Polacy wydadzą mniej na święta

Katarzyna Kuczyńska
KLANG! Media
Prosta 68
00-858 Warszawa
k.kuczynska|klangmedia.pl| |k.kuczynska|klangmedia.pl
503987119
www.klangmedia.pl
Sytuacja gospodarcza związana z pandemią sprawiła, że Polacy dysponują pieniędzmi rozsądniej. Dotyczy to także organizacji świąt Bożego Narodzenia. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, planujemy wydać o 30 proc. mniej środków na organizację świąt w porównaniu do poprzednich lat. Co ciekawe, inne europejskie społeczeństwa zamierzają jeszcze bardziej ograniczyć wydatki z tym związane - nawet o 50 proc. Ile wydamy na organizację świąt w dobie koronawirusa?
Nastroje finansowe i stosunek do wydatków
Stosunek do kwestii finansowych i nastroje Polaków z tym związane pozostają od kilku miesięcy niezmienne. Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, 38 proc. z nich przyznaje , że ich sytuacja finansowa w ostatnim czasie uległa pogorszeniu. W związku z tym mocniej kontrolują swoje wydatki. Połowa rodaków nie zauważyła znaczących zmian ani nie zmieniła swego podejścia do wydawania pieniędzy, natomiast 6 proc. stwierdziło, że ich finanse uległy poprawie w stosunku do sytuacji sprzed wybuchu pandemii.
Fakt, że aż połowa Polaków nie zauważyła zmian związanych ze swoją sytuacją finansową napawa optymizmem. To znak, że krajowa gospodarka, pomimo dużej liczby obostrzeń trzyma się dobrze - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl). - Pamiętajmy jednak, że sytuacja pandemiczna nie została jeszcze opanowana, a jej ekonomiczne skutki mogą dotknąć nas w każdej chwili. Taka sytuacja sprzyja oszczędniejszemu życiu i odkładaniu pieniędzy na tzw. czarną godzinę - dodaje.
W święta mniej i rozsądniej
Niepewna sytuacja związana z wciąż panującą pandemią koronawirusa skłania Polaków do bardziej przemyślanego i rozsądnego podejścia do kwestii wydatków podczas tegorocznych świąt. Świąteczne wydatki obliczone na przeciętne gospodarstwo domowe kształtują się w okolicach 1300 zł. To ponad 500 zł mniej w porównaniu do zeszłego roku.
Raport “Świąteczny portfel Polaków 2020” przygotowany przez Związek Banków Polskich przewiduje nawet większe cięcia świątecznego budżetu. Blisko 75 proc. osób biorących udział w ankiecie nie zamierza wydać na święta więcej niż 1000 zł, z czego 40 proc. chce zmieścić się w kwocie dwukrotnie niższej.
Średnie wydatki świąteczne w polskich gospodarstwach domowych spadną w tym roku o 29 proc. Duży wpływ na zmniejszenie konsumpcji ma nie tylko sama pandemia i jej skutki ekonomiczne, ale także panujące obostrzenia. Ograniczona mobilność i limity osób sprawiły, że w tym roku Polacy decydują się spędzić święta Bożego Narodzenia w gronie najbliższych, domowym zaciszu. - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl)
Skutki pandemii w okresie świąteczno-noworocznym odczuje przede wszystkim turystyka oraz właściciele hoteli i punktów rozrywkowych. Trwający lockdown zmniejszy tegoroczne wydatki Polaków na świąteczne podróże aż o 72 proc. O 42 proc. mniej planujemy wydać także na rozrywkę i wypoczynek, takie jak wyjścia do kina czy restauracji.
Wciąż więcej niż zachodni sąsiedzi
Choć ograniczenie konsumpcji o ⅓ na organizację świąt wydaje się być dość sporą zmianą wśród Polaków, to - jak się okazuje - wciąż możemy uczyć się oszczędzania od naszych zachodnich sąsiadów. Są państwa, gdzie gospodarstwa domowe ścięły wydatki jeszcze bardziej. Przykładowo Włosi planują oszczędności na poziomie 48 proc., Niemcy i Hiszpanie 47 proc., a Holendrzy o 43 proc.
Prezenty to jednak must have
Jak pokazują liczne raporty, świąteczne prezenty dla najbliższych to wciąż jedna z najważniejszych kwestii w tym okresie. W porównaniu z ubiegłym rokiem środki przeznaczone na ten cel zmniejszymy jedynie o 8 proc. Średnia kwota prezentu dla jednej osoby waha się w granicach od 50 do 100 zł. Ponad 82 proc. konsumentów planuje kupić prezenty w promocjach. Dużą rolę odegrały tu z pewnością listopadowe promocje podczas black friday oraz cyber monday.
Według najnowszego badania postaw konsumenckich przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX, ponad 70 proc. Polaków zdecydowało się na zakup prezentów przez Internet.

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.