Co to jest REGON i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy?
Każdy przedsiębiorca w Polsce, niezależnie od wielkości swojej firmy, musi dopełniać wielu formalności. Jednym z istotnych elementów tej biurokratycznej układanki jest numer REGON. Choć często kojarzy się jedynie z serią cyfr, w rzeczywistości Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
Co to jest REGON?
REGON to skrótowiec od Rejestru Gospodarki Narodowej, znanego także jako Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej. Rejestrem tym zarządza prezes Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), a dane w nim są na bieżąco aktualizowane. Każda firma, organizacja, instytucja publiczna oraz jednostki samorządu terytorialnego prowadzące działalność na terenie Polski muszą być zarejestrowane w systemie REGON za pomocą unikalnego 9-cyfrowego numeru identyfikacyjnego. Numer REGON służy głównie celom statystycznym, ale pełni również inne istotne funkcje w procesie administracyjnym i ewidencyjnym.
Jak wskazuje artykuł na Firmove.pl - REGON - co to jest i kiedy się go nadaje? REGON, wspomniany ciąg cyfr jest logicznie uzasadniony i nieprzypadkowy. Dwie pierwsze oznaczają podmioty regionalnie. Sześć kolejnych to tak zwany numer seryjny. Ostatni element to cyfra kontrolna. Taka procedura klasyfikacji podmiotów jest unikalna i przypisana na stałe do danego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi numer REGON powinny mieć nadane nie tylko przedsiębiorstwa i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale także:
- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
- jednostki lokalne wyżej wymienionych podmiotów, np. filie, czy oddziały.
Warto nadmienić, że w tym ostatnim przypadku numer REGON może składać się z 14 cyfr. Taka struktura umożliwia precyzyjną identyfikację i klasyfikację podmiotów w ramach narodowego systemu statystycznego.
Jak uzyskać numer REGON?
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej numer ten jest przydzielany automatycznie podczas rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dla spółek oraz innych form prawnych numer REGON jest nadawany po zarejestrowaniu firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Gdy z kolei organizacji nie dotyczy obowiązek wpisu do KRS i CEIDG, niezbędne jest złożenie osobnego wniosku do GUS o wpis do rejestru REGON na druku RG-OP lub RG-OF (np. dla rolników). Jest nie mniej ważny od innych identyfikatorów i kodów, np. PKD czy NIP. O tym, jakie funkcje pełnią poszczególne rejestry i co to jest PKD, też przeczytasz na portalu dla przedsiębiorców Firmove.pl.
Dlaczego numer REGON jest tak istotny?
Znaczenie numeru REGON nie jest obecnie aż tak duże, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Od 2009 roku nie jest on już wymagany w obrocie urzędowym, co oznacza, że nie używamy go w przypadku wystawiania faktur oraz dokumentów składanych do urzędu skarbowego i ZUS. Czy to oznacza, że jego posiadanie jest już tylko biurokratycznym obowiązkiem? Niekoniecznie. REGON:
- umożliwia dokonanie rejestracji przez osobę prawną znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej;
- pozwala na identyfikację statystyczną – to na jego podstawie GUS prowadzi dokładne badania dotyczące struktury rynku, ogólnych trendów gospodarczych czy liczby przedsiębiorstw w danej branży. Dzięki temu organy państwowe mogą lepiej zrozumieć i monitorować sytuację ekonomiczną kraju;
- podnosi wiarygodność biznesową – to jeden ze sposobów na weryfikację uczciwości i kondycji partnerów. Potencjalni kontrahenci mogą sprawdzić dane firmy w publicznej bazie (np. imię i nazwisko właściciela, rodzaj działalności, formę prawną, datę powstania), co zwiększa zaufanie w relacjach biznesowych.
Zrozumienie roli i znaczenia tego identyfikatora jest kluczowe dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej na polskim rynku.
Źródło informacji: Firmove.pl
Materiał promocyjny

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.