Co to jest REGON i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy?
Każdy przedsiębiorca w Polsce, niezależnie od wielkości swojej firmy, musi dopełniać wielu formalności. Jednym z istotnych elementów tej biurokratycznej układanki jest numer REGON. Choć często kojarzy się jedynie z serią cyfr, w rzeczywistości Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
Co to jest REGON?
REGON to skrótowiec od Rejestru Gospodarki Narodowej, znanego także jako Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej. Rejestrem tym zarządza prezes Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), a dane w nim są na bieżąco aktualizowane. Każda firma, organizacja, instytucja publiczna oraz jednostki samorządu terytorialnego prowadzące działalność na terenie Polski muszą być zarejestrowane w systemie REGON za pomocą unikalnego 9-cyfrowego numeru identyfikacyjnego. Numer REGON służy głównie celom statystycznym, ale pełni również inne istotne funkcje w procesie administracyjnym i ewidencyjnym.
Jak wskazuje artykuł na Firmove.pl - REGON - co to jest i kiedy się go nadaje? REGON, wspomniany ciąg cyfr jest logicznie uzasadniony i nieprzypadkowy. Dwie pierwsze oznaczają podmioty regionalnie. Sześć kolejnych to tak zwany numer seryjny. Ostatni element to cyfra kontrolna. Taka procedura klasyfikacji podmiotów jest unikalna i przypisana na stałe do danego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi numer REGON powinny mieć nadane nie tylko przedsiębiorstwa i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale także:
- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
- jednostki lokalne wyżej wymienionych podmiotów, np. filie, czy oddziały.
Warto nadmienić, że w tym ostatnim przypadku numer REGON może składać się z 14 cyfr. Taka struktura umożliwia precyzyjną identyfikację i klasyfikację podmiotów w ramach narodowego systemu statystycznego.
Jak uzyskać numer REGON?
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej numer ten jest przydzielany automatycznie podczas rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dla spółek oraz innych form prawnych numer REGON jest nadawany po zarejestrowaniu firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Gdy z kolei organizacji nie dotyczy obowiązek wpisu do KRS i CEIDG, niezbędne jest złożenie osobnego wniosku do GUS o wpis do rejestru REGON na druku RG-OP lub RG-OF (np. dla rolników). Jest nie mniej ważny od innych identyfikatorów i kodów, np. PKD czy NIP. O tym, jakie funkcje pełnią poszczególne rejestry i co to jest PKD, też przeczytasz na portalu dla przedsiębiorców Firmove.pl.
Dlaczego numer REGON jest tak istotny?
Znaczenie numeru REGON nie jest obecnie aż tak duże, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Od 2009 roku nie jest on już wymagany w obrocie urzędowym, co oznacza, że nie używamy go w przypadku wystawiania faktur oraz dokumentów składanych do urzędu skarbowego i ZUS. Czy to oznacza, że jego posiadanie jest już tylko biurokratycznym obowiązkiem? Niekoniecznie. REGON:
- umożliwia dokonanie rejestracji przez osobę prawną znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej;
- pozwala na identyfikację statystyczną – to na jego podstawie GUS prowadzi dokładne badania dotyczące struktury rynku, ogólnych trendów gospodarczych czy liczby przedsiębiorstw w danej branży. Dzięki temu organy państwowe mogą lepiej zrozumieć i monitorować sytuację ekonomiczną kraju;
- podnosi wiarygodność biznesową – to jeden ze sposobów na weryfikację uczciwości i kondycji partnerów. Potencjalni kontrahenci mogą sprawdzić dane firmy w publicznej bazie (np. imię i nazwisko właściciela, rodzaj działalności, formę prawną, datę powstania), co zwiększa zaufanie w relacjach biznesowych.
Zrozumienie roli i znaczenia tego identyfikatora jest kluczowe dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej na polskim rynku.
Źródło informacji: Firmove.pl
Materiał promocyjny

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.