Komunikaty PR

5 kroków do sukcesu zdalnej rekrutacji - jak przyciągać właściwych kandydatów

2021-10-15  |  13:24
Biuro prasowe

Pandemia koronawirusa wpłynęła na rynek pracy w sposób znaczący i nieodwracalny. Podczas pierwszej fali, w obliczu powszechnej dezorientacji, wydawało się, że rynek ten został wręcz zamrożony. Problemem jednak często nie był faktyczny spadek zapotrzebowania na nowych pracowników, a konieczność odnalezienia się w nowej rzeczywistości. W efekcie wiele firm zaczęło stosować rekrutację online. Dobrze przeprowadzona, może z powodzeniem zastąpić tradycyjną rozmowę. Jak osiągnąć sukces zdalnej rekrutacji? Podajemy 5 sprawdzonych kroków!

Pandemia i związany z nią lockdown wymusiły przeniesienie wielu aktywności do sfery wirtualnej. Również pozyskiwanie nowych pracowników trzeba było zacząć przeprowadzać online. Nie jest to zmiana rewolucyjna – wiele firm już wcześniej korzystało z rekrutacji zdalnej – jednak dla części przedsiębiorstw to zupełnie nowa metoda. Jest to proces, który da się zautomatyzować oraz przeprowadzić sprawnie i efektywnie, wystarczy trzymać się kilku zasad.

1. Plan to podstawa

Planowanie procesu to często najbardziej nielubiany element pracy, jednak im więcej czasu zostanie przeznaczone na przygotowanie szczegółowego planu, tym więcej można go zaoszczędzić na etapie realizacji. Dobry plan powinien zawierać realne prognozy dotyczące czasu realizacji jego poszczególnych etapów – takie narzucone z góry ramy dyscyplinują, a także pozwalają na rzetelne informowanie uczestników procesu.

Założyliśmy sobie, że każda osoba kandydująca otrzyma od nas decyzję maksymalnie w ciągu dwóch tygodni od wysłania aplikacji. Dzięki temu wiemy, ile czasu możemy przeznaczyć na umówienie rozmowy rekrutacyjnej, ocenienie wykonanego zadania czy wewnętrzne przedyskutowanie aplikacji – mówi Anika Osmólska, People And Culture Manager w firmie TRAFFIT, która dostarcza nowoczesne i elastyczne narzędzie wspierające rekrutację zdalną.

 

2. Poznaj swojego kandydata

Mimo że zasada ta może wydawać się oczywista, nadal warto o niej wspominać. Szeroka wiedza o grupie docelowej, pozwala nie tylko precyzyjniej zamieszczać ogłoszenia (czyli tam, gdzie poszukiwanych kandydatów jest najwięcej), ale także odpowiednio je przygotować, mając na uwadze nie tylko to, co może daną grupę przyciągać, ale także to, co może ją odstraszać.

Taka wiedza jest szczególnie ważna, jeśli chcemy pozyskać pracownika o bardzo wyspecjalizowanych kompetencjach. Zdalna formuła rekrutacji jest dużo wygodniejsza również w sytuacji, w której poszukujemy kandydatów spoza obszarów specjalizacji przedsiębiorstwa (na przykład w sytuacji rozszerzania działalności) i korzystamy ze wsparcia eksperta z zewnątrz – łatwiej zaangażować go w rozmowy rekrutacyjne, jeśli nie musi on stawiać się na nich osobiście – wyjaśnia Anika Osmólska.

 

3. Cenne rekomendacje

Rekomendacje od pracowników to forma szukania kandydatów, która dopiero od niedawna jest postrzegana jako realne narzędzie. Coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza programy rekomendacji, których elementem jest wynagradzanie pracownika firmy, jeśli polecony przez niego kandydat zostanie zatrudniony. Taki program pozwala realnie skrócić proces rekrutacji, a pozyskany w ten sposób pracownik ma większe szanse na dopasowanie się do kultury firmy. Program rekomendacji daje również obraz zadowolenia pracowników ze swojego miejsca pracy, co jest cenną informacją.

 

4. Automatyzacja to przyszłość

Nie ma lepszego sposobu na sprawne, a zarazem skuteczne przeprowadzenie procesu rekrutacji, niż jego automatyzacja. Mimo że może brzmieć to nieco odstraszająco, to cały sekret automatyzacji tkwi w doborze odpowiedniego narzędzia. Pozwala ono zaoszczędzić czas i usprawnić komunikację. Obecnie na rynku są dostępne skuteczne narzędzia, takie jak to dostarczane przez TRAFFIT, które umożliwia między innymi konfigurację automatycznych wiadomości, korzystanie z planera, ustawienie powiadomień dla rekruterów, dodawanie ogłoszeń na wielu platformach jednocześnie oraz zintegrowanie z programem do rozmów video (np. Google Meet). To znaczne ułatwienie i przyśpieszenie procesu dla każdej firmy.

 

5. Analiza to źródło wiedzy

Planowanie każdego procesu rekrutacyjnego, należy zacząć od analizy poprzednich. Jak mawiał Albert Einstein – najbardziej szalony jest ten, który ciągle robiąc to samo, oczekuje innego rezultatu. To słuszne twierdzenie, które sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach biznesowych.

Analiza pozwala nam wyodrębnić te najbardziej czasochłonne czy najdroższe elementy po to, aby móc je usprawnić z wykorzystaniem automatyzacji. Korzystanie z narzędzi do realizacji zdalnej rekrutacji bardzo ułatwia dokonanie takich analiz poprzez dostarczanie gotowych danych. Warto także przeanalizować tradycyjne procesy, aby zwrócić uwagę, który jest efektywniejszy i jakich ewentualnie poprawek wymaga – radzi Anika Osmólska.

Rekrutacja zdalna to wygodne i skuteczne narzędzie. Pozwala na pozyskiwanie pracowników niezależnie od sytuacji w kraju – pod względem pandemii czy innych warunków, które mogą utrudniać bezpośrednie spotkania. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze sprawdzi się ona najlepiej – na przykład w przypadku weryfikacji kompetencji twardych. Dlatego należy przede wszystkim zastanowić się, czy dane stanowisko może zostać obsadzone za pośrednictwem sieci.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.