Komunikaty PR

10 przykazań hybrydowego lidera

2024-11-12  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt

Anna Fibak
Fibak PR

ul. Kaczewska 24 lok. 11
81-476 Gdynia
anna|fibak.pl| |anna|fibak.pl
606626681
www.fibak.pl

Polacy pokochali pracę hybrydową – według badania Pracuj.pl preferuje ją 49 proc. respondentów. W tej grupie 29 proc. chciałaby hybrydy z większą liczbą dni pracy zdalnej niż stacjonarnej. Z kolei badania Colliers Define wskazują, że już 96 proc. firm deklaruje pracę w tym trybie. Przy wielu zaletach pracy hybrydowej, takich jak elastyczność, oszczędność czasu i kosztów, konkurencyjność pracodawcy na rynku, ten tryb funkcjonowania w organizacjach wiąże się też z rosnącym obciążeniem kadry menedżerskiej. Z jakimi wyzwaniami najczęściej mierzą się liderzy i jak mogą sobie z nimi poradzić?

W sytuacji, w której pracownicy znajdują się w różnych lokalizacjach, z różnym dostępem do firmowych zasobów, zdarza się też, że pracują według różnych harmonogramów, wyzwaniem jest nie tylko zapewnienie płynności działania i współpracy w zespołach, co od menedżerów wymaga dużej elastyczności i umiejętności dostosowywania się do wielu zmiennych.

– Wyzwaniami, które liderzy wymienią najczęściej w kontekście pracy hybrydowej – czy to w realizowanych przez naszych ekspertów projektach doradczych, czy podczas szkoleń – są: podtrzymanie zaangażowania, zarządzanie efektywnością, komunikacja w zespołach i budowanie autentycznych, silnych relacji w zespole – mówi Dominik Pieczewski, ekspert i trener w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Potwierdzają to również badania Colliers, w których respondenci wśród hybrydowych ryzyk wymieniali: niskie poczucie przynależności do zespołu (blisko 67 proc.), gorszą współpracę i przepływ informacji (50 proc.) i negatywny wpływ pracy zdalnej na kulturę organizacyjną (50 proc.).

Z kolei z danych zgromadzonych przez platformę Zoom, pochodzących z różnych źródeł, wynika, że siedmiu na dziesięciu pracowników marnuje czas w pracy z powodu problemów z komunikacją,  36 proc. uważa, że ​​praca zdalna ma negatywny wpływ na współpracę w miejscu pracy, 30 proc. twierdzi, że ​​komunikacja ze współpracownikami i klientami stała się trudniejsza, a 40 proc. pracujących zdalnie tęskni za spontanicznymi, osobistymi kontaktami ze współpracownikami.

Jakimi przykazaniami powinien więc kierować się w pracy hybrydowy lider?

Po pierwsze – buduj wzajemne zaufanie. Fundamentami zaufania są: transparentność, odpowiednio częsty kontakt, otwartość na opinie pracowników i zapewnienie im poufności. Pamiętaj, że nadmierna kontrola może prowadzić do frustracji i spadku zaangażowania.

Po drugie – zarządzaj komunikacją. Wprowadź jasne zasady, określ i zapewnij narzędzia wspierające komunikację i produktywność. Pamiętaj, że mnogość narzędzi nie sprzyja efektywności. Według danych Zoom pracownicy korzystający z ponad 10 aplikacji częściej (54 proc.) zgłaszają problemy z komunikacją niż ci, którzy korzystają z mniej niż pięciu aplikacji (34 proc.). Informuj pracowników o oczekiwaniach. Organizuj regularne spotkania, by wszyscy byli na bieżąco. Zawsze ustalaj z wyprzedzeniem agendę, by zwiększyć ich efektywność.

Po trzecie – zadbaj o bezpieczne stosowanie technologii. Stosowanie narzędzi informatycznych –komunikatorów, aplikacji itp. wiąże się z wieloma zagrożeniami, od utraty danych po cyberataki o większej skali. Z danych PwC wynika, że w 2022 roku aż 43 proc. firm zgłosiło incydenty związane z bezpieczeństwem danych. Menedżerowie powinni wprowadzać polityki dotyczące bezpieczeństwa oraz organizować regularne szkolenia dla pracowników, aby minimalizować ryzyko.

Po czwarte – ustal jasne wskaźniki efektywności. Konkretnie zdefiniowane cele i zrozumiałe wskaźniki ułatwiają mierzenie produktywności. Zasady SMART sprawdzą się lepiej niż ocena opierająca się na liczbie przepracowanych godzin.

Po piąte – stosuj piramidę efektywnej pracy (od pracy głębokiej po maile i spotkania). Zweryfikuj panujące zasady, przekonania i nawyki dotyczące realizacji zadań w pracy – własne i członków zespołu. Sprawdź, co i jak warto udoskonalić, by lepiej wykorzystać czas i zasoby.

Po szóste – zadbaj o integrację i relacje w zespole. Będzie temu sprzyjać organizacja spotkań integracyjnych oraz wypracowanie rytuałów, które pomogą członkom zespołu zbliżyć się do siebie zarówno online, jak i offline.

Po siódme – modeluj pożądane zachowania. Lider powinien być przykładem pozytywnych postaw: zaangażowania oraz przestrzegania ustalonych z hybrydowym zespołem zasad pracy i komunikacji.

Po ósme – dbaj o dobrostan własny i zespołu. Zestresowani i zmęczeni pracownicy są nie tylko mniej efektywni. Gorzej reagują na zmiany i trudniej jest też nimi zarządzać. Hybrydowy lider powinien własnymi zachowaniami wskazywać, jak można zadbać o równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym. Warto wdrożyć też dobre praktyki związane z komunikacją asynchroniczną, takie jak prawo do odłączenia się od firmowych kanałów komunikacji po określonej godzinie (według danych Zoom robi to zaledwie 18 proc. organizacji).

Po dziewiąte – monitoruj i reaguj. Efektywności pracy i współpracy w hybrydowej sprzyja nie tylko regularne sprawdzanie postępów, ale także uważność na potrzeby i nastroje zespołów.

Po dziesiąte – znajdź w sobie zgodę na błędy i wyciągaj z nich wnioski. Cytując klasyczny filmowy finał: „nikt nie jest doskonały” – błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi. Wyciągaj z nich wnioski, zmieniaj strategie, próbuj nowych rozwiązań.

– Proaktywne podejście do tych wyzwań, wsparte odpowiednimi narzędziami i strategiami, pozwoli liderom skutecznie zarządzać pracującymi zdalnie zespołami i osiągać wyznaczone cele. Kluczowymi kompetencjami hybrydowych liderów są: elastyczność, otwartość na zmiany oraz umiejętność adaptacji. Trzeba pamiętać, że sukces hybrydowego modelu pracy wymaga nie tylko inwestycji w technologię, ale także w rozwój interpersonalnych umiejętności menedżerów i pracownikówpodsumowuje Dominik Pieczewski.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Fibak PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.