Finansowe startupy budują ekonomiczną infrastrukturę internetu
O tym, dlaczego startupy z sektora fintech mają coraz większe powodzenie u inwestorów pisze Bartosz Tomczyk – przewodniczący rady nadzorczej w Provema sp. z o.o.
Jeszcze całkiem niedawno główną działalnością sektora bankowego było przyjmowanie depozytów i udzielanie kredytów. Obsługa klientów odbywała się w oddziale a dochody banków pochodziły z wysokich prowizji oraz marży doliczanej do oprocentowania. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat sektor finansowy zmienił się nie do poznania. Klienci już bardzo niechętnie odwiedzają banki, robią to średnio zaledwie kilka razy w roku. Mimo tego kontaktują się ze swoim bankiem znacznie częściej niż kiedyś. Przy pomocy aplikacji mobilnych sprawdzają stan swojego konta nawet kilkadziesiąt razy w miesiącu. Takie rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich, klienci oszczędzają czas a instytucje finansowe redukują koszty.
Jednak technologiczna rewolucja w branży finansowej nie dokonuje się dzięki bankom. Wręcz przeciwnie, wiele banków niezbyt dobrze odnajduje się w świecie intensywnej konkurencji i zerowych stóp procentowych. Zamiast nich, za finanse na poważnie zabrały się internetowe startupy. Zajmują się dziś pożyczkami, kryptowalutami i technologią blockchain, ubezpieczeniami, inwestycjami, rynkami walutowymi, technologią płatności, finansami osobistymi i rodzinnymi a także rynkiem nieruchomości. Technologiczne przedsiębiorstwa finansowe, zwane potocznie „fintechami” współpracują z sektorem bankowym tworząc systemy bankowości internetowej ale też coraz częściej z nim konkurują tworząc produkty finansowe, jakie nie mogłyby powstać w tradycyjnych bankach.
Startupy z sektora fintech mają coraz większe powodzenie u inwestorów. Najlepsze z nich mogą liczyć na miliardowe kwoty od inwestorów. Na przykład amerykański serwis Opendoor specjalizujący się w finansowej obsłudze rynku nieruchomości zebrał w sumie ponad 1,3 miliarda dolarów. Okrągły miliard inwestorzy przeznaczyli na rozwój serwisu Stripe, zajmującego się technologią płatności internetowych. Aż 689 milionów dolarów zebrał TransferWise – oferujący innowacyjne technologie przelewów online.
Obecnie najważniejszym zadaniem dla firm z sektora technologii finansowych jest budowa efektywnej i bezpiecznej ekonomicznej infrastruktury internetu. W jej ramach przede wszystkim potrzebne są rozwiązania obsługujące płatności dla sklepów internetowych. Chodzi nie tylko o sprawne i bezpieczne przyjęcie płatności od klienta. Systemy muszą być zbudowane tak aby wspomagać konwersję, czyli zapobiegać ucieczce klienta ze sklepu przed dokonaniem płatności. Sprzężone z systemami płatności, nowoczesne narzędzia do fakturowania mają za zadanie wspomagać lojalność klientów. Rozbudowane narzędzia analityczne pomagają w czasie rzeczywistym dostosowywać ofertę sklepu internetowego do preferencji klientów.
Szczególnie ciekawe są finansowe zastosowania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Często pomagają one wykrywać oszustwa finansowe jeszcze przed ich popełnieniem. Technologia jest bardzo przydatna przy wykrywaniu zagrożeń terrorystycznych i zwalczaniu prania brudnych pieniędzy, ale nie tylko. Polski fintech – Provema jest liderem w zastosowaniu sztucznej inteligencji w procesie oceniania ryzyka kredytowego. Dzięki oprogramowaniu firmy, proces podejmowania decyzji kredytowej może ulec skróceniu ze zwyczajowych kilku dni do ułamków sekund, ilość niespłacanych przez klientów kredytów również maleje.
Innowacyjne technologie finansowe w coraz większym stopniu przyczyniają się do rozwoju całej światowej gospodarki dzięki wspomaganiu efektywności i sprawności procesów biznesowych.
Autor: Bartosz Tomczyk – przewodniczący rady nadzorczej w Provema sp. z o.o.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.