Komunikaty PR

FinServ Forecast 2024: 12 przewidywanych trendów dla sektora finansowego

2024-01-17  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksander Dobosz
dfusion communication

Al. Zdjednoczenia 36 lok. 5
01-830 Warszawa
aleksander.dobosz|dfusion.pl| |aleksander.dobosz|dfusion.pl
666216828
dfusion.pl

Podobnie jak w innych branżach, wzrost znaczenia generatywnej sztucznej inteligencji zmusił sektor usług finansowych do szybkiego zweryfikowania możliwości wykorzystania tej technologii i odpowiedzi na pytania natury regulacyjnej i etycznej. W jaki sposób banki, ubezpieczyciele i inne firmy finansowe zrównoważą ryzyko i korzyści związane z GenAI i innymi technologiami transformacyjnymi w nadchodzącym roku? Eksperci firmy SAS, lidera w dziedzinie sztucznej inteligencji i analityki, przewidują zarówno sukcesy, jak i porażki związane z dążeniem branży do spełnienia oczekiwań konsumentów i interesariuszy.

 

Upadłości banków skłaniają do weryfikacji strategii zarządzaniem ryzykiem

„Rok 2024 przyniesie więcej upadłości banków, stawiając je przed kluczowym pytaniem dotyczącym zarządzania ryzykiem: Jakie jest prawdopodobieństwo niewypłacalności? Odpowiedź wymagać będzie wdrożenia odpowiednich narzędzi i technologii. Najnowsze badanie przeprowadzone wśród specjalistów ds. ryzyka ujawniło, że 80 proc. firm zamierza wprowadzić znaczące usprawnienia w obszarze zarządzania aktywami i pasywami [ALM]. Jednocześnie, tylko jedna trzecia respondentów potwierdza, że ich firmy w pełni zautomatyzowały udostępnianie danych między ALM a innymi funkcjami ryzyka. Czas to zmienić”.

Donald van Deventer, dyrektor zarządzający ds. badań nad ryzykiem i rozwiązań ilościowych, SAS

 

"Mroczna era oszustw" wywołana przez GenAI przyspieszy inwestycje w systemy AI do przeciwdziałania nadużyciom finansowym

„Nawet gdy konsumenci są bardziej świadomi i wyczuleni na potencjalne zagrożenia, generatywna sztuczna inteligencja i technologia deepfake pomagają oszustom doskonalić to wielomiliardowe rzemiosło. Wiadomości phishingowe są bardziej dopracowane. Imitacje stron internetowych wyglądają nadzwyczaj autentycznie. Oszust może sklonować głos za pomocą krótkiego pliku dźwiękowego przy użyciu prostych narzędzi dostępnych online. Wkraczamy w mroczną erę oszustw, w której banki i inne instytucje finansowe będą starały się nadrobić stracony czas w zakresie wdrażania najnowszych technologii AI do obrony przed nadużyciami. Dodatkowo motywujące będą zmiany regulacyjne, które zobligują firmy finansowe do przyjęcia większej odpowiedzialności za rosnącą skalę oszustw APP [autoryzowane płatności push] i inne fraudy."

Stu Bradley, starszy wiceprezes ds. ryzyka, oszustw i rozwiązań w zakresie zgodności, SAS

 

Ubezpieczyciele stawią czoła ryzyku klimatycznemu z pomocą sztucznej inteligencji

„Po dziesięcioleciach przewidywań, zmiany klimatu przekształciły się ze spekulacyjnego ryzyka w realne zagrożenie. Globalne straty ubezpieczone z tytułu klęsk żywiołowych przekroczyły 130 miliardów dolarów w 2022 roku, a ubezpieczyciele na całym świecie odczuwają tego skutki. Za przykład niech posłużą amerykańskie towarzystwa, które są przedmiotem kontroli za podnoszenie składek i wycofywanie się z regionów ciężko dotkniętych kataklizmami, takich jak Kalifornia i Floryda, pozostawiając dziesiątki milionów konsumentów „na lodzie”. Aby przetrwać ten kryzys, firmy ubezpieczeniowe będą coraz częściej stosować sztuczną inteligencję, co pozwoli im wykorzystać potencjał ogromnych zbiorów danych do zwiększenia płynności i konkurencyjności. Poza korzyściami płynącymi z dynamicznej wyceny składek i oceny ryzyka, AI pomoże im zautomatyzować i usprawnić przetwarzanie roszczeń, wykrywanie oszustw, obsługę klienta i wiele innych działań."

Troy Haines, starszy wiceprezes ds. badań nad ryzykiem i rozwiązań ilościowych, SAS

 

Sztuczna inteligencja transformuje zgodność z przepisami dotyczącymi przestępstw finansowych

"Sztuczna inteligencja będzie przełomem w programach przeciwdziałania praniu pieniędzy [AML], jako że globalny koszt zgodności z przepisami sięga 274 miliardów dolarów, z czego 60 proc. to wynagrodzenia za pracę. Według danych ONZ, rocznie na całym świecie prane są nawet 2 biliony dolarów. Jedynie 1 proc. dochodów z przestępstw zostaje skonfiskowany, a 95 proc. alarmów jest fałszywych. Te liczby są zatrważające! Rozszerzenie obecnych systemów AML o uczenie maszynowe i zaawansowaną analitykę znacznie poprawiłoby monitorowanie transakcji poprzez zmniejszenie wskaźnika wyników fałszywie ujemnych i fałszywie dodatnich oraz wysyłanie lepszej jakości alertów do śledczych i grup zajmujących się zgodnością z regulacjami.”

Joan McGowan, globalny doradca ds. sektora bankowego, SAS

 

Zbyt szybkie wdrożenie sztucznej inteligencji doprowadzi ubezpieczycieli do upadku lub bankructwa

„W 2024 r. jeden ze 100 największych globalnych ubezpieczycieli zakończy działalność w wyniku zbyt szybkiego wdrożenia generatywnej sztucznej inteligencji. Obecnie ubezpieczyciele implementują autonomiczne systemy w zawrotnym tempie, nie dostosowując ich do swoich modeli biznesowych. Mają nadzieję, że wykorzystanie AI do szybkiego rozpatrywania roszczeń zrównoważy ostatnie kilka lat słabych wyników biznesowych. Jednak po zwolnieniach w 2023 r., personelu będzie zbyt mało, aby mógł prowadzić niezbędny nadzór do zapewnienia, że wprowadzona na dużą skalę technologia będzie etyczna. Mit sztucznej inteligencji jako lekarstwa na wszystko spowoduje dziesiątki tysięcy błędnych decyzji, które doprowadzą do upadku biznesu, co może nieodwracalnie zaszkodzić zaufaniu konsumentów i organów regulacyjnych."

Franklin Manchester, globalny doradca strategiczny ds. ubezpieczeń, SAS

 

Waluty cyfrowe banków centralnych niosą ze sobą korzyści i zagrożenia

„Cyfrowe waluty banków centralnych [CBDCs], np. nigeryjska eNAIRA, są obecnie badane przez rządy w ponad 80 krajach. W 2024 r. staną się one powszechne, oferując obywatelom bezpieczne, wspierane przez administrację możliwości płatności cyfrowych, które mogą przyczynić się do zwiększenia integracji finansowej. Z CBDC wiąże się jednak szczególne ryzyko związane z oszustwami i przestępstwami finansowymi, co zwiększa narażenie na straty wynikające z naruszeń bezpieczeństwa danych, przejęć kont i eksfiltrację za pośrednictwem kont słupów."

Ian Holmes, globalny lider ds. rozwiązań do przeciwdziałania nadużyciom, SAS

 

Generatywna AI osiągnie dojrzałość

„Postrzeganie dużych modeli językowych [LLM] jako samodzielnych rozwiązań ustąpi w związku z obawami o skuteczną ochronę prywatności, potencjalnymi działaniami prawnymi oraz kosztami budowy i utrzymania ich struktury. Główny nacisk zostanie położony na zmonetyzowanie LLM na potrzeby określonych przypadków użycia. Kilku wybranych dostawców zapewni podstawowe »modele konwersacyjne«, podczas gdy większa grupa pomoże indywidualnym firmom dostosować je do własnych celów.”

– Anthony Mancuso, szef działu modelowania ryzyka i podejmowania decyzji, SAS

 

AI zapobiega recesji – chwilowo

„Postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji i automatyzacji będą napędzać tempo wzrostu produktywności. Poprawi się również stosunek kapitału do siły roboczej, przyczyniając się dodatkowo do większej wydajności. To wystarczy, aby większość gospodarek uniknęła recesji, pomimo szybko rosnącej liczby przypadków niewypłacalności i wzrostu bezrobocia strukturalnego. Jednak sytuacja będzie wyglądać zupełnie inaczej na poziomie sektorowym, gdzie niektóre obszary doświadczą warunków podobnych do recesji.”

Stas Melnikov, dyrektor ds. ryzyka, SAS

 

Przekalibrowanie modelu ryzyka sprawdza możliwości firm

„Gdy nastała pandemia COVID-19 wiodące banki przebudowały swoje modele podejmowania decyzji związanych z ryzykiem, podczas gdy inne spędziły miesiące na gromadzeniu danych. Ze względu na ryzyko recesji i wyższe wskaźniki niewypłacalności w 2024 roku, banki będą musiały przyjąć bardziej dostosowane modele, polityki kredytowe i prognozy, wystawiając na próbę szybkość i zwinność ich infrastruktur IT i innych procesów.”

Naeem Siddiqi, starszy doradca ds. badań nad ryzykiem i rozwiązań ilościowych, SAS

 

Konwersacyjna sztuczna inteligencja przeniesie obsługę klienta na wyższy poziom

„Chatboty nie są niczym nowym w usługach finansowych. Lecz co by było, gdyby lepiej naśladowały interakcje międzyludzkie? Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji w 2024 r. przybliży ubezpieczycieli, banki i firmy z innych branż do tej rzeczywistości. Postęp w dziedzinie konwersacyjnej sztucznej inteligencji odegra ważną rolę w usprawnieniu komunikacji z klientami. Pomoże to organizacjom nadać priorytet pomocy ludzkiej dla bardziej złożonych zadań i scenariuszy, zwiększając w ten sposób wydajność operacyjną i oszczędności kosztów.”

– Oana Avramescu, globalny lider ds. badań nad ryzykiem i rozwiązań ilościowych w sektorze ubezpieczeń, SAS

 

"Bezbankowość" w obliczu cyfrowej rewolucji pobudza innowacje w zakresie AI

„W 2024 r. doświadczone banki będą dążyć do stworzenia bardziej inkluzywnego doświadczenia klienta [CX], badając, komu rewolucja bankowości cyfrowej najlepiej służyła, a kogo pozostawiła w tyle. Gwałtowny spadek liczby oddziałów przy głównych ulicach i w centrach handlowych sprawił, że wielu posiadaczy rachunków zostało »bez banków«. Tym, którym brakuje pewności siebie w cyfrowym świecie, trudno jest wchodzić w interakcje ze swoimi dostawcami usług finansowych online. Z drugiej strony, zgodnie z ankietą przeprowadzoną pod koniec 2021 roku, jedna czwarta klientów w Wielkiej Brytanii stwierdziła, że nigdy więcej nie pójdzie do oddziału banku. Instytucje finansowe myślące przyszłościowo wplotą cyfrowe zaangażowanie oparte na sztucznej inteligencji we wzbogacony ekosystem oddziałów, aby zapewnić nowy wymiar customer experience - wyróżniający je na tle konkurencji.”

– Alex Kwiatkowski, dyrektor ds. globalnych usług finansowych, SAS

 

„Wytłumaczalność" AI zwiększa rzetelność i przejrzystość wydawania decyzji ubezpieczeniowych

„Czy sztuczna inteligencja może zapoczątkować etyczną redefinicję sektora ubezpieczeń? Przekonamy się o tym w 2024 roku. Aktuarialnie uzasadnione decyzje dotyczące ryzyka mogą w sposób niezamierzony pogłębiać nierówności w grupach historycznie marginalizowanych. Implementacja sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego przez ubezpieczycieli będzie jednak wymagać od nich zrozumienia, w jaki sposób tworzone przez nich modele i algorytmy podejmują decyzje (na przykład w zakresie wyceny składek lub roszczeń). Możliwość wyjaśniania decyzji podejmowanych z pomocą sztucznej inteligencji może potencjalnie ustanowić nowe standardy przejrzystości i rzetelności w całej branży.”

Alena Tsishchanka, lider praktyki ubezpieczeniowej w regionie EMEA, SAS

 

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Zapraszamy na stronę SAS poświęconą prognozom na rok 2024, gdzie można znaleźć więcej trendów dla różnych sektorów rynku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: dfusion communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe
2024-07-04 | 17:30

73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań

Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG),
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.