Komunikaty PR

5 kroków do sukcesu zdalnej rekrutacji - jak przyciągać właściwych kandydatów

2021-10-15  |  13:24
Biuro prasowe

Pandemia koronawirusa wpłynęła na rynek pracy w sposób znaczący i nieodwracalny. Podczas pierwszej fali, w obliczu powszechnej dezorientacji, wydawało się, że rynek ten został wręcz zamrożony. Problemem jednak często nie był faktyczny spadek zapotrzebowania na nowych pracowników, a konieczność odnalezienia się w nowej rzeczywistości. W efekcie wiele firm zaczęło stosować rekrutację online. Dobrze przeprowadzona, może z powodzeniem zastąpić tradycyjną rozmowę. Jak osiągnąć sukces zdalnej rekrutacji? Podajemy 5 sprawdzonych kroków!

Pandemia i związany z nią lockdown wymusiły przeniesienie wielu aktywności do sfery wirtualnej. Również pozyskiwanie nowych pracowników trzeba było zacząć przeprowadzać online. Nie jest to zmiana rewolucyjna – wiele firm już wcześniej korzystało z rekrutacji zdalnej – jednak dla części przedsiębiorstw to zupełnie nowa metoda. Jest to proces, który da się zautomatyzować oraz przeprowadzić sprawnie i efektywnie, wystarczy trzymać się kilku zasad.

1. Plan to podstawa

Planowanie procesu to często najbardziej nielubiany element pracy, jednak im więcej czasu zostanie przeznaczone na przygotowanie szczegółowego planu, tym więcej można go zaoszczędzić na etapie realizacji. Dobry plan powinien zawierać realne prognozy dotyczące czasu realizacji jego poszczególnych etapów – takie narzucone z góry ramy dyscyplinują, a także pozwalają na rzetelne informowanie uczestników procesu.

Założyliśmy sobie, że każda osoba kandydująca otrzyma od nas decyzję maksymalnie w ciągu dwóch tygodni od wysłania aplikacji. Dzięki temu wiemy, ile czasu możemy przeznaczyć na umówienie rozmowy rekrutacyjnej, ocenienie wykonanego zadania czy wewnętrzne przedyskutowanie aplikacji – mówi Anika Osmólska, People And Culture Manager w firmie TRAFFIT, która dostarcza nowoczesne i elastyczne narzędzie wspierające rekrutację zdalną.

 

2. Poznaj swojego kandydata

Mimo że zasada ta może wydawać się oczywista, nadal warto o niej wspominać. Szeroka wiedza o grupie docelowej, pozwala nie tylko precyzyjniej zamieszczać ogłoszenia (czyli tam, gdzie poszukiwanych kandydatów jest najwięcej), ale także odpowiednio je przygotować, mając na uwadze nie tylko to, co może daną grupę przyciągać, ale także to, co może ją odstraszać.

Taka wiedza jest szczególnie ważna, jeśli chcemy pozyskać pracownika o bardzo wyspecjalizowanych kompetencjach. Zdalna formuła rekrutacji jest dużo wygodniejsza również w sytuacji, w której poszukujemy kandydatów spoza obszarów specjalizacji przedsiębiorstwa (na przykład w sytuacji rozszerzania działalności) i korzystamy ze wsparcia eksperta z zewnątrz – łatwiej zaangażować go w rozmowy rekrutacyjne, jeśli nie musi on stawiać się na nich osobiście – wyjaśnia Anika Osmólska.

 

3. Cenne rekomendacje

Rekomendacje od pracowników to forma szukania kandydatów, która dopiero od niedawna jest postrzegana jako realne narzędzie. Coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza programy rekomendacji, których elementem jest wynagradzanie pracownika firmy, jeśli polecony przez niego kandydat zostanie zatrudniony. Taki program pozwala realnie skrócić proces rekrutacji, a pozyskany w ten sposób pracownik ma większe szanse na dopasowanie się do kultury firmy. Program rekomendacji daje również obraz zadowolenia pracowników ze swojego miejsca pracy, co jest cenną informacją.

 

4. Automatyzacja to przyszłość

Nie ma lepszego sposobu na sprawne, a zarazem skuteczne przeprowadzenie procesu rekrutacji, niż jego automatyzacja. Mimo że może brzmieć to nieco odstraszająco, to cały sekret automatyzacji tkwi w doborze odpowiedniego narzędzia. Pozwala ono zaoszczędzić czas i usprawnić komunikację. Obecnie na rynku są dostępne skuteczne narzędzia, takie jak to dostarczane przez TRAFFIT, które umożliwia między innymi konfigurację automatycznych wiadomości, korzystanie z planera, ustawienie powiadomień dla rekruterów, dodawanie ogłoszeń na wielu platformach jednocześnie oraz zintegrowanie z programem do rozmów video (np. Google Meet). To znaczne ułatwienie i przyśpieszenie procesu dla każdej firmy.

 

5. Analiza to źródło wiedzy

Planowanie każdego procesu rekrutacyjnego, należy zacząć od analizy poprzednich. Jak mawiał Albert Einstein – najbardziej szalony jest ten, który ciągle robiąc to samo, oczekuje innego rezultatu. To słuszne twierdzenie, które sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach biznesowych.

Analiza pozwala nam wyodrębnić te najbardziej czasochłonne czy najdroższe elementy po to, aby móc je usprawnić z wykorzystaniem automatyzacji. Korzystanie z narzędzi do realizacji zdalnej rekrutacji bardzo ułatwia dokonanie takich analiz poprzez dostarczanie gotowych danych. Warto także przeanalizować tradycyjne procesy, aby zwrócić uwagę, który jest efektywniejszy i jakich ewentualnie poprawek wymaga – radzi Anika Osmólska.

Rekrutacja zdalna to wygodne i skuteczne narzędzie. Pozwala na pozyskiwanie pracowników niezależnie od sytuacji w kraju – pod względem pandemii czy innych warunków, które mogą utrudniać bezpośrednie spotkania. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze sprawdzi się ona najlepiej – na przykład w przypadku weryfikacji kompetencji twardych. Dlatego należy przede wszystkim zastanowić się, czy dane stanowisko może zostać obsadzone za pośrednictwem sieci.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gotówka od NFG pomoże firmom zachować płynność finansową Biuro prasowe
2024-05-07 | 15:25

Gotówka od NFG pomoże firmom zachować płynność finansową

Martin Kaczmarski wprowadza nową usługę dla przedsiębiorstw     Blisko 9 na 10 firm z sektora MŚP wystawia faktury z odroczonym terminem płatności. W razie
Firma Zlikwidować szarą strefę w branży pogrzebowej
2024-05-07 | 13:00

Zlikwidować szarą strefę w branży pogrzebowej

- Mamy nadzieję, że już wkrótce skończy się tzw. Wolna Amerykanka w sektorze funeralnym. Chodzi przede wszystkim o patologie związane z faktycznym brakiem zatrudnienia w sporej
Firma KRISPOL staje się KRISHOME i wprowadza własną markę stolarki dla domu
2024-05-07 | 10:30

KRISPOL staje się KRISHOME i wprowadza własną markę stolarki dla domu

Po wielu latach funkcjonowania na rynku stolarki otworowej pod marką KRISPOL, nadeszła pora na zwieńczenie procesu rozpoczętego w 2018 roku i stworzenie nowej marki KRISHOME, która

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.