Komunikaty PR

Umowy PPA - jak poradzić sobie z nieoczywistymi sytuacjami

2023-12-21  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Alina Geniusz-Siuchnińska
Inntu

ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

Energetyka: Umowy PPA - jak poradzić sobie z nieoczywistymi sytuacjami

Niedopasowanie terminów, niesatysfakcjonująca cena, rozproszone punkty poboru energii, kłopot z zamontowaniem własnejinstalacji OZE – to tylko część problemów, z którymi stykają się firmy, którym zależy na przejściu na zieloną energię. Nie oznacza to jednak, że są to bariery nie do przezwyciężenia.

Umowy PPA (Power Purchased Agreement), które w odchodzącym roku  nareszcie znalazły swoje miejsce w Prawie Energetycznym mają wiele zalet. Gwarantują one dostawy zielonej energii bezpośrednio od wytwórcy do odbiorcy. Dają też pewność stabilnej ceny przez dłuższy okres – nawet 10 lat. Dla kupującego oznacza to stabilność cenową oraz stałe dostawy energii, a dla sprzedającego jest to długoterminowe zabezpieczenie odbioru, a co za tym idzie – stały przychód. Banki chętniej udzielają kredytów dostawcom z podpisanymi umowami PPA, gdyż jest to ich zabezpieczenie finansowe.

Co nie mniej ważne PPA są też coraz bardziej niezbędne w transformacji energetycznej – przejściu przedsiębiorstw z zasilania energią z paliw kopalnych na proekologiczne odnawialne źródła energii. Mają wiele przewag nad aukcjami OZE i będą pomocne przy raportowaniu niefinansowym zgodnym z ESG, do którego zobowiązanych będzie coraz więcej spółek.

Warto pamiętać, że cały proces zawierania PPA – od analizy, przez znalezienie partnera, negocjacje i podpisanie umowy, po sprawy techniczne – może zająć od 3 do 6 miesięcy, a czasem i dłużej. Długość tego procesu w dużej mierze zależy także od tego, ile zgód korporacyjnych trzeba będzie uzyskać, liczby analiz do przygotowania i uzgodnień warunków kontraktu.

- Czasami dopięcie umowy to wyzwanie. Nie oznacza to jednak, że nie da się wybrnąć ze skomplikowanej sytuacji. Jeśli jest wola stron do osiągnięcia celu, zawsze jest jakiś sposób. Zdarzały nam się sytuacje, gdy nawet jeśli było to trudne, udawało nam się go znaleźć – mówi Zbigniew Kinal, prezes OZEOS.

Gdy trudno zgrać się w czasie

Możliwe, że najczęściej spotykanym problemem jest niedopasowanie terminów możliwej dostawy energii z OZE i jej odbioru. Gdy do tego dochodzi jeszcze niesatysfakcjonująca cena pojawia się sytuacja, w której warto skorzystać z profesjonalnej analizy i doradztwa.

- Zgłosiła się do nas fabryka produkująca stolarkę okienną, szukająca ekologicznej energii prosto od producenta OZE – opowiada Kinal. - Problem polegał na tym, że farma fotowoltaiczna, której szukaliśmy odbiorcy, ruszała kilka miesięcy wcześniej, niż potencjalny klient potrzebował energii – podkreśla. Jedyna oferta jaką fabryka otrzymała była zbyt niska i wiązała ją z klientem na trzy lata. -  Pozyskaliśmy bardzo dobre warunki kontraktu na odsprzedaż energii w okresie rozruchowym – mówi Kinal. Umowa została podpisana i od 1 stycznia 2024 r. prąd z OZE płynie do fabryki. OZEOS doprowadził do zawarcia umowy, gdy ograniczenia czasowe utrudniały porozumienie.

Gdy problem jest bardzo skomplikowany

Zdarzają się też sytuacje, gdy sam profil energetyczny firmy jest wyjątkowo różnorodny, a spółce zależy ma tym, by całkowicie przejść na zieloną energię. W końcu odnosi z tego powodu nie tylko korzyści wizerunkowe, ale też ułatwia jej to coraz częściej relacje z kontrahentami.

- Zgłosił się do nas Klient o skomplikowanej charakterystyce sieci sprzedaży, posiadający kilkadziesiąt punktów poboru energii. Rozliczały je trzy różne podmioty. A firmie zależało, by zakontraktować całą niezbędną energię z OZE i to u jednego dostawcy w ramach jednej umowy PPA – mówi Grzegorz Szuder z OZEOS. - Musieliśmy „uszyć” ofertę pod to jedno konkretne rozwiązanie. I udało się – dodaje.

Ostatecznie klient zawarł dwie umowy PPA, ale tylko jedną z fizyczną dostawą energii z jednego źródła. Druga umowa objęła te punkty odbioru energii, gdzie nie było możliwość zawarcia umowy bezpośrednio ze sprzedawcą OZE, gdyż rozliczenie następowało z właścicielem biurowca czy galerii handlowej. I tu podpisany został różnicowy kontrakt vPPA (Virtual Power Purchase Agreement), w którym fizyczna dostawa energii elektrycznej do klienta nie jest wymagana. Oczywiście wszystko odbyło się po dokładnej analizie wszystkich elementów wpływających na profil energetyczny spółki.

Gdy nie można skorzystać z tego, co się ma

Co jednak, gdy firma produkcyjna zainwestowała we własne źródło energii, a ma kłopot z jej wykorzystaniem? I taki problem da się rozwiązać np. poprzez inteligentne zbilansowanie umów. - Zgłosiła się do nas spółka z branży mięsnej, która miała biogazownię. Kłopot w tym, że była ona zbyt daleko od jej zakładów. Firmie zależało też na całkowitym przejściu na niskoemisyjne źródło energii – podkreśla Krzysztof Komosa z OZEOS. Wyprodukowana przez biogazownię energia była sprzedawana do jednego z dużych koncernów energetycznych po cenie niższej od ceny zakupu energii przez klienta, którą pobierał z sieci.

- Skorzystaliśmy tu z naszej platformy analitycznej. Wzięliśmy pod uwagę szczegółowy profil zużycia energii firmy i profil produkcji biogazowni, a platforma dobrała dodatkowe źródło OZE, tak aby poziom pokrycia zapotrzebowania fabryk przez zieloną energię był jak największy – tłumaczy Komosa.

W wyniku analizy specjaliści z OZEOS dobrali źródła, które zaspokajają zapotrzebowanie klienta na 7GWh, co stanowi 83% całości zużycia. Niedobór energii elektrycznej (1,4 GWh) zostaje zakupiony na rynku dnia następnego SPOT, a nadwyżka (2,8 GWh) sprzedana po cenach giełdowych.

Niedopasowanie terminów, niesatysfakcjonująca cena, rozproszone punkty mocy, kłopot z wykorzystaniem własnej energii z OZE – to tylko część problemów, z którymi stykają się firmy, którym zależy na przejściu na zieloną energię. - Nie oznacza to jednak, że są to bariery nie do przezwyciężenia. Z większości tego typu pułapek da się wyjść. Aby jednak to zrobić niezbędne jest zwykle profesjonalne doradztwo strategiczne. A OZEOS takie oferuje – mówi Zbigniew Kinal.

 

Case studies opisanych sytuacji znajdują się tu:

https://ozeos.pl/case-study-jak-dopiac-umowe-z-ograniczeniami-po-obu-stronach/

https://ozeos.pl/skomplikowany-charakter-odbioru-case-study/

https://ozeos.pl/oze-szczednosci/

 

O OZEOS

OZEOS zajmuje się kontraktowaniem zielonej energii w ramach umów PPA. Firma pomaga obniżyć koszty działania fabryk, firm usługowych, innych przedsiębiorstw zużywających rocznie więcej niż 1000 MWh.

OZEOS opracował platformę technologiczną, która pozwala na najlepsze dopasowanie producentów OZE i odbiorców zielonej energii. Wśród usług świadczonych przez OZEOS jest także budowanie strategii zaopatrzenia firm w zieloną energię, audyty dopasowania taryf czy wsparcie firm w zakupach energii. 

Zarząd OZEOS

Firma OZEOS powstała w 2021 roku. Zarządzają nią: Zbigniew Kinal i Krzysztof Komosa – doświadczeni menadżerowie z branż energetyki oraz finansów.

Inwestor

Finansowania na budowę i rozwój platformy online OZEOS udzielił inwestor branżowy na rynku energetyki - spółka DC24 Alternatywna Spółka Inwestycyjna.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-04-29 | 01:00

Standardy odpowiedzialnego biznesu - Grupa Tubądzin

Publikowany corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raport „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki” to nie tylko przegląd inicjatyw CSR i zrównoważonego rozwoju, lecz również swoisty barometr
Energetyka Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
2024-04-19 | 09:00

Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero

Endress+Hauser, światowy lider w dziedzinie rozwiązań pomiarowych dla przemysłu, weźmie udział w prestiżowym wydarzeniu H2POLAND & NetZero Forum w Poznaniu. W trakcie imprezy
Energetyka Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
2024-04-19 | 01:00

Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska

Zmiany w polskiej spółce z Grupy Axpo. Od kwietnia do zarządu Axpo Polska dołączył Mateusz Marczewski, dyrektor ds. klientów instytucjonalnych w Europie Zachodniej i Wschodniej.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.