Komunikaty PR

Zmiana sprzedawcy energii – fakty i mity

2020-09-30  |  01:00
Biuro prasowe

Na zmianę sprzedawcy energii decyduje się niewielki odsetek odbiorców - miesiące lipiec i sierpień były pod tym względem najgorsze od dekady. Eksperci przewidują, że wraz z początkiem sezonu grzewczego ten trend się odwróci. Co powstrzymuje Polaków przed szukaniem alternatyw i czy obawy są zasadne?

Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że choć początek roku zapowiadał większy ruch klientów na rynku energii, to pandemia skutecznie go wyhamowała. Wyniki dotyczące zmian sprzedawcy prądu z lipca i sierpnia są najsłabsze od 10 lat, na co wpłynął m.in. znacznie niższy popyt na energię w przedsiębiorstwach.

- Spodziewamy się jednak, że wraz z odmrożeniem gospodarki i początkiem sezonu grzewczego klienci zaczną szukać alternatyw. Koszt prądu w firmach często pochłania sporą część budżetu, który przez pandemię w wielu przypadkach jest mocno nadwyrężony. Zmiana sprzedawcy energii może oznaczać oszczędności rzędu nawet kilkuset zł miesięcznie, jednak z rozmów z potencjalnymi klientami wynika, że nadal panuje wiele mitów, które zniechęcają do szukania korzystniejszych opcji – mówi Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.

Poniżej 4 obawy, które najczęściej pojawiają się w rozmowach na temat zmiany sprzedawcy energii

Eksperci Axpo Polska sprawdzili, czy te wątpliwości są zasadne.

1. Przez jakiś czas firma pozostanie bez prądu
Zmiana sprzedawcy energii nie wiąże się z przerwami w dostawie prądu. Proces zmiany sprzedawcy energii trwa około miesiąca. W niektórych przypadkach, w zależności od firmy i okresu wypowiedzenia, może się wydłużyć, stąd obawy klientów, że w tym czasie nastąpi odcięcie dostępu do prądu. Nie jest to jednak prawdą, zmiana sprzedawcy energii jest płynna i nie ma możliwości, żeby dostawa prądu została przerwana. Gwarantuje to zapis, zgodnie z którym umowa z nowym sprzedawcą nie wejdzie w życie do czasu rozwiązania umowy z poprzednim sprzedawcą.

2. Obniży się jakość obsługi przez dystrybutora
Jakość obsługi nie ulega pogorszeniu po zmianie sprzedawcy. Istnieje różnica pomiędzy sprzedawcą energii a dystrybutorem. Zmienić można tylko tego pierwszego, spółki dystrybucyjne są naturalnym monopolistą na danym terenie, dlatego po zmianie sprzedawcy klient pozostaje u tego samego dystrybutora. Wszelkie awarie lub problemy związane z dostawą energii należy kierować właśnie do niego. Rodzi to obawy, że po zmianie sprzedawcy, poziom obsługi klienta spadnie.

- Nie zdarzają się takie sytuacje, by ze względu na zmianę sprzedawcy energii spadła jakość obsługi przez dystrybutora. Podpisana umowa dystrybucyjna zobowiązuje go do usuwania usterek i świadczenia innych usług w określonym terminie. Pamiętajmy, że nad bezpieczeństwem klienta zawsze czuwają instytucje państwowe, w tym Urząd Regulacji Energetyki, które nie dopuszczają do tego typu procederów – tłumaczy Katarzyna Bienias.

3. Oszczędzę niewiele, więc nie chce mi się niczego zmieniać
Ostatni rok pokazał, że oszczędności w przedsiębiorstwach mogą sięgać nawet 1/5. Jednym z głównych czynników zniechęcających klientów do zmiany sprzedawcy energii jest brak wiary w to, że rachunki rzeczywiście będą niższe. Jednak podobnie jak w przypadku zmiany operatora telefonu, wzmacnia się pozycja klienta w negocjacjach. Przedstawiając potencjalnemu sprzedawcy dotychczasowe rachunki za energię, odbiorca ma szansę uzyskać dużo korzystniejsze warunki. Warto także sprawdzić, którzy sprzedawcy kupują energię bezpośrednio na Towarowej Giełdzie Energii.

Dzięki wahaniom cen na TGE w pierwszej połowie 2020 r. mogliśmy zaproponować klientom o ok. 20% niższe ceny niż te, które były kontraktowane w ubiegłym roku. Firmy, które zdecydowały się w tym czasie na zamianę sprzedawcy energii, miały szansę zabezpieczyć ją po najniższej od 2 lat cenie. Jest to realna korzyść, która wynika ze zmiany sprzedawcy energii. Niektóre firmy, tak jak nasza, nie pobierają także dodatkowych opłat z tytułu obsługi całego procesu – od wypowiedzenia umowy u dotychczasowego sprzedawcy po przygotowanie oferty i podpisanie umowy z nowym – dodaje Katarzyna Bienias z Axpo Polska.

4. Nie mam czasu na spotkania z doradcami
Cały proces można załatwić przez internet. Zmiana sprzedawcy energii jest teraz łatwiejsza niż kiedykolwiek. Paradoksalnie pomogła w tym pandemia, która wymusiła i przyspieszyła cyfryzację w wielu firmach. Dotyczy to także spółek obrotu energią, które chcąc zadbać o bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i swoich pracowników, przeniosły część swojej działalności do internetu. Zmiany sprzedawcy energii można teraz dokonać online, przez uzupełnienie formularza, co jest szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców, którzy zwykle nie mają czasu na osobiste spotkania. Doradca dobierze i przedstawi odpowiednią opcję, a do podpisania umowy wystarczy podpis elektroniczny.

Wszystkie najczęściej pojawiające się wątpliwości powstrzymujące klientów przed zmianą sprzedawcy energii, zdaniem ekspertów, nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Rozpoczynający się właśnie sezon jesienno-zimowy, który wiąże się z większym zużyciem energii, może skłaniać do analizy dotychczasowych wydatków na prąd. Zanim odrzucimy pomysł zmiany sprzedawcy energii, warto poszukać rzetelnych informacji na temat płynących z tego korzyści.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku Biuro prasowe
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie
Energetyka Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
2024-12-19 | 04:00

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.

Holding specjalizujący się w innowacyjnych rozwiązaniach na rynku OZE - Eco Run (dawn. Supreme Global) uzyskał blisko 3,3 mln zł brutto przychodów ze sprzedaży komponentów OZE
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-12-19 | 01:00

Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł

18 grudnia br. Zeneris Projekty, spółka notowana na rynku NewConnect i dostawca kompleksowych rozwiązań w obszarze fotowoltaiki oraz hydrotechniki, podpisała dwie istotne umowy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Kontrakty opiewające łącznie na blisko 1,3 mln zł obejmują opracowanie dokumentacji projektowej. Ich realizacja to kolejny krok do zwiększenia przez spółkę skali pozyskiwania projektów hydrotechnicznych i wykorzystania potencjału tkwiącego w ogłoszonym przez NFOŚiGW programie dofinansowania małej i średniej retencji wody z budżetem 7 mld zł. Pierwsza z zawartych umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy wałów przeciwpowodziowych rzeki Szkarpawy. Z jej tytułu spółka otrzyma wynagrodzenie ryczałtowe sięgające do ponad 0,85 mln zł brutto. Druga natomiast dotyczy opracowania dokumentacji projektowej dla zbiornika wodnego na Potoku Dębica w Elblągu i obejmuje wynagrodzenie ryczałtowe wynoszące łącznie niemal 0,42 mln zł brutto. - Zawarcie kolejnych umów z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie to dla nas dowód zaufania dla wiedzy i wieloletniego doświadczenia specjalistów z zespołu Zeneris Projekty. Cieszymy się, z możliwości  dalszego rozszerzania długoterminowej współpracy z tak ważnym partnerem w perspektywicznym obszarze hydrotechniki, w którym dostrzegamy rosnący potencjał biznesowy. Jestem przekonany, że realizacja tych projektów pozwoli nam w jeszcze większym stopniu wzmocnić naszą pozycję na rynku i długoterminowo budować większą wartość dla naszych Akcjonariuszy – mówi Mariusz Kostrzewa, Prezes Zeneris Projekty. Spółka przystąpiła już do realizacji nowych projektów. Jednocześnie kontynuuje realizację wcześniejszych istotnych kontraktów zawartych z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Tylko w okresie od lipca do listopada 2022 r. Zeneris Projekty S.A. zawarła z tym kontrahentem umowy, których łączna wartość przekroczyła 10 mln zł. Dotyczyły one m.in. zwiększenia zdolności retencyjnej zlewni rzek na terenie Zarządu Zlewni w Sokołowie Podlaskim, wykonania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych na terenie Zarządu Zlewni w Kaliszu oraz wykonania dokumentacji dla jednego z największych w Polsce projektów wałowych, czyli odbudowy prawego i lewego wału przeciwpowodziowego Wisły. Ze względu na specyfikę procedur towarzyszących realizacji projektów hydrotechnicznych dla PGW Wody Polskie, ich ukończnenie jest złożonym i długofalowym procesem, który nierzadko zajmuje co najmniej 2-3 lata. Planowane ukończenie kompletu dokumentacji projektowych na terenie Zarządu Zlewni w Kaliszu będzie miało miejsce w styczniu 2025 r., natomiast finalizacja dwóch pozostałych zestawów dokumentów nastąpi w późniejszym terminie.  

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.