Wyprodukowany w Polsce prototyp modułu reaktora jądrowego stanie w Warszawie
Last Energy Polska: Kolejny krok w polskiej ewolucji energetycznej dzieje się na naszych oczach. Niepowtarzalna okazja, by zobaczyć wyprodukowany w Polsce prototyp modułu wyspy jądrowej PWR-20 podczas PAIH Forum Biznesu 2023 w Warszawie.
Last Energy, amerykański deweloper mikro elektrowni jądrowych, finansowany m.in. przez Łukasza Noska, wcześniejszych założycieli PayPal i obecnych inwestorów SpaceX i Tesla Elona Muska, zaprezentuje demonstrator technologii reaktora jądrowego na PAIH Forum Biznesu 2023, które odbędzie się 4 i 5 października na PGE Narodowym w Warszawie. W wydarzeniu weźmie udział międzynarodowa delegacja Last Energy, w tym założyciel i CEO - Bret Kugelmass oraz prezes Last Energy Polska - Damian Jamroz. Oprócz prezentacji prototypu, wezmą udział w panelu „Transformacja energetyczna: szansa na wzrost konkurencyjności MŚP”, wraz z przedstawicielami partnera produkcyjnego Energoinstal S.A., a także Katowickiej i Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Polska transformacja energetyczna nie potrzebuje rewolucji, a ewolucji. Wyprodukowanie pierwszego modułowego reaktora SMR to krok ewolucyjny dla energetyki przemysłowej w Polsce, jakiego jeszcze nie widzieliśmy, powiedział Damian Jamroz, CEO Last Energy Polska, podczas IX Kongresu energetycznego DISE we Wrocławiu. I nie są to słowa na wyrost – to pierwszy w Polsce pokaz modułu reaktora jądrowego, będącego częścią technologii, która już niebawem ma znaleźć komercyjne zastosowanie w naszym kraju, a także w innych krajach Europy, w tym Wielkiej Brytanii i Rumunii.
Mierzący 14 metrów wysokości moduł został wyprodukowany w partnerstwie z katowicką spółką Energoinstal. To część w pełni modułowego projektu elektrowni, która może zapewnić czystą, zieloną energię przy minimalnej powierzchni i właściwie w dowolnej lokalizacji. Zastosowanie SMR (z ang. małe modułowe reaktory) na szeroką skalę ma szansę odmienić polski przemysł i na zawsze zmienić krajobraz energetyczny.
W energetyce zawodowej praktycznie każdy projekt jest prototypowy, a proces produkcji za każdym razem inny. Razem z Last Energy wykonaliśmy produkt, a nie projekt. Dzięki tej współpracy, realizujemy nasze marzenie o seryjnej produkcji w technologiach jądrowych, mówi Michał Więcek, Prezes Zarządu Energoinstal S.A.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, wystarczy zarejestrować się na stronie: paihforumbiznesu.gov.pl
***
Last Energy to amerykańska firma zajmująca się kompleksowym świadczeniem usług w zakresie mikromodułowych projektów energetyki jądrowej. Polski rynek znalazł się w centrum jej działalności – Last Energy Polska współpracuje z czterema partnerami przemysłowymi, których obecne zapotrzebowanie energetyczne szacuje się na 20 jednostek elektrowni PWR-20. Last Energy zawarło porozumienie z m.in. Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną, Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną i Legnicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.