Komunikaty PR

Jak technologia pozwala zapobiegać psuciu się szczepionek?

2023-12-21  |  09:00
Biuro prasowe

Według danych WHO[1], każdego roku niemal połowa wszystkich wyprodukowanych szczepionek, w tym przeciwko błonicy, tężcowi, krztuścowi, czy polio trafia do utylizacji z powodu nieprawidłowego transportu i przechowywania. Do największych strat dochodzi w krajach rozwijających się z regionu Afryki Subsaharyjskiej i Równikowej, Azji oraz Ameryce Południowej, ze względu na panujące tam wysokie temperatury oraz duże odległości między poszczególnymi ośrodkami łańcucha medycznego. W zależności od kraju wskaźniki strat wynoszą tam nawet 92 proc.! O tym jak zapobiegać zepsuciu szczepionek debatowano podczas konferencji WHO Technet w Panamie.

Coroczna konferencja Technet to wydarzenie skupiające największych ekspertów ze świata medycyny, farmacji, producentów sprzętu medycznego, logistyki, łańcucha dostaw czy organizacji pozarządowych. Jednym z haseł przewodnich tegorocznego wydarzenia było „Leave no one behind”, które odnosiło się do wyzwania, jakim jest zwiększenie wyszeczepialności na groźne choroby w krajach rozwijających się. Jedynym podmiotem z Polski uczestniczącym w tym wydarzeniu była poznańska firma Blulog, która specjalizuje się w tworzenia systemów monitoringu warunków przechowywania produktów wrażliwych w ramach łańcucha dostaw, w tym łańcucha zimnego.

Szczepionki poza łańcuchem dostaw

Największym wyzwaniem związanym z globalnymi programami szczepień jest dostawa szczepionek. Wynika to z ich wrażliwości na temperaturę, bo tylko część z nich może być przechowywana stale lub czasowo poza łańcuchem chłodniczym. Producenci szczepionek od wielu lat prowadzą badania, których celem jest wydłużenie czasu życia swoich produktów poza chłodnią, ale nie zawsze jest to możliwe ze względu na procesy chemiczne i właściwości substancji. Do tego dochodzą kwestie związane z transportem – w krajach rozwijających się odległości pomiędzy poszczególnymi punktami – od głównych magazynów, przez centra regionalne, aż po lokalne punkty medyczne, a często również poszczególne wioski, są znaczne. Dostawy są realizowane w sposób zróżnicowany – drogą lądową z wykorzystaniem samochodów, drogą wodną, a nawet pieszo. Jednak taki tradycyjny łańcuch dostaw jest bardzo nieefektywny pod względem ekonomicznym i czasowym. Jak podaje organizacja Village Reach[2] – transport na dystansie 500 mil zajmuje nawet 10 dni, a ostatni etap liczący 70-100 mil może trwać nawet 9 godzin. To powoduje duże straty i brak realizacji globalnych kampanii szczepień, przede wszystkim szczepionek podstawowych, ratujących życie w regionach słabo rozwiniętych – Afryce Subsaharyjskiej i Równikowej czy Azji. Koszty związane z dystrybucją, z logistyką czy administracyjne często są wyższe niż koszty wytworzenia preparatu, a dodatkowe utrudnienia w zimnym łańcuchu dostaw powodują utratę ich właściwości i zepsucie.

W celu redukcji strat szczepionek i wyrobów medycznych ulegających zepsuciu, coraz częściej stosowane są systemy monitoringu parametrów w czasie rzeczywistym, przede wszystkim temperatury:

- Rozwiązaniem, które stosuje się coraz częściej, jest stały monitoring temperatury, w jakiej preparaty są przewożone – od momentu wyprodukowania, przez poszczególne punkty dystrybucyjne, aż do dostarczenie do pacjenta. Wystąpienie problemu w jakimkolwiek punkcie podróży, wynikające z awarii sprzętu, przerwie w zasilaniu, wydłużeniu etapu czy nieprawidłowego przechowania może zagrozić działaniu szczepionki. Śledzenie warunków w trakcie transportu pozwala wychwycić problem w początkowej fazie, wykryć anomalie we wskazaniach i podjąć działania, aby je wyeliminować lub zmodyfikować przebieg procesu powiedział Jeremy Laurens, CEO Blulog.

Ostatnia mila szczepionki – jak technologie mogą zapobiec psuciu się wyrobów farmaceutycznych

Jednym z największych wyzwań związanych z transportem szczepionek w krajach rozwijających się jest dostarczenie ich do punktu końcowego, czyli. tzw. ostatnia mila. Jako przykład można podać transport lotniczy w Kenii, którego zastosowanie w łańcuchu dostaw szczepionek pozwoliło znacznie skrócić czas z 14 do 2 dni w obrębie kraju, zwiększyć dostępność zapasów w punktach regionalnych z 60 do 90 proc. oraz obniżyć koszty transportu z 19,33 USD/km do 0,34 USD/km[3]. Problemem jednak pozostało dostarczenie szczepionek do punktów docelowych, ze względu na duże odległości od lotnisk i słabą infrastrukturę drogową, co wiązałoby się też ze zbyt dużym obciążeniem osób realizujących transport.

Przyszłością transportu wyrobów medycznych, w tym szczepionek, są drony. Jeden z pierwszych pilotażowych programów ich zastosowania miał miejsce w Demokratycznej Republice Konga, który trwał od lutego 2020 r. do 31 lipca 2023[4]. W tym czasie wykonano ponad 5000 lotów i przetransportowano 1,8 t produktów - próbek medycznych, medykamentów, w tym 347 tys. dawek szczepionek. W efekcie, dostępność szczepionek w najtrudniej dostępnych lokalizacjach zwiększono z 65 proc. do 98 proc., a odsetek miejsc, do których dostawa trwała co najmniej 2 dni, spadł z 65 proc. do 0. W przyszłości proces zostanie dodatkowo zmodyfikowany, m.in. przez wykorzystanie zróżnicowanej floty dronów pod względem zasięgu i ładowności, co pozwoli na uzyskanie większej efektywności kosztowej.

- Usprawnienie zimnego łańcucha dostaw to tylko jeden z elementów globalnych kampanii szczepień, w które zaangażowane są rządy krajów, regulatorzy rynku, organizacje pozarządowe czy producenci leków i uczestnicy łańcucha logistycznego. Efektywność tego procesu wymaga doskonałej koordynacji wszystkich stron, wypracowanie optymalnego pod względem skuteczności i kosztów modelu dostaw. Technologie są obecne w tym obszarze od wielu lat, ale ich dynamiczny rozwój dostarcza nam coraz to nowych możliwości. Monitoring warunków w czasie rzeczywistym, protokoły łączności, platformy analityczne przetwarzające duże ilości danych, ale też nowoczesne formy transportu, takie jak drony, to tylko niektóre z rozwiązań, które pozwalają uzyskiwać coraz lepsze rezultaty i obniżać wskaźnik strat – podsumowuje Daria Roszczyk-Krowicka, Sales&Marketing Director w Blulog.

Celem globalnych kampanii WHO jest zapewnienie niezbędnych szczepień, przeciwko najgroźniejszym chorobom, wszystkim ludziom na świecie. Omawiane bariery, związane ze specyfiką produktu czy logistyką będą istniały zawsze, ale dzięki technologii ich wpływ z czasem może zostać zminimalizowany.


[1] https://www.technet-21.org/en/resources/presentation/what-do-we-know-about-global-vaccine-wastage-rates

4 https://www.technet-21.org/en/resources/presentation/vaccines-up-in-the-air-transport-by-drone-and-traditional-air-freight-technet-conference-2023

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Farmacja Maksymalna wydajność, minimalne wymiary — Ohaus przedstawia wirówkę podłogową i Biuro prasowe
2024-12-28 | 15:00

Maksymalna wydajność, minimalne wymiary — Ohaus przedstawia wirówkę podłogową i

    Ergonomiczne wirówki podłogowe i podblatowe o dużej pojemności i kompaktowej konstrukcji.   OHAUS Corporation, wiodący dostawca urządzeń
Farmacja Medisept rozpoczyna milionowe inwestycje na Felinie
2024-10-28 | 11:40

Medisept rozpoczyna milionowe inwestycje na Felinie

Medisept, lider produkcji medycznych środków dezynfekcyjnych w Polsce, rozpoczął 25 października br. kolejny etap ambitnych inwestycji na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na
Farmacja Jubileuszowa gala 10-lecia Fundacji Adamed.
2024-10-03 | 13:00

Jubileuszowa gala 10-lecia Fundacji Adamed.

Za nami jubileuszowa gala 10-lecia Fundacji Adamed. Poznaliśmy laureatów 10. edycji obozu naukowego ADAMED SmartUP! W poniedziałek 30 września 2024 roku w Auli Gmachu Fizyki Politechniki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.