Komunikaty PR

5 kroków do sukcesu zdalnej rekrutacji - jak przyciągać właściwych kandydatów

2021-10-15  |  13:24
Biuro prasowe

Pandemia koronawirusa wpłynęła na rynek pracy w sposób znaczący i nieodwracalny. Podczas pierwszej fali, w obliczu powszechnej dezorientacji, wydawało się, że rynek ten został wręcz zamrożony. Problemem jednak często nie był faktyczny spadek zapotrzebowania na nowych pracowników, a konieczność odnalezienia się w nowej rzeczywistości. W efekcie wiele firm zaczęło stosować rekrutację online. Dobrze przeprowadzona, może z powodzeniem zastąpić tradycyjną rozmowę. Jak osiągnąć sukces zdalnej rekrutacji? Podajemy 5 sprawdzonych kroków!

Pandemia i związany z nią lockdown wymusiły przeniesienie wielu aktywności do sfery wirtualnej. Również pozyskiwanie nowych pracowników trzeba było zacząć przeprowadzać online. Nie jest to zmiana rewolucyjna – wiele firm już wcześniej korzystało z rekrutacji zdalnej – jednak dla części przedsiębiorstw to zupełnie nowa metoda. Jest to proces, który da się zautomatyzować oraz przeprowadzić sprawnie i efektywnie, wystarczy trzymać się kilku zasad.

1. Plan to podstawa

Planowanie procesu to często najbardziej nielubiany element pracy, jednak im więcej czasu zostanie przeznaczone na przygotowanie szczegółowego planu, tym więcej można go zaoszczędzić na etapie realizacji. Dobry plan powinien zawierać realne prognozy dotyczące czasu realizacji jego poszczególnych etapów – takie narzucone z góry ramy dyscyplinują, a także pozwalają na rzetelne informowanie uczestników procesu.

Założyliśmy sobie, że każda osoba kandydująca otrzyma od nas decyzję maksymalnie w ciągu dwóch tygodni od wysłania aplikacji. Dzięki temu wiemy, ile czasu możemy przeznaczyć na umówienie rozmowy rekrutacyjnej, ocenienie wykonanego zadania czy wewnętrzne przedyskutowanie aplikacji – mówi Anika Osmólska, People And Culture Manager w firmie TRAFFIT, która dostarcza nowoczesne i elastyczne narzędzie wspierające rekrutację zdalną.

 

2. Poznaj swojego kandydata

Mimo że zasada ta może wydawać się oczywista, nadal warto o niej wspominać. Szeroka wiedza o grupie docelowej, pozwala nie tylko precyzyjniej zamieszczać ogłoszenia (czyli tam, gdzie poszukiwanych kandydatów jest najwięcej), ale także odpowiednio je przygotować, mając na uwadze nie tylko to, co może daną grupę przyciągać, ale także to, co może ją odstraszać.

Taka wiedza jest szczególnie ważna, jeśli chcemy pozyskać pracownika o bardzo wyspecjalizowanych kompetencjach. Zdalna formuła rekrutacji jest dużo wygodniejsza również w sytuacji, w której poszukujemy kandydatów spoza obszarów specjalizacji przedsiębiorstwa (na przykład w sytuacji rozszerzania działalności) i korzystamy ze wsparcia eksperta z zewnątrz – łatwiej zaangażować go w rozmowy rekrutacyjne, jeśli nie musi on stawiać się na nich osobiście – wyjaśnia Anika Osmólska.

 

3. Cenne rekomendacje

Rekomendacje od pracowników to forma szukania kandydatów, która dopiero od niedawna jest postrzegana jako realne narzędzie. Coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza programy rekomendacji, których elementem jest wynagradzanie pracownika firmy, jeśli polecony przez niego kandydat zostanie zatrudniony. Taki program pozwala realnie skrócić proces rekrutacji, a pozyskany w ten sposób pracownik ma większe szanse na dopasowanie się do kultury firmy. Program rekomendacji daje również obraz zadowolenia pracowników ze swojego miejsca pracy, co jest cenną informacją.

 

4. Automatyzacja to przyszłość

Nie ma lepszego sposobu na sprawne, a zarazem skuteczne przeprowadzenie procesu rekrutacji, niż jego automatyzacja. Mimo że może brzmieć to nieco odstraszająco, to cały sekret automatyzacji tkwi w doborze odpowiedniego narzędzia. Pozwala ono zaoszczędzić czas i usprawnić komunikację. Obecnie na rynku są dostępne skuteczne narzędzia, takie jak to dostarczane przez TRAFFIT, które umożliwia między innymi konfigurację automatycznych wiadomości, korzystanie z planera, ustawienie powiadomień dla rekruterów, dodawanie ogłoszeń na wielu platformach jednocześnie oraz zintegrowanie z programem do rozmów video (np. Google Meet). To znaczne ułatwienie i przyśpieszenie procesu dla każdej firmy.

 

5. Analiza to źródło wiedzy

Planowanie każdego procesu rekrutacyjnego, należy zacząć od analizy poprzednich. Jak mawiał Albert Einstein – najbardziej szalony jest ten, który ciągle robiąc to samo, oczekuje innego rezultatu. To słuszne twierdzenie, które sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach biznesowych.

Analiza pozwala nam wyodrębnić te najbardziej czasochłonne czy najdroższe elementy po to, aby móc je usprawnić z wykorzystaniem automatyzacji. Korzystanie z narzędzi do realizacji zdalnej rekrutacji bardzo ułatwia dokonanie takich analiz poprzez dostarczanie gotowych danych. Warto także przeanalizować tradycyjne procesy, aby zwrócić uwagę, który jest efektywniejszy i jakich ewentualnie poprawek wymaga – radzi Anika Osmólska.

Rekrutacja zdalna to wygodne i skuteczne narzędzie. Pozwala na pozyskiwanie pracowników niezależnie od sytuacji w kraju – pod względem pandemii czy innych warunków, które mogą utrudniać bezpośrednie spotkania. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze sprawdzi się ona najlepiej – na przykład w przypadku weryfikacji kompetencji twardych. Dlatego należy przede wszystkim zastanowić się, czy dane stanowisko może zostać obsadzone za pośrednictwem sieci.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.