Zmiana sprzedawcy energii – fakty i mity
Na zmianę sprzedawcy energii decyduje się niewielki odsetek odbiorców - miesiące lipiec i sierpień były pod tym względem najgorsze od dekady. Eksperci przewidują, że wraz z początkiem sezonu grzewczego ten trend się odwróci. Co powstrzymuje Polaków przed szukaniem alternatyw i czy obawy są zasadne?
Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że choć początek roku zapowiadał większy ruch klientów na rynku energii, to pandemia skutecznie go wyhamowała. Wyniki dotyczące zmian sprzedawcy prądu z lipca i sierpnia są najsłabsze od 10 lat, na co wpłynął m.in. znacznie niższy popyt na energię w przedsiębiorstwach.
- Spodziewamy się jednak, że wraz z odmrożeniem gospodarki i początkiem sezonu grzewczego klienci zaczną szukać alternatyw. Koszt prądu w firmach często pochłania sporą część budżetu, który przez pandemię w wielu przypadkach jest mocno nadwyrężony. Zmiana sprzedawcy energii może oznaczać oszczędności rzędu nawet kilkuset zł miesięcznie, jednak z rozmów z potencjalnymi klientami wynika, że nadal panuje wiele mitów, które zniechęcają do szukania korzystniejszych opcji – mówi Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.
Poniżej 4 obawy, które najczęściej pojawiają się w rozmowach na temat zmiany sprzedawcy energii
Eksperci Axpo Polska sprawdzili, czy te wątpliwości są zasadne.
1. Przez jakiś czas firma pozostanie bez prądu
Zmiana sprzedawcy energii nie wiąże się z przerwami w dostawie prądu. Proces zmiany sprzedawcy energii trwa około miesiąca. W niektórych przypadkach, w zależności od firmy i okresu wypowiedzenia, może się wydłużyć, stąd obawy klientów, że w tym czasie nastąpi odcięcie dostępu do prądu. Nie jest to jednak prawdą, zmiana sprzedawcy energii jest płynna i nie ma możliwości, żeby dostawa prądu została przerwana. Gwarantuje to zapis, zgodnie z którym umowa z nowym sprzedawcą nie wejdzie w życie do czasu rozwiązania umowy z poprzednim sprzedawcą.
2. Obniży się jakość obsługi przez dystrybutora
Jakość obsługi nie ulega pogorszeniu po zmianie sprzedawcy. Istnieje różnica pomiędzy sprzedawcą energii a dystrybutorem. Zmienić można tylko tego pierwszego, spółki dystrybucyjne są naturalnym monopolistą na danym terenie, dlatego po zmianie sprzedawcy klient pozostaje u tego samego dystrybutora. Wszelkie awarie lub problemy związane z dostawą energii należy kierować właśnie do niego. Rodzi to obawy, że po zmianie sprzedawcy, poziom obsługi klienta spadnie.
- Nie zdarzają się takie sytuacje, by ze względu na zmianę sprzedawcy energii spadła jakość obsługi przez dystrybutora. Podpisana umowa dystrybucyjna zobowiązuje go do usuwania usterek i świadczenia innych usług w określonym terminie. Pamiętajmy, że nad bezpieczeństwem klienta zawsze czuwają instytucje państwowe, w tym Urząd Regulacji Energetyki, które nie dopuszczają do tego typu procederów – tłumaczy Katarzyna Bienias.
3. Oszczędzę niewiele, więc nie chce mi się niczego zmieniać
Ostatni rok pokazał, że oszczędności w przedsiębiorstwach mogą sięgać nawet 1/5. Jednym z głównych czynników zniechęcających klientów do zmiany sprzedawcy energii jest brak wiary w to, że rachunki rzeczywiście będą niższe. Jednak podobnie jak w przypadku zmiany operatora telefonu, wzmacnia się pozycja klienta w negocjacjach. Przedstawiając potencjalnemu sprzedawcy dotychczasowe rachunki za energię, odbiorca ma szansę uzyskać dużo korzystniejsze warunki. Warto także sprawdzić, którzy sprzedawcy kupują energię bezpośrednio na Towarowej Giełdzie Energii.
– Dzięki wahaniom cen na TGE w pierwszej połowie 2020 r. mogliśmy zaproponować klientom o ok. 20% niższe ceny niż te, które były kontraktowane w ubiegłym roku. Firmy, które zdecydowały się w tym czasie na zamianę sprzedawcy energii, miały szansę zabezpieczyć ją po najniższej od 2 lat cenie. Jest to realna korzyść, która wynika ze zmiany sprzedawcy energii. Niektóre firmy, tak jak nasza, nie pobierają także dodatkowych opłat z tytułu obsługi całego procesu – od wypowiedzenia umowy u dotychczasowego sprzedawcy po przygotowanie oferty i podpisanie umowy z nowym – dodaje Katarzyna Bienias z Axpo Polska.
4. Nie mam czasu na spotkania z doradcami
Cały proces można załatwić przez internet. Zmiana sprzedawcy energii jest teraz łatwiejsza niż kiedykolwiek. Paradoksalnie pomogła w tym pandemia, która wymusiła i przyspieszyła cyfryzację w wielu firmach. Dotyczy to także spółek obrotu energią, które chcąc zadbać o bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i swoich pracowników, przeniosły część swojej działalności do internetu. Zmiany sprzedawcy energii można teraz dokonać online, przez uzupełnienie formularza, co jest szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców, którzy zwykle nie mają czasu na osobiste spotkania. Doradca dobierze i przedstawi odpowiednią opcję, a do podpisania umowy wystarczy podpis elektroniczny.
Wszystkie najczęściej pojawiające się wątpliwości powstrzymujące klientów przed zmianą sprzedawcy energii, zdaniem ekspertów, nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Rozpoczynający się właśnie sezon jesienno-zimowy, który wiąże się z większym zużyciem energii, może skłaniać do analizy dotychczasowych wydatków na prąd. Zanim odrzucimy pomysł zmiany sprzedawcy energii, warto poszukać rzetelnych informacji na temat płynących z tego korzyści.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.