Czego nie wiesz o wszywkach tekstylnych?
Czego nie wiesz o wszywkach tekstylnych?
Wszywka tekstylna ma różne zadania. Na etapie produkcji pełni taką rolę, jak etykieta identyfikacyjna: jest źródłem informacji w procesach traceability, a wszywki z kodem np. EAN13 ułatwiają procesy sprzedażowe, nie tylko w branży odzieżowej. Dla użytkownika końcowego najważniejsze jest, by wszywka odzieżowa zawierała informacje o składzie, rozmiarze, szczegółach prania lub czyszczenia. Jednak wszywkami można oznaczać nie tylko produkty branży tekstylnej, odzieżowej czy obuwniczej. Równie dobrze sprawdzają się do oznaczenia mebli tapicerowanych, materacy, pościeli oraz jako oznaczenia identyfikacyjne w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie zwykle, choć niewidoczne, pełnią ważną rolę.
Nie tylko etykiety samoprzylepne, czyli znakowanie w branży tekstylnej
Właściwe oznakowanie produktu w branży odzieżowej i wyeksponowanie w ten sposób marki, w większości przypadków wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Rozwiązań jest wiele - w zależności od potrzeb czy wymogów prawnych. Niejednokrotnie na jednym produkcie możemy spotkać wszywki odzieżowe wykonane różnymi technologiami, np. żakardowe i tkane ze stałym nadrukiem, najczęściej z logo lub nazwą producenta. Te oznaczenia, choć są wszywane w dyskretnych miejscach, są tam umieszczane w celach marketingowych - podkreślają wartość danej kolekcji. Produkcją takich wszywek zajmują się najczęściej wyspecjalizowane zakłady usługowe. – Szeroka gama materiałów eksploatacyjnych do drukarek termotransferowych, opracowanych specjalnie z myślą o druku wszywek identyfikacyjnych, informacyjnych i produktowych w branży tekstylnej i odzieżowej, spowodowały, że właśnie ta technologia wykorzystywana jest najczęściej. – tłumaczy Aleksander Wolny, kierownik Działu Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. - Dodatkowo druk „just in time” umożliwił wykorzystanie takich oznaczeń w wewnętrznych systemach jakościowych producentów. Z kolei wszywki wykorzystywane do identyfikacji mebli tapicerowanych, materacy, pościeli czy poduszek do mebli ogrodowych, często są większe: zawierają więcej informacji i szczegółów, które są wymagane prawnie. Ze względu na rozmiary można je drukować również w technologii fleksograficznej czy cyfrowej. – dodaje ekspert. Szeroka gama drukarek termotransferowych, umożliwiająca druk oznaczeń wszywanych do produktu, możliwość zastosowania noża oraz sztaplarki w bardziej zaawansowanych rozwiązaniach sprawiają, że proces oznaczania produktów wykonanych z materiałów tekstylnych jest nie tylko prosty, ale również tani.
Materiały wykorzystywane do druku wszywek w branży odzieżowej i przemyśle lekkim
Do druku informacji o produkcie i wszywek z przepisami prania czy prasowania najczęściej wykorzystywana jest Taffeta poliestrowa, potocznie zwana nylonem (np. e-9021). Gładka powierzchnia tego materiału idealnie nadaje się do druku kodów kreskowych, np. EAN. Nylon może być przystosowany do druku jedno lub dwustronnego. E-9021 posiada warstwę umożliwiającą nadruk po obu stronach. Bardziej delikatną satynę (np. e-9031) wykorzystuje się do oznaczania bielizny, odzieży dziecięcej i innych produktów, mających bezpośredni kontakt z naszym ciałem. Ze względu na strukturę, nie wybiera się jej do druku kodów paskowych. Do druku nylonu i satyny stosuje się taśmy termotransferowe np. Graphite Resin-TX, które zapewniają, że nadruk jest odporny na pranie, prasowanie i czyszczenie chemiczne.
Wszywki do oznaczania produktów w przemyśle motoryzacyjnym
Właściwy sposób pełnej identyfikowalności każdego komponentu samochodu i zgodnie z normami branżowymi, obowiązującymi w przemyśle motoryzacyjnym, obliguje producentów tapicerowanych elementów, aby oznaczać je we właściwy sposób – np. każdy element foteli musi być oznaczany, nawet poszycie zagłówka. - W odróżnieniu od wszywek stosowanych w przemyśle odzieżowym, te stosowane do oznaczania np. poszycia fotela samochodowego, muszą spełniać normę palności, a nadruk musi zapewniać identyfikację produktu w całym okresie użytkowania pojazdu. – podkreśla Aleksander Wolny z firmy Etisoft. – w tym celu stosuje się zwykle wszywki nylonowe lub poliestrowe. Białe, najczęściej ukryte wewnątrz foteli, są wykorzystywane w wewnętrznych procesach jakościowych i traceability do oznaczeń identyfikacyjnych produktu. Czarne z kolei możemy spotkać np. na samochodowych pasach bezpieczeństwa. Do ich druku najczęściej wykorzystuje się białe taśmy termotransferowe. – wyjaśnia. Materiał jest także zgodny z normą palności.
Wszywki ze znacznikiem RFID – gdzie się sprawdzą?
Produkty oznaczone wszywkami zawierającymi tagi RFID, można najczęściej spotkać w branży motoryzacyjnej, ale nie tylko. Wszywa się je m.in. do odzieży sportowej – takie znakowanie praktykuje jedna z międzynarodowych sieci wielkopowierzchniowych sklepów branżowych oferujących m.in. właśnie odzież sportową. Wprowadzenie tagów RFID miało na celu m.in. przyspieszenie operacji na kasach sklepowych. Jakie jeszcze korzyści daje stosowanie wszywek z tagami RFID? Przyspiesza proces identyfikacji komponentów również w branży motoryzacyjnej, inwentaryzację w punktach sprzedaży i magazynie oraz kompletację i weryfikację.
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.