ABC franczyzobiorcy. Jak zabrać się za lodowy biznes?
Prowadzenie własnego biznesu na zasadach franczyzy jest coraz bardziej popularne wśród początkujących przedsiębiorców. Dlaczego? W skomplikowanych realiach rynkowych franczyza bez żadnych wątpliwości zasługuje na miano jednego z najbardziej bezpiecznych, a zarazem najbardziej atrakcyjnych finansowo modeli własnej działalności gospodarczej.
Franczyza to gwarancja rozpoznawalności marki, która już na starcie zachęca klientów do odwiedzenia nowego lokalu. Dzięki sieci nie wchodzimy bowiem na rynek z nieznanym produktem, ale wykorzystujemy cały potencjał istniejącego już brandu. Na tym jednak nie koniec – niezwykle istotne dla przedsiębiorcy są bowiem koszty inwestycji oraz szybkość ich zwrotu.
Na samym początku należy oczywiście wybrać markę, pod której szyldem będzie działała nasza firma. Aktualnie na polskim rynku franczyzę oferuje całe mnóstwo różnych marek, w tym wiele takich, o których prawie nikt nie słyszał. Z oczywistych względów, działalność na zasadzie franczyzy będzie miała sens jedynie wtedy, gdy firma będzie korzystać z wizerunku naprawdę znanej i cieszącej się dobrą renomą firmy.
- Nasze dwudziestoletnie doświadczenie na rynku gastronomicznym jest świadectwem tego, że dobrze przygotowany plan biznesowy, najlepszej jakości produkty i urządzenia są gwarancją sukcesu, a to wszystko i jeszcze więcej znajduje się w naszej ofercie – mówi Radosław Charubin, założyciel Multi Ice Group. To największa grupa gastronomiczna rozwijająca obecnie cztery marki franczyzowe: „U Lodziarzy” Wytwórnia Lodów Polskich, LodyBonano, BuBu Bubble Tea i hot dogi Crazy Dog.
Decyzja o wyborze profilu własnego biznesu nie może być podejmowana ad hoc, bez przemyśleń i głębszego zastanowienia. Przedsiębiorca, który decyduje się na konkretną markę tylko na postawie dostępnych w internecie ofert, nie ma szans na powodzenie i dobry zarobek. Podstawą zawsze jest osobisty kontakt z przedstawicielem sieci.
- Już podczas pierwszej rozmowy jesteśmy w stanie omówić najważniejsze założenia, przewidywane opłaty oraz wymagania. Wstępnie rozeznajemy się także w planowanej lokalizacji czy szacowanych kosztach inwestycji. W miarę możliwości w krótkim terminie umawiamy się na spotkanie, aby doprecyzować resztę szczegółów - mówi Paulina Daniłowicz, przedstawicielka sieci MIG i dodaje: - W naszych modelach franczyzowych proces otwarcia nowego punktu zamyka się w 5 krokach, które hasłowo można streścić jako: wybór lokalizacji, umowa, finansowanie, szkolenie franczyzowe oraz akcja promocyjna. Na wszystkich tych etapach służymy franczyzobiorcom pełnym wsparciem – od przygotowania indywidualnego planu zagospodarowania lodziarni oraz jej reklamy zewnętrznej, przez atrakcyjne formy finansowania maszyny do lodów, aż po zatowarowanie i szkolenie.
Kiedy zyskamy rozeznanie w ofertach franczyzowych, stajemy przed wyborem konkretnej sieci. Na co, oprócz dogodnych warunków finansowych, warto jeszcze zwrócić uwagę? Przede wszystkim na historię danej firmy.
Dobrze jest, jeśli marka działa na rynku od kilku lat, posiada rozbudowaną siatkę punktów, oferuje centralne zatowarowanie i prowadzi działania marketingowe. Zyskujemy w ten sposób pewność, że wchodzimy w sprawdzony biznes, a franczyzodawca posiada doświadczenie, które pozwoli nam uniknąć niepotrzebnych błędów.
- Podczas spotkania wraz z potencjalnym franczyzobiorcą zawsze wspólnie analizujemy umowę franczyzową i omawiamy wszystkie jej warunki. Dla nas bardzo istotne jest, aby umowa była jasna i przejrzysta. Zachęcamy także, aby przy wejściu w jakąkolwiek współpracę wszelkie wątpliwości konsultować z prawnikiem – nie należy wchodzić w coś, do czego nie jesteśmy w stu procentach przekonani – przekonuje Radosław Charubin.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.