Komunikaty PR

Polacy wydadzą mniej na święta

2020-12-21  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt

Katarzyna Kuczyńska
KLANG! Media

Prosta 68
00-858 Warszawa
k.kuczynska|klangmedia.pl| |k.kuczynska|klangmedia.pl
503987119
www.klangmedia.pl
Do pobrania komunikat ( 0.01 MB )

Sytuacja gospodarcza związana z pandemią sprawiła, że Polacy dysponują pieniędzmi rozsądniej. Dotyczy to także organizacji świąt Bożego Narodzenia. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, planujemy wydać o 30 proc. mniej środków na organizację świąt w porównaniu do poprzednich lat. Co ciekawe, inne europejskie społeczeństwa zamierzają jeszcze bardziej ograniczyć wydatki z tym związane - nawet o 50 proc. Ile wydamy na organizację świąt w dobie koronawirusa? 

Nastroje finansowe i stosunek do wydatków

Stosunek do kwestii finansowych i nastroje Polaków z tym związane pozostają od kilku miesięcy niezmienne. Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, 38 proc. z nich przyznaje , że ich sytuacja finansowa w ostatnim czasie uległa pogorszeniu. W związku z tym mocniej kontrolują swoje wydatki. Połowa rodaków nie zauważyła znaczących zmian ani nie zmieniła swego podejścia do wydawania pieniędzy, natomiast 6 proc. stwierdziło, że ich finanse uległy poprawie w stosunku do sytuacji sprzed wybuchu pandemii. 

Fakt, że aż połowa Polaków nie zauważyła zmian związanych ze swoją sytuacją finansową napawa optymizmem. To znak, że krajowa gospodarka, pomimo dużej liczby obostrzeń trzyma się dobrze -  komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl). - Pamiętajmy jednak, że sytuacja pandemiczna nie została jeszcze opanowana, a jej ekonomiczne skutki mogą dotknąć nas w każdej chwili. Taka sytuacja sprzyja oszczędniejszemu życiu i odkładaniu pieniędzy na tzw. czarną godzinę - dodaje. 

W święta mniej i rozsądniej

Niepewna sytuacja związana z wciąż panującą pandemią koronawirusa skłania Polaków do bardziej przemyślanego i rozsądnego podejścia do kwestii wydatków podczas tegorocznych świąt. Świąteczne wydatki obliczone na przeciętne gospodarstwo domowe kształtują się w okolicach 1300 zł. To ponad 500 zł mniej w porównaniu do zeszłego roku.

Raport “Świąteczny portfel Polaków 2020” przygotowany przez Związek Banków Polskich przewiduje nawet większe cięcia świątecznego budżetu. Blisko 75 proc. osób biorących udział w ankiecie nie zamierza wydać na święta więcej niż 1000 zł, z czego 40 proc. chce zmieścić się w kwocie dwukrotnie niższej.

Średnie wydatki świąteczne w polskich gospodarstwach domowych spadną w tym roku o 29 proc. Duży wpływ na zmniejszenie konsumpcji ma nie tylko sama pandemia i jej skutki ekonomiczne, ale także panujące obostrzenia. Ograniczona mobilność i limity osób sprawiły, że w tym roku Polacy decydują się spędzić święta Bożego Narodzenia w gronie najbliższych, domowym zaciszu. - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl) 

Skutki pandemii w okresie świąteczno-noworocznym odczuje przede wszystkim turystyka oraz właściciele hoteli i punktów rozrywkowych. Trwający lockdown zmniejszy tegoroczne wydatki Polaków na świąteczne podróże aż o 72 proc. O 42 proc. mniej planujemy wydać także na rozrywkę i wypoczynek, takie jak wyjścia do kina czy restauracji. 

Wciąż więcej niż zachodni sąsiedzi

Choć ograniczenie konsumpcji o ⅓ na organizację świąt wydaje się być dość sporą zmianą wśród Polaków, to - jak się okazuje - wciąż możemy uczyć się oszczędzania od naszych zachodnich sąsiadów. Są państwa, gdzie gospodarstwa domowe ścięły wydatki jeszcze bardziej. Przykładowo Włosi planują oszczędności na poziomie 48 proc., Niemcy i Hiszpanie 47 proc., a Holendrzy o 43 proc. 

Prezenty to jednak must have 

Jak pokazują liczne raporty, świąteczne prezenty dla najbliższych to wciąż jedna z najważniejszych kwestii w tym okresie. W porównaniu z ubiegłym rokiem środki przeznaczone na ten cel zmniejszymy jedynie o 8 proc. Średnia kwota prezentu dla jednej osoby waha się w granicach od 50 do 100 zł. Ponad 82 proc. konsumentów planuje kupić prezenty w promocjach. Dużą rolę odegrały tu z pewnością listopadowe promocje podczas black friday oraz cyber monday. 

Według najnowszego badania postaw konsumenckich przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX, ponad 70 proc. Polaków zdecydowało się na zakup prezentów przez Internet. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: KLANG! Media
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń Biuro prasowe
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku
Finanse Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?
2024-06-27 | 01:00

Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?

Jak podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w ramach wykorzystania środków unijnych z programów na lata 2021-2027 podpisano do 2 czerwca br. umowy na realizację 3 974

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.