Co zamiast paczki ze słodyczami dla pracowników?
Marcin Pietraszek
Empemedia
Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl
W czasach PRL paczki świąteczne bywały wyczekiwane przez pracowników. Można w nich było znaleźć słodycze i egzotyczne owoce, często niedostępne w zwykłych sklepach. Dziś jednak prezent tego typu nie wzbudzi już emocji, a jeśli pracodawca chce sprawić przyjemność pracownikom, powinien postarać się bardziej.
Prezenty na święta są tak popularne, ponieważ dają okazję, aby w symboliczny sposób podziękować pracownikom za ich całoroczny wysiłek. To też sposób na budowanie w firmie miłej atmosfery, która jednoczy zespół.
Świąteczne spotkania połączone z wręczaniem prezentów to również sposób na budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy – zazwyczaj ciepło myślimy o tych, którzy obdarowują nas niespodziankami. Może jednak już czas pomyśleć o tym, by paczka świąteczna zawierała coś innego niż grapefruita i tabliczkę czekolady?
Paczka z niespodzianką
Zwyczaj obdarowywania pracowników i ich rodzin z okazji Bożego Narodzenia to w Polsce długa tradycja. Dawniej jednak urok takiego podarunku wynikał ze słabej dostępności produktów, które zazwyczaj trafiały do takich paczek. Banany, pomarańcze, czekolady – te produkty, dziś tak powszechne, kilkadziesiąt lat temu kojarzyły się niemal z luksusem. I dlatego wtedy miały sens.
Zasady savoir vivre’u mówią jednak, że nie daje się na prezent czegoś, co jest dostępne powszechnie i w niskich cenach. Tak jak nie podarujemy nikomu paczki makaronu czy słoika z majonezem, tak też nie za bardzo wypada dziś wręczyć w prezencie kilogram pomarańczy i czekoladę dyskontowej marki. Mimo to, paczki świąteczne, w tym torby lub pudełka ze słodyczami mają się dobrze.
W wielu firmach paczki świąteczne nie wyglądają już jednak tak, jak w czasach PRL. Coraz częściej zastępują je tzw. boxy, czy pudełka z zestawem niespodzianek. W świątecznie przystrojonych zestawach znaleźć możemy najczęściej alkohole, kawę, herbatę, dobrej jakości słodycze, a czasem także dodatkowe drobiazgi, takie jak np. kubek termiczny.
W świątecznej paczce może się znaleźć także notes lub kalendarz – pamiętajmy jednak, by gadżety firmowe były jedynie dodatkiem do prezentu, a nie prezentem samym w sobie.
Innowacje w świątecznej paczce
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby pójść jeszcze dalej. Niezależnie od tego, jaki budżet przypada na jedną paczkę świąteczną dla pracownika, jej zawartość mogą stanowić albo różnego rodzaju frykasy, albo prezenty zupełnie innego rodzaju.
Miłą niespodzianką będą chociażby vouchery – obecnie dostępne także w wersji elektronicznej, jako e-vouchery. Osoby aktywne docenią na pewno bon, którym można zapłacić za zakupy w sklepie sportowym. Pracownicy zainteresowani modą i urodą, ucieszą się z vouchera pozwalającego na zakupy w sklepie odzieżowym, perfumerii, czy w salonie jubilerskim. Bon może dotyczyć także wysokiej klasy dodatków do domu. Można również iść w stronę zapewnienia pracownikom chwili dla siebie – np. fundując im voucher będący biletem do kina na dowolny seans. Istnieją także takie bony, które można realizować w wielu różnych sklepach – w takim przypadku pracownik sam zdecyduje, co będzie jego prezentem.
Voucher to jednak nie jedyna opcja na prezent, który ucieszy bardziej niż paczka ze słodyczami. Miła niespodzianka może mieć też postać prezentu rzeczowego. W przypadku niedużego zespołu można sobie wyobrazić sytuację, w której szef wybiera dla każdego z pracowników drobiazg dobrany indywidualnie dla każdego z nich, stosownie do zainteresowań. Można to potraktować nawet jako quiz – trochę z przymrużeniem oka – w którym szef próbuje odgadnąć, co ucieszy każdego z członków zespołu. A jeśli się pomyli – pracownicy mogą wymieniać się prezentami między sobą.
- Wybór musi być dopasowany do budżetu, nie muszą być to jednak drogie niespodzianki – mówi Michalina Gromek z serwisu NagrodyB2B.pl, który przypomina sklep internetowy z prezentami dla pracowników, kontrahentów i klientów. - Poruszając się pomiędzy dziesiątkami kategorii, pracodawca może wybierać nawet pojedyncze sztuki spośród tysięcy produktów. Prezentami mogą być zarówno drobne elementy AGD, gadżety elektroniczne, sprzęt sportowy i turystyczny, a nawet biżuteria i zegarki. Każdego pracownika można zaskoczyć czymś zupełnie innym, cały czas trzymając się zakładanego budżetu – podkreśla.
Można też podejść do tematu mniej oryginalnie i po prostu dla każdego przygotować identyczną paczkę, w której znajdzie się modny gadżet (np. smartwatch), praktyczne urządzenie do domu lub inna świąteczna niespodzianka.
Prestiżowe prezenty dla kontrahentów
Święta Bożego Narodzenia oraz Nowy Rok to także okazja, by podziękować za współpracę kontrahentom. Jeśli chcemy podkreślić, jak wiele zawdzięczamy współpracy z daną firmą lub jej konkretnym przedstawicielem, dobrym pomysłem będzie właśnie prezent świąteczno-noworoczny.
W tym przypadku nie powinna być to jednak paczka taka sama jak dla pracowników. Dobrze, jeśli prezent biznesowy ma charakter indywidualny i wyjątkowy. Takim upominkiem może być chociażby dobrej jakości whisky w eleganckim opakowaniu. Ale ekskluzywny alkohol to nie jedyna opcja. Np. w serwisie UpominkiB2B.pl dostępny jest cały katalog produktów dla partnerów biznesowych, w tym m.in. galanteria skórzana, pióra, czy porcelana.
Czy kontrahentowi można podarować kosz prezentowy? Oczywiście! Jednak zawartość takiej paczki świątecznej powinna uwzględniać produkty klasy premium – wina, praliny i inne dodatki powinny być produktami z wyższej półki.
Prezent świadczy o darczyńcy
W okresie świąteczno-noworocznym warto pomyśleć o tym, jak wiele zawdzięczamy ludziom, którzy nas otaczają i z którymi współpracujemy. Prezent – niezależnie od tego, czy będzie to tradycyjna paczka, czy bardziej oryginalny box – powinien być przede wszystkim miłym wyrazem tej wdzięczności.
Jednak prezent jest zarazem czymś więcej. W przypadku relacji z pracownikami lub z kontrahentami, może stanowić element budujący wizerunek firmy. Prezent tradycyjny – taki jak paczka ze słodyczami, będzie świadczył o pracodawcy jak najbardziej konserwatywnie. Z kolei wyjście poza standard, przysłowiowe „poluzowanie krawata” i podarowanie mniej typowego upominku, będzie się kojarzyło z firmą bardziej kreatywną i nowocześniejszą. W związku z tym wybierając odpowiedni upominek, możemy wpływać na to, w jaki sposób będziemy odbierani przez obdarowywanych.
Podsumowując, paczka ze słodyczami nie musi być złym pomysłem, ale skoro istnieje tyle innych możliwości, po co się ograniczać?
Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.
Prawo
Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.