Komunikaty PR

Co to jest REGON i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy?

2024-08-30  |  11:20
Biuro prasowe
Stock

Każdy przedsiębiorca w Polsce, niezależnie od wielkości swojej firmy, musi dopełniać wielu formalności. Jednym z istotnych elementów tej biurokratycznej układanki jest numer REGON. Choć często kojarzy się jedynie z serią cyfr, w rzeczywistości Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Co to jest REGON?

REGON to skrótowiec od Rejestru Gospodarki Narodowej, znanego także jako Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej. Rejestrem tym zarządza prezes Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), a dane w nim są na bieżąco aktualizowane. Każda firma, organizacja, instytucja publiczna oraz jednostki samorządu terytorialnego prowadzące działalność na terenie Polski muszą być zarejestrowane w systemie REGON za pomocą unikalnego 9-cyfrowego numeru identyfikacyjnego. Numer REGON służy głównie celom statystycznym, ale pełni również inne istotne funkcje w procesie administracyjnym i ewidencyjnym.

Jak wskazuje artykuł na Firmove.pl - REGON - co to jest i kiedy się go nadaje? REGON, wspomniany ciąg cyfr jest logicznie uzasadniony i nieprzypadkowy. Dwie pierwsze oznaczają podmioty regionalnie. Sześć kolejnych to tak zwany numer seryjny. Ostatni element to cyfra kontrolna. Taka procedura klasyfikacji podmiotów jest unikalna i przypisana na stałe do danego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi numer REGON powinny mieć nadane nie tylko przedsiębiorstwa i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale także:

  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
  • jednostki lokalne wyżej wymienionych podmiotów, np. filie, czy oddziały.


Warto nadmienić, że w tym ostatnim przypadku numer REGON może składać się z 14 cyfr. Taka struktura umożliwia precyzyjną identyfikację i klasyfikację podmiotów w ramach narodowego systemu statystycznego.

Jak uzyskać numer REGON?

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej numer ten jest przydzielany automatycznie podczas rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dla spółek oraz innych form prawnych numer REGON jest nadawany po zarejestrowaniu firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Gdy z kolei organizacji nie dotyczy obowiązek wpisu do KRS i CEIDG, niezbędne jest złożenie osobnego wniosku do GUS o wpis do rejestru REGON na druku RG-OP lub RG-OF (np. dla rolników). Jest nie mniej ważny od innych identyfikatorów i kodów, np. PKD czy NIP. O tym, jakie funkcje pełnią poszczególne rejestry i co to jest PKD, też przeczytasz na portalu dla przedsiębiorców Firmove.pl.

Dlaczego numer REGON jest tak istotny?

Znaczenie numeru REGON nie jest obecnie aż tak duże, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Od 2009 roku nie jest on już wymagany w obrocie urzędowym, co oznacza, że nie używamy go w przypadku wystawiania faktur oraz dokumentów składanych do urzędu skarbowego i ZUS. Czy to oznacza, że jego posiadanie jest już tylko biurokratycznym obowiązkiem? Niekoniecznie. REGON:

  • umożliwia dokonanie rejestracji przez osobę prawną znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej;
  • pozwala na identyfikację statystyczną – to na jego podstawie GUS prowadzi dokładne badania dotyczące struktury rynku, ogólnych trendów gospodarczych czy liczby przedsiębiorstw w danej branży. Dzięki temu organy państwowe mogą lepiej zrozumieć i monitorować sytuację ekonomiczną kraju;
  • podnosi wiarygodność biznesową – to jeden ze sposobów na weryfikację uczciwości i kondycji partnerów. Potencjalni kontrahenci mogą sprawdzić dane firmy w publicznej bazie (np. imię i nazwisko właściciela, rodzaj działalności, formę prawną, datę powstania), co zwiększa zaufanie w relacjach biznesowych.
     

Zrozumienie roli i znaczenia tego identyfikatora jest kluczowe dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej na polskim rynku.

Źródło informacji: Firmove.pl

Materiał promocyjny

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025 Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)
Firma PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych
2025-06-24 | 11:45

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

PGE Baltica – należąca do Grupy PGE spółka z największym portfelem projektów morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – podpisała razem z CRIST
Firma Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
2025-06-24 | 09:30

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Ta strategiczna współpraca wprowadza na polski rynek nowe rozwiązania - z zakresu probioterapii do pielęgnacji skóry ze skłonnością do trądziku - z planami dalszej

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.