Czego nie wiesz o wszywkach tekstylnych?
Czego nie wiesz o wszywkach tekstylnych?
Wszywka tekstylna ma różne zadania. Na etapie produkcji pełni taką rolę, jak etykieta identyfikacyjna: jest źródłem informacji w procesach traceability, a wszywki z kodem np. EAN13 ułatwiają procesy sprzedażowe, nie tylko w branży odzieżowej. Dla użytkownika końcowego najważniejsze jest, by wszywka odzieżowa zawierała informacje o składzie, rozmiarze, szczegółach prania lub czyszczenia. Jednak wszywkami można oznaczać nie tylko produkty branży tekstylnej, odzieżowej czy obuwniczej. Równie dobrze sprawdzają się do oznaczenia mebli tapicerowanych, materacy, pościeli oraz jako oznaczenia identyfikacyjne w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie zwykle, choć niewidoczne, pełnią ważną rolę.
Nie tylko etykiety samoprzylepne, czyli znakowanie w branży tekstylnej
Właściwe oznakowanie produktu w branży odzieżowej i wyeksponowanie w ten sposób marki, w większości przypadków wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Rozwiązań jest wiele - w zależności od potrzeb czy wymogów prawnych. Niejednokrotnie na jednym produkcie możemy spotkać wszywki odzieżowe wykonane różnymi technologiami, np. żakardowe i tkane ze stałym nadrukiem, najczęściej z logo lub nazwą producenta. Te oznaczenia, choć są wszywane w dyskretnych miejscach, są tam umieszczane w celach marketingowych - podkreślają wartość danej kolekcji. Produkcją takich wszywek zajmują się najczęściej wyspecjalizowane zakłady usługowe. – Szeroka gama materiałów eksploatacyjnych do drukarek termotransferowych, opracowanych specjalnie z myślą o druku wszywek identyfikacyjnych, informacyjnych i produktowych w branży tekstylnej i odzieżowej, spowodowały, że właśnie ta technologia wykorzystywana jest najczęściej. – tłumaczy Aleksander Wolny, kierownik Działu Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. - Dodatkowo druk „just in time” umożliwił wykorzystanie takich oznaczeń w wewnętrznych systemach jakościowych producentów. Z kolei wszywki wykorzystywane do identyfikacji mebli tapicerowanych, materacy, pościeli czy poduszek do mebli ogrodowych, często są większe: zawierają więcej informacji i szczegółów, które są wymagane prawnie. Ze względu na rozmiary można je drukować również w technologii fleksograficznej czy cyfrowej. – dodaje ekspert. Szeroka gama drukarek termotransferowych, umożliwiająca druk oznaczeń wszywanych do produktu, możliwość zastosowania noża oraz sztaplarki w bardziej zaawansowanych rozwiązaniach sprawiają, że proces oznaczania produktów wykonanych z materiałów tekstylnych jest nie tylko prosty, ale również tani.
Materiały wykorzystywane do druku wszywek w branży odzieżowej i przemyśle lekkim
Do druku informacji o produkcie i wszywek z przepisami prania czy prasowania najczęściej wykorzystywana jest Taffeta poliestrowa, potocznie zwana nylonem (np. e-9021). Gładka powierzchnia tego materiału idealnie nadaje się do druku kodów kreskowych, np. EAN. Nylon może być przystosowany do druku jedno lub dwustronnego. E-9021 posiada warstwę umożliwiającą nadruk po obu stronach. Bardziej delikatną satynę (np. e-9031) wykorzystuje się do oznaczania bielizny, odzieży dziecięcej i innych produktów, mających bezpośredni kontakt z naszym ciałem. Ze względu na strukturę, nie wybiera się jej do druku kodów paskowych. Do druku nylonu i satyny stosuje się taśmy termotransferowe np. Graphite Resin-TX, które zapewniają, że nadruk jest odporny na pranie, prasowanie i czyszczenie chemiczne.
Wszywki do oznaczania produktów w przemyśle motoryzacyjnym
Właściwy sposób pełnej identyfikowalności każdego komponentu samochodu i zgodnie z normami branżowymi, obowiązującymi w przemyśle motoryzacyjnym, obliguje producentów tapicerowanych elementów, aby oznaczać je we właściwy sposób – np. każdy element foteli musi być oznaczany, nawet poszycie zagłówka. - W odróżnieniu od wszywek stosowanych w przemyśle odzieżowym, te stosowane do oznaczania np. poszycia fotela samochodowego, muszą spełniać normę palności, a nadruk musi zapewniać identyfikację produktu w całym okresie użytkowania pojazdu. – podkreśla Aleksander Wolny z firmy Etisoft. – w tym celu stosuje się zwykle wszywki nylonowe lub poliestrowe. Białe, najczęściej ukryte wewnątrz foteli, są wykorzystywane w wewnętrznych procesach jakościowych i traceability do oznaczeń identyfikacyjnych produktu. Czarne z kolei możemy spotkać np. na samochodowych pasach bezpieczeństwa. Do ich druku najczęściej wykorzystuje się białe taśmy termotransferowe. – wyjaśnia. Materiał jest także zgodny z normą palności.
Wszywki ze znacznikiem RFID – gdzie się sprawdzą?
Produkty oznaczone wszywkami zawierającymi tagi RFID, można najczęściej spotkać w branży motoryzacyjnej, ale nie tylko. Wszywa się je m.in. do odzieży sportowej – takie znakowanie praktykuje jedna z międzynarodowych sieci wielkopowierzchniowych sklepów branżowych oferujących m.in. właśnie odzież sportową. Wprowadzenie tagów RFID miało na celu m.in. przyspieszenie operacji na kasach sklepowych. Jakie jeszcze korzyści daje stosowanie wszywek z tagami RFID? Przyspiesza proces identyfikacji komponentów również w branży motoryzacyjnej, inwentaryzację w punktach sprzedaży i magazynie oraz kompletację i weryfikację.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.