Co to jest REGON i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy?
Każdy przedsiębiorca w Polsce, niezależnie od wielkości swojej firmy, musi dopełniać wielu formalności. Jednym z istotnych elementów tej biurokratycznej układanki jest numer REGON. Choć często kojarzy się jedynie z serią cyfr, w rzeczywistości Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
Co to jest REGON?
REGON to skrótowiec od Rejestru Gospodarki Narodowej, znanego także jako Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej. Rejestrem tym zarządza prezes Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), a dane w nim są na bieżąco aktualizowane. Każda firma, organizacja, instytucja publiczna oraz jednostki samorządu terytorialnego prowadzące działalność na terenie Polski muszą być zarejestrowane w systemie REGON za pomocą unikalnego 9-cyfrowego numeru identyfikacyjnego. Numer REGON służy głównie celom statystycznym, ale pełni również inne istotne funkcje w procesie administracyjnym i ewidencyjnym.
Jak wskazuje artykuł na Firmove.pl - REGON - co to jest i kiedy się go nadaje? REGON, wspomniany ciąg cyfr jest logicznie uzasadniony i nieprzypadkowy. Dwie pierwsze oznaczają podmioty regionalnie. Sześć kolejnych to tak zwany numer seryjny. Ostatni element to cyfra kontrolna. Taka procedura klasyfikacji podmiotów jest unikalna i przypisana na stałe do danego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi numer REGON powinny mieć nadane nie tylko przedsiębiorstwa i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale także:
- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
- jednostki lokalne wyżej wymienionych podmiotów, np. filie, czy oddziały.
Warto nadmienić, że w tym ostatnim przypadku numer REGON może składać się z 14 cyfr. Taka struktura umożliwia precyzyjną identyfikację i klasyfikację podmiotów w ramach narodowego systemu statystycznego.
Jak uzyskać numer REGON?
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej numer ten jest przydzielany automatycznie podczas rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dla spółek oraz innych form prawnych numer REGON jest nadawany po zarejestrowaniu firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Gdy z kolei organizacji nie dotyczy obowiązek wpisu do KRS i CEIDG, niezbędne jest złożenie osobnego wniosku do GUS o wpis do rejestru REGON na druku RG-OP lub RG-OF (np. dla rolników). Jest nie mniej ważny od innych identyfikatorów i kodów, np. PKD czy NIP. O tym, jakie funkcje pełnią poszczególne rejestry i co to jest PKD, też przeczytasz na portalu dla przedsiębiorców Firmove.pl.
Dlaczego numer REGON jest tak istotny?
Znaczenie numeru REGON nie jest obecnie aż tak duże, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Od 2009 roku nie jest on już wymagany w obrocie urzędowym, co oznacza, że nie używamy go w przypadku wystawiania faktur oraz dokumentów składanych do urzędu skarbowego i ZUS. Czy to oznacza, że jego posiadanie jest już tylko biurokratycznym obowiązkiem? Niekoniecznie. REGON:
- umożliwia dokonanie rejestracji przez osobę prawną znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej;
- pozwala na identyfikację statystyczną – to na jego podstawie GUS prowadzi dokładne badania dotyczące struktury rynku, ogólnych trendów gospodarczych czy liczby przedsiębiorstw w danej branży. Dzięki temu organy państwowe mogą lepiej zrozumieć i monitorować sytuację ekonomiczną kraju;
- podnosi wiarygodność biznesową – to jeden ze sposobów na weryfikację uczciwości i kondycji partnerów. Potencjalni kontrahenci mogą sprawdzić dane firmy w publicznej bazie (np. imię i nazwisko właściciela, rodzaj działalności, formę prawną, datę powstania), co zwiększa zaufanie w relacjach biznesowych.
Zrozumienie roli i znaczenia tego identyfikatora jest kluczowe dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej na polskim rynku.
Źródło informacji: Firmove.pl
Materiał promocyjny
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.