektywności energetycznej. Istotne jest również dbanie o kwestie środowiskowe poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz troska o racjonalne wykorzystanie zasobów. Te działania realizowane są przez modernizację sieci ciepłowniczej, wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii oraz rozbudowę floty w auta o napędzie eklektycznym.
EPEC wspiera lokalną społeczność Elbląga, m.in. poprzez budowanie partnerstw społecznych, wspieranie działań charytatywnych, realizację programów proekologicznych skierowanych do mieszkańców. Spółka od lat angażuje się w lokalne inicjatywny, np. zbiórki na rzecz Hospicjum Elbląskiego, elbląskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt, a także współpracuje z Regionalnym Centrum Wolontariatu w Elblągu oraz ze Stowarzyszeniem Fabryka Dobra.
Ważnym elementem społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa są pracownicy. EPEC prowadzi działania mające na celu tworzenie przyjaznego i bezpiecznego miejsca pracy oraz dba o wysokie standardy zatrudnienia i onboardingu.
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, znana pod skrótem CSR (od angielskiego zwrotu Corporate Social Responsibility), to strategia, w której firmy biorą odpowiedzialność za wpływ swoich działań na społeczeństwo i środowisko. Działania w zakresie CSR uwzględniają interes społeczny, aspekty środowiskowe. To również dbanie o dobre relacje z pracownikami i interesariuszami.
Wyróżnia się 7 głównych obszarów CSR. Są to: ład organizacyjny, prawa człowieka, stosunki pracy, środowisko, sprawiedliwe praktyki rynkowe, relacje z konsumentami, zaangażowanie społeczne.
O EPEC
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej odpowiada za dystrybucję ciepła i ciepłej wody do blisko 2 tys. odbiorców w Elblągu. Dysponuje siecią o łącznej długości prawie 200 km, zasilającą 2024 węzły cieplnych. Ponad połowa sieci jest w technologii preizolowanej. Wszystkie węzły ciepłownicze są wyposażone w układy regulacji automatycznej, firma wdrożyła także system zdalnego odczytu liczników ciepła.
W ciągu ostatnich 8 lat przedsiębiorstwo zainwestowało ponad 109 mln zł w modernizację i rozwój sieci, pozyskując na ten cel 20,5 mln złotych ze środków unijnych.
EPEC jest właścicielem ciepłowni węglowej „Dojazdowa” o mocy 40 MW, co pozwala na pokrycie ok. 20-25 proc. zapotrzebowania na energię cieplną.
Przedsiębiorstwo zatrudnia 173 pracowników.
![Krok milowy w budowie biogazowni E.ON Polska Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1782179751,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Krok milowy w budowie biogazowni E.ON Polska
![Walka z metanem – czy polski rynek gazu może spać spokojnie?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_969252493,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Walka z metanem – czy polski rynek gazu może spać spokojnie?
![Trina Storage podejmuje współpracę z Obton, by dostarczyć pierwsze kontenery mag](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1310673327,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trina Storage podejmuje współpracę z Obton, by dostarczyć pierwsze kontenery mag
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.